Zenginleştirilmiş eğitim programının öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri, problem çözme becerileri ve matematik kaygısı üzerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ZEP (Zenginleştirilmiş Eğitim Programı) uygulanan sınıf ile uygulanmayan sınıftaki ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisi, problem çözme becerisi ile matematik kaygı düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Kütahya şehir merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı iki özel okulda öğrenim gören ilkokul 4. sınıf öğrencileri arasından yansız olarak seçilmiş toplam 30 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubuna, ZEP (Zenginleştirilmiş Eğitim Programı) uygulanırken, kontrol grubuna ise herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Araştırmada 2x3'lük (deney/kontrol grupları X ön-test/son-test/izleme testi) split plot desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilere İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri (ÇPÇE), Matematik Kaygı Ölçeği (MKÖ) ve Cornell Eleştirel Düşünme Becerisi Testleri Düzey X (CEDTD-X) farklı zaman aralıklarında (oturumlar başladığında, tamamlandığında ve sonlandıktan üç ay sonra) olmak üzere üç kez uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; ZEP programına tabi tutulan çocukların bu programa tabi tutulmayan akranlarına kıyasla daha düşük matematik kaygısı taşıdıkları sonucuna ulaşılmıştır. Buna karşılık ZEP ile eğitilen çocukların bu programa tabi tutulmayan akranlara kıyasla daha yüksek problem çözme becerilerine ve daha geniş eleştirel düşünme becerilerine sahip olduklarına dair anlamlı düzeyde istatistiksel bir bulguya rastlanılmamıştır. Ayrıca ZEP'nın alt alanları olan görsel algı, üretkenlik ve düşünme becerilerden sadece üretkenlik ile matematik kaygısı ve eleştirel düşünme arasında pozitif ve anlamlı ilişki bulunmuş olup diğer değişkenler arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: Eleştirel düşünme becerisi, matematik kaygısı, problem çözme becerisi, zenginleştirilmiş eğitim programı. The purpose of this research is to determine whether it differentiates levels of mathematics anxiety, critical thinking skills and problem solving skills among the students who are applied or not with EEP (Enriched Education Program) in fourth grade elementary school. This research was carried out among the fourth grade randomly selected students with a total of 30 students in 2014-2015 academic years in two private schools in Kutahya city centre attached to the Ministry of Education. EEP (Enriched Education Program) was implemented on the experimental group while the control group did not receive any applications. In the research 2x3 (experimental / control groups X pre-test / post-test / screening test) split-plot design was used. In order to collect data Problem Solving Inventory for Children (PSIC), Mathematics Anxiety Inventory (MAI) and The Cornell Conditional-Reasoning Test, Form X (CCT-X) were administered on experimental and control groups' students in Elementary School three times in different time intervals (when session began, when completed and three months after termination).According to the results; children subjected to EEP program was concluded that they carry less mathematics anxiety than their peers who were not subjected to this program. In contrast, children who were trained by EEP compared to peers not subject to this program have not seen statistical evidence in terms of higher problem solving skills and wider critical thinking skills. In addition, the sub-fields of EEP such as visual perception, productivity and skills of thinking is only positive and statistically significant relationship between productivity with mathematics anxiety and critical thinking but there is no significant relationship between other variables.Keywords: Enriched education program, critical thinking skills, mathematics anxiety, problem solving skills
Collections