Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul Müdürlerinin Kullandıkları Güç Kaynakları ile Öğretmenlerin Örgütsel Sessizlik Davranışları Arasındaki İlişkiBu araştırmada, okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini Kütahya merkez ve ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 552 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Okullarda Örgütsel Güç Ölçeği ve Örgütsel Sessizlik Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada katılımcıların okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları ve öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla betimsel istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Okul müdürlerinin güç tercihlerinin öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışları üzerindeki etkisini belirlemek için çoklu regresyon analizi kulla¬nılmıştır.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, okul müdürleri, en fazla uzmanlık gücünü, daha sonra sırasıyla yasal gücü, karizmatik gücü, ödül gücünü ve zorlayıcı gücü kullanmaktadır. Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynaklarına ilişkin öğretmen görüşleri; kıdem, yaş, okul türü, branş ve okulun yerleşim yeri değişkenlerine göre bazı boyutlarda farklılık göstermekte, cinsiyet değişkenine göre ise farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin örgütsel sessizlikleri orta düzeydedir. Öğretmenlerin sessizlik davranışları, okul türü ve okulun yerleşim yeri değişkenlerine göre bazı boyutlarda farklılık göstermekte, cinsiyet, kıdem, yaş ve branş değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları bütün olarak değerlendirildiğinde, öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışları ile orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki vermektedir. Regresyon katsayılarının anlamlılığına ilişkin t testi sonuçlarına göre ödül gücü, zorlayıcı güç ve karizmatik güç, öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışlarının anlamlı yordayıcılardır. Okul müdürlerinin kullandıkları güç kaynakları, örgütsel sessizlik toplam varyansının yaklaşık beşte birinden fazlasını açıklamaktadır. Okul müdürünün zorlayıcı güç kullanımı, öğretmenlerin sessizlik davranışlarını artırırken, uzmanlık ve karizmatik güç kullanımı sessizlik davranışlarını azaltmaktadır.Anahtar kelimeler: Güç, güç kaynakları, öğretmen, örgütsel sessizlik, sessizlik The Relationship Between Power Sources of School Principals and Organizational Silence Behavior of Teachers In this study, determining the relationship between power sources of school principals and teachers' organizational silence behavior is aimed. In this study survey research model was used. The sample of this study is 552 teachers who were teaching in primary, secondary and high schools of center and towns of Kütahya.In this study, data were collected by Organizational Power Scale in Schools and Organizational Silence Scale. In order to determine the participants' views about power sources used by school principals and teachers' organizational silence behavior descriptive statistics, t-test and one-way ANOVA were used. Moreover, in order to determine the effect of school principals' power source preferences on teachers' organizational silence behavior, multiple regression analysis was used.According to the findings obtained from this study, school principals mostly employ their expertise power, followed by legislative power, charismatic power, reward power and coercive powers respectively. Teachers' perceptions regarding the school principals' preferences about power sources differ in some dimensions according to their seniority, age, type of school they are teaching, field and school district variables but does not differ according to gender. The level of teachers' organizational silence is moderate. The silence behavior of teachers differs in some dimensions according to the type of school and school district but does not differ according to gender, seniority, age, and field variables. When the power sources used by the school principals are considered as a whole, there is a meaningful and moderate relationship between organizational silence behaviors of teachers and the power sources used by school principals. According to the results of t-test to determine the significance of the regression coefficients, reward power, coercive power and charismatic power are significant predictors of organizational silence behaviors of teachers. The power sources used by the school principals explain more than one-fifth of the total variance of organizational silence. While school principals' use of coercive power increases the level of silence behavior of teachers, usage of expertise and charismatic power decrease the silence behaviors of teachers.Keywords: Power, power sources, teacher, organizational silence, silence
Collections