Özel eğitim okullarının denetimi ile ilgili müfettiş ve öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın temel amacı, özel eğitim okullarının denetimi ile ilgili teknik, insancıl ve kavramsal (karar) yeterliklere dayalı denetim becerileri ve tanılama, değerlendirme ve düzeltme-geliştirme denetim işlevleri konusunda müfettiş ve öğretmen görüşlerini saptamaktır. Araştırma evrenini Türkiye genelindeki özel eğitim okullarında görev yapan öğretmenler ile Türkiye genelindeki İl Milli Eğitim Müdürlüğü İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları 'nda görev yapan ve bu okulların denetiminden sorumlu ilköğretim müfettişleri oluşturmaktadır. 2001-2002 öğretim yılında özel eğitim okullarında görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 216 sınıf, özel eğitim ve diğer branş öğretmenleri ile bu okulların denetiminde görevlendirilen 205 ilköğretim müfettişi, araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada, tarama modeli kullanılıp; veriler anket yoluyla toplanmış, ankette, kişisel bilgiler ile öğretmen ve müfettişlere 42 soru sorulmuş, dörtlü derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, varyans analizi ve LSD testi kullanılmıştır. Araştırma ile alt problemlere ilişkin yanıt aranmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucunda, bu alt problemlere ilişkin bulgular şöyle özetlenebilir: İlköğretim müfettişleri tüm boyutlarda daha olumlu görüş belirtirken sınıf, özel eğitim ve diğer branş öğretmenleri daha olumsuz ve alt düzeyde görüş belirtmişlerdir. Öğretmenlerin görüşleri arasında cinsiyete ve denetim geçirme sayısına göre anlamlı fark yoktur. Branşa göre ise kavramsal yeterliklere dönük tanılama ve değerlendirme işlevleri ile teknik yeterliğe dönük düzeltme- geliştirme işlevi ve teknik denetim becerilerine ilişkin sınıf öğretmenleri ile özel eğitim öğretmenleri arasında anlamlı fark vardır. Müfettişlerin cinsiyete göre anlamlı bir fark yoktur. Müfettişlerin özel eğitim okullarının denetiminde bulunma sayısına ve hizmet öncesi ya da hizmet içi eğitim alıp almadıkları değişkenine göre anlamlı fark vardır. Müfettişler ile öğretmenler arasında tüm boyutlarda anlamlı fark bulunmaktadır. ABSTRACT The purpose of this study is to determine the views of teachers and supervisors related to supervision skills which depend on method, humanistic and conceptual competence and supervision functions which are diagnose, evaluation and improvement-development about special education schools' supervision by means of literature reviewing and survey method. The population of this study includes teachers who are working in special education schools and elementary school supervisors who are working in `İl Milli Eğitim Müdürlüğü İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı`, and responsible for supervising these schools in Türkiye. The sample of this study includes 216 teachers who are working in special education school and accepted to participate in this study and 205 elementary school supervisors who are charged with supervising these schools. In this study survey method is used and the data is gathered by a survey. In this survey, as well as personal information, 42 questions are asked to teachers and supervisors.Likert type instrument (1-4 scale) is used. The data is analyzed using percentages, means, standard deviations, t-tests, LSD tests and variance analysis. The study looked for an answer for sub problems.According to the findings relating to sub problems of the research it was found that elementary school supervisors stated more positive opinions about all dimensions.However, special school education teachers stated more negative opinions. There is no significant difference between gender and number of being supervised.According to branch, there is a significant difference between class teachers and branch teachers about conceptual skills like diagnose and evaluation and technical skills like improvement- development and technical supervision skills. There is no significant difference in respect of gender of supervisors.However, there is a significant difference in whether supervisors charged with special school education and participated in on-the-job training or not. There is significant difference between teachers and supervisors in respect of all dimensions.
Collections