Sınıf öğretmeni adaylarının günlük hayatta nükleer konusu ile ilgili kavramsal anlayışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının günlük hayatta nükleer konusu (GHNK) ile ilgili kavram yanılgılarını belirlemek ve `cinsiyet`, `sınıf` ve `GHNK bilgi kaynağı` değişkenlerinin sınıf öğretmeni adaylarının GHNK ile ilgili kavramsal anlayışlarına etkisini incelemektir.Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim yılı güz döneminde Dumlupınar Üniversitesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi ve Pamukkale Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Programı'nda öğrenim gören 250 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle oluşturulmuştur. Çalışmada sınıf öğretmen adaylarının günlük hayatta nükleer konusu ile ilgili kavram yanılgılarını belirlemek için üç aşamalı bir tanı testi geliştirilmiştir. Günlük hayatta nükleer konusu tanı testinin (GHNKTT) geliştirilmesinde betimsel analizlerden istifade edilmiştir. GHNKTT'den elde edilen verilerin analizinde ise betimsel istatistiksel değerler, bağımsız örneklemler için t-testi ve bağımsız örneklemler tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, sınıf öğretmeni adaylarının GHNK ile ilgili birçok eksik ve yanlış düşünce ve inanışa sahip olduklarını ortaya koymuştur. Tespit edilen kavram yanılgılarının büyük çoğunluğu litarürde ilgili çalışmalarda tespit edilmiş bulgularla benzerlik göstermiştir. Tespit edilen bazı kavram yanılgılarına ilgili literatürde rastlanmadığı için bu çalışmaya ait olduğu düşünülmektedir. Sınıf öğretmeni adaylarının GHNK ile ilgili kavramsal anlayışlarında `cinsiyet` ve `GHNK bilgi kaynakları` değişkenlerinin istatistiksel olarak anlamlı bir etkisin olmadığı sonucuna varılmıştır. Diğer taraftan sınıf öğretmeni adaylarının GHNK ile ilgili kavramsal anlayışlarına sınıf değişkeninin istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğu görülmüşür. Analiz sonuçları dördüncü sınıf sınıf öğretmeni adaylarının diğer sınıflardaki sınıf öğretmeni adaylarınına göre, günlük hayatta nükleer konusunda bilimsel açıdan daha doğru bir kavramsal anlayışa sahip olduklarını göstermiştir.Bunlara ek olarak GHNKTT'inde, emin olma derecesi (ED) olarak adlandırılan üçüncü aşama hesaba katıldığında tespit edilen kavram yanılgılarının sayısında bir azalma görülmüştür. Bundan dolayı, üç aşamalı çoktan seçmeli tanı testlerinin (KTT) iki aşamalı çoktan seçmeli tanı testlerinden daha seçici ve belirleyici olduğu söylenebilir. The aim of this research is to determine the misconceptions of elementary pre-service teachers about nuclear topics in everyday life (NTEL) and to investigate the effects of the variables of `sex`, `year` and `information sources about NTEL` on elementary pre-service teachers' conceptual understanding related to NTEL. In this research, among qualitative research methods, survey research method was used. 250 students who were attending Elementary Education Programs of Afyon Kocatepe University, Dumlupinar University and Pamukkale University constituted the research sample. The research sample was formed by convenient sampling method.A three-tier diagnostic test was developed to determine the elementary pre-service teachers' misconceptions about the nuclear topics in everyday life.Descriptive statistics was made used of for the development of nuclear topics in everyday life diagnostic test (NTELDT). For the analysis of the data obtained from the NTELDT, descriptive statistical figures, independent sample t-test and the one-way analysis of variance (ANOVA) for independent groups were used. The data of the research attested that elementary pre-service teachers had many deficient and faulty believes and thoughts. Large majority of the identified misconceptions had similarities with the results obtained in the other related researches in the literature. Some identified misconceptions are thought to belong to this research due to the fact that they were not found in the related literature. It was concluded that the variables of `sex` and `information sources about NTEL` had no statistically significant effects on elementary pre-service teachers' conceptual understandings of NTEL. On the other hand, it was seen that the `year` variable had a statistically significant effect on elementary pre-service teachers' conceptual understandings about NTEL. Comparing to the elementary pre-service teachers of the other years, the results of the analysis showed that the fourth year elementary pre-service teachers, from the scientific perspective, had more accurate conceptual understanding.In addition to those, when taking the third tier named as `certainty response index` (CRI) into account, a decrease in the number of the identified misconceptions was observed. Therefore, it can be said that multiple choice three-tier diagnostic tests are more selective and deterministic than multiple choice two-tier diagnostic tests.
Collections