Konaklama işletmelerinde maliyet hesaplama ve gider kontrol yöntemleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Konaklama işletmelerinde maliyet muhasebesi sistemi Her departman hasılat ve maliyetlerinin ayrı ayrı kontrol edilebilme olanağının ve departman yöneticilerinin sorumluluklarının saptanabilmesine yönelik olarak hazırlanmaktadır. Bu nedenle farklı hizmetleri üreten departmanların birbirinden farklı gider türlerini içermesi, her departman için ayrı gider hesaplan açılmasını zorunlu kılmaktadır. Konaklama işletmelerinde birim maliyetlerin hesabı için uygulanacak sistem mamullerin cinsinde olduğu kadar, işletmenin büyüklüğüne, örgüt yapısına, departman çeşidine ve kullandığı teknolojiye, sıkı sıkıya bağlıdır. Dolayısıyla hazır reçeteler biçiminde bir maliyet hesaplama ve gider kontrol sistemi yoktur. Uygulamalarda bütçe kontrolünün dışında, Dönemler Arası Karşılaştırmalar, Olması Gereken-Gerçekleşen, Asgari ve Azami Stok Seviyeleri İle Kontrol gibi birçok kontrol yöntemleri uygulanıyor olsa da, bu işlemlerin sonuçlarının analiz edilerek yorumlanması ve karar vericilere sunulması için yönetim muhasebesi tekniklerinden yararlanılmalıdır. Yönetim muhasebesi olmadan maliyet muhasebesi bir anlam ifade etmemektedir. Örneğin iyi bir bütçeleme ile işletmede daha önce belirlenen gider kontrol yöntemleri uygulanıyor ve sonuçlarda başarılı görünüyor olabilir. Yine de bu sonuçların aynı sektördeki diğer işletmeler veya sektör ortalamaları ile karşılaştırılması ve sonuçların ne derece tatmin edici olduğu belirlenmelidir. Karşılaştırmada; Oda başına net veya brüt konaklama kan, oda başına net veya brüt yiyecek-içecek kârı veya maliyetleri gibi kriterler baz alınmalıdır. Bulunan rakamsal sonuçların, hem değerlendirilen dönem, hem de gelecek dönemler için bir anlam ifade edebilmesi ancak mali analiz ve yönetim muhasebesi tekniklerinin uygulanmasıyla mümkündür. Ülkemizdeki birçok konaklama işletmesinde olduğu gibi uygulama yaptığımız konaklama işletmesinde de gider kontrol ve analiz tekniklerinden yeterince yararlanamadıkları sonucuna vardık. Bunun temel nedeni; muhasebe- fınansman ve mali analiz bilgisine birlikte sahip olan elemanların az sayıda olmasıdır. ABSTRACT Cost accounting system is able to be prepared to be checked separately of revenues and costs in all departments, and to be determined the responsibilities of department managers through accommodations for travellers and. tourists. Thus, departments for producing different services should contain different expenditure types and also it has to be opened a different accounts for each department. The system for accounting of unit costs in accommodations for travellers imd tourists is very important with the type of products, size of the organisation, structure of the - organisation, assortment of department, and technology which is used. So there is no system like prepared prescriptions of cost accounting expenditure control system. Out of budget control that putting on the practices, even though many control methods use by the organisations like Comparison Between Periods, the thing which has lo be realisation. Minimum and Maximum Stock Levels Control, the results of these operations must analyse to comment and it must benefit from managing accounting technics to present to decision makers. Without managing accounting doesn't mean anything for example, expenditure control methods, which are determined before, use by the organisation with a good budgeting and these results may be see me successfully. But these results has to be compared with the other organisations in the same sector or average of the sector, and it has to be dolermined how the results are satisfied. In the comparison, it has to be based like criierions for the net or gross accommodation profit per room, net or gross food-beverage profit or costs per room. Determinet numeral results are possible using financial analyse and managing accounting technics to have a meaning either evaluated periods next periods. We obtain a result that in our country many accommodations for travellers and tourists cannot benefit from expenditure control and analyse technics like the one which we carrying out an accommodation for travellers and tourists. The basic reason is that are less personnel who has accounting finance knowledge and financial analyse knowledge together.
Collections