İlkokullarda örgütsel yaratıcılık davranışları ile öğretmen liderliği arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ilkokullarda örgütsel yaratıcılık davranışları ile öğretmen liderliği arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılı ilk döneminde, Kütahya il merkezindeki ilkokullarda görev yapan 700 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi 190 ilkokul öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Balay'ın (2010) geliştirdiği Karacabey'in (2011) okullara uyarladığı `Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği` ve Beycioğlu (2009) tarafından geliştirilen `Öğretmen Liderliği Ölçeği` ile toplanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve öğretmen liderliği hakkındaki görüşlerini belirlemek için betimsel istatistikler, karşılaştırmalar için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ile öğretmen liderliği davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Çarpım Moment Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenler örgütsel yaratıcılık alt boyutlarından en çok katılımı bireysel boyutta göstermişlerdir. Öğretmenler yönetsel boyuta ve toplumsal boyuta eşit katılım göstermişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenler öğretmen liderliği alt boyutlarında ise en çok katılımı sırası ile mesleki gelişim boyutu, meslektaşlarla işbirliği boyutu ve kurumsal gelişme boyutunda göstermiştir. Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık bireysel ve toplumsal boyut davranışları ile öğretmen liderliği meslektaşlarla işbirliği, kurumsal gelişme ve mesleki gelişim boyut davranışları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı ilişkiler vardır. Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık yönetsel boyut davranışları ile öğretmen liderliği meslektaşlarla işbirliği, kurumsal gelişme ve mesleki gelişim boyut davranışları arasında ise pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı ilişkiler vardır.Anahtar kelimeler: Öğretmen, öğretmen liderliği, örgütsel yaratıcılık In this study, it was purposed to determine the relationship between organizational creativity behaviors and teacher leadership in primary schools. The study was designed in the survey model. The universe of the study is consisted of 700 teacher who work in primary schools in the city center of Kütahya in first period of 2015-2016 academic year. The sample of the study is consisted of defined by simple random sampling technique. The sample of the study consists of 190 primary school teachers. The study data was collected from The Organizational Creativity Inventory developed by Balay (2010), adapted into scholls by Karacabey (2011) and Teacher Leadership Scale developed by Beycioğlu (2009). In this study, descriptive statistics, t-test for comparisons, one way variance analysis and Kruskal Wallis H test were used in order to determine the views of teachers related to the organizational creativity and teacher leadership. Pearson Product Moment Correlation Coefficient were used in order to determine the relationship between teachers' organizational creativity and teacher leadership behaviors. According to the findings obtained from the study; teachers showed the highest level of participation among the sub-dimensions of organizational creativity as Individual Dimension. Teachers showed equal participation in Administrative Dimension and Social Dimension. Teachers attending the study showed respectively the highest level of participation among the subdimensions of teacher leadership as Professional Development Dimension, Cooperation With Colleagues Dimension and Institutional Development Dimension. There was a positive direction, mid-level, significant relationships between the teachers' Individual Dimension and Social Dimension behaviors of organizational creativity and in all dimensions of teacher leadership. There was a positive direction, low level, significant relationships between the teachers' Administrative Dimension behaviors of organizational creativity and in all dimensions of teacher leadership.Keywords: Organizational creativity, teacher, teacher leadership
Collections