Okulöncesi eğitim programlarında uygulanan Türkçe dil faaliyetlerinin ilköğretim Türkçe dersi okuma-anlamaya etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın amacı, okulöncesi eğitim programlarındaki Türkçe dil faaliyetlerinin uygulamadaki yeterliliğinin ne düzeyde olduğunu değerlendirmek, ilköğretim I. kademe 2. ve 5. sınıflarda Türkçe dersi okuma-anlama başarısına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini Çanakkale il merkezindeki 14 okulöncesi eğitim devlet okulu öğretmenleri ile 15 ilköğretim okulu I. kademe 2. ve 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 39 okulöncesi öğretmeni, 2. sınıflardan 206 öğrenci, 5. sınıflardan 218 öğrenci araştırma örneklemine alınmıştır. Her sınıf düzeyinde öğrenciler okulöncesi eğitimden gelen gelmeyen olarak ikiye ayrılmıştır. Literatür taraması, ilgili kaynakların incelenmesi ile hazırlanan anket ile okulöncesi programı Türkçe dil faaliyetlerine ilişkin öğretmen görüşleri, 2. ve 5. sınıf Türkçe okuma-anlama başarı testleri ile de öğrencilerin başarılan tespit edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve `t-test` kullanılmıştır. Bu çalışmanın ana bulguları şunlardır: Okulöncesi öğretmenlerine uygulanan anket ile, okulöncesi eğitim programları Türkçe dil faaliyetlerinin yeterlilik ve gerçekleştirilme düzeyine ilişkin görüşlere katılma dereceleri X=3,06 ile `Oldukça Yeterli` düzeyinde çıkması, okulöncesi eğitim programlarındaki Türkçe dil faaliyetlerini gerçekleştirmede `Her zaman` yeterli olmadıkları görüşünde olduklarını göstermektedirler. Okulöncesi Türkçe dil faaliyetlerinin ilköğretim I. kademe 2. ve 5. sınıf Türkçe okuma-anlama başarısına etkisine ilişkin ise, bu sınıflarda okulöncesi eğitimden gelmiş ve gelmemiş öğrencilerin Türkçe dersi okuma-anlama başarıları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Okulöncesi eğitim kurumlarında uygulanan Türkçe dil faaliyetlerinin ilköğretim Türkçe dersi okuma-anlama başarısına etkisinin okulöncesi eğitimden geçmiş öğrencilerin lehine bir sonuç verdiği gözlenmiştir. ABSTRACT The aim of this research is, to appraise the sufficiency level of Pre-school Education Programs' Turkish Language Activities in practice and to determine the effects on success of elementary instruction first degree second and fifth classes' Turkish course of `reading and understanding`. A searching investigation model has been used at the research. The population of this research consists of the teachers from 14 pre-school education schools and the first degree second and fifth classes' students from 15 primary schools which are at the centre of Çanakkale province. 39 pre-school education teachers, 206 second class students and 218 fifth class students have been included to research sample. The students have been separated as to who came from pre-school education or not in the level of their classes. By literature searching, examining related bibliographies, a questionnaire, teachers' views of pre-school education programs' Turkish language activities with the success tests of the Turkish course of `reading and understanding`, second and fifth classes' students' success has been fixed. In analysing collected data, frequency, percentage, mean, standard deviation and `t-test` have been used. The main inventions of this research can be summarised as follows: Teachers' agreement degree on the sufficiency and the realisation level of pre-school education programs' Turkish language activities with the questionnaire which was applied to the pre-school education teachers X =3,06 `Quite Sufficient` shows their views of insufficient of the realisation of Turkish language activities in pre-school education programs. According to the result of the success test conducted for determining the effects of pre-school Turkish language activities on the success of the Turkish course of elementary instruction first degree second and fifth classes, the differences have been appeared between the success on the Turkish course of `reading and understanding` of the students who came from pre-school education or not.
Collections