İlköğretim birinci kademe eğitim programlarının yaratıcı düşünmenin gelişmesine etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, ilköğretim birinci kademe eğitim programlarının yaratıcı düşünmenin gelişmesi üzerindeki etkisini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırma literatür incelemesi ve Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) uygulaması ile yürütülmüştür. Literatür incelemesine dayanarak kuramsal boyut betimlenmiş ve ilköğretim birinci kademe eğitim programlan kapsamındaki Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi programlan incelenmiştir. Tonance Yaratıcı Düşünme Testi ile ilköğretim birinci kademeye devam eden öğrencilerin yaratıcı düşünme gelişim düzeyleri saptanmaya çalışılmıştır. Torrance Yaratıcı Düşünme Testinin uygulanmasında, 1999-2000 öğretim yılında Çanakkale 18 Mart İlköğretim Okulu'nda birinci ve beşinci sınıflara devam eden öğrenciler çalışma evreni olarak belirlenmiştir. Birinci sınıflardan 31 öğrenci, beşinci sınıflardan 43 öğrenci seçilerek iki çalışma grubu oluşturulmuştur. Grupların Torrance Yaratıcı Düşünme Testi ile belirlenen yaratıcı düşünme boyutlarından aldıklan puanlann ortalamalan `t` testi ile 0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre birinci sınıflar çalışma grubu Torrance Yaratıcı Düşünme Testi uygulamasında beşinci sınıflar çalışma grubundan anlamlı düzeyde başarılı bulunmuştur. Bu sonuç, ilköğretim birinci kademede uygulanmakta olan eğitimin yaratıcı düşünmenin istenilen düzeyde gelişimini sağlamada etkili olmadığım ortaya koymaktadır. ABSTRACT The research, has been carried out with the purpose of determining the curriculums of the first grade of elementary education's effect to the development of the creative thinking. The research was formed with examining of the literature and application of Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Theoritical dimension was described and education programs ( Life Studies, Social Science, Science) were examined with research of the literature. The level of development of creative thinking of the students who were attending the first grade of elementary school was determined with Torrance Tests of Creative Thinking. The students were chosen from among the first and fifth grade students, attending Çanakkale 18 Mart Elementary School, during 1999-2000 academic year. 31 students from the first grades, 43 students from the fifth grades were determined for the Torrance Tests of Creative Thinking and two experimental groups formed. The average of the points which the groups got from dimensions of creative thinking was tested with `t` test at the 0.05 significance level. According to the findings of the research the first grades experimental group became more succesfül than the fifth grades experimental group at the application of the Torrance Tests of Creative Thinking. This result has proved that the curriculum which is applied at the first grade of elemantary education were not effective in developping the creative thinking at the reqired level. Ill
Collections