Show simple item record

dc.contributor.advisorBayraktar Erten, Nesrin
dc.contributor.authorÇetinkaya, Zeynep
dc.date.accessioned2021-05-07T09:14:00Z
dc.date.available2021-05-07T09:14:00Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/608286
dc.description.abstractBu araştırmada, Ülkemizde geleneksel olarak kullanılan sözcüğün anlamını vererek cümle içerisinde kullandırma yöntemi ile alıştırma ve tekrarlarla desteklenen sözcük öğretimi yöntemi karşılaştırılmıştır. Bilinmeyen sözcüklerin anlamlarının öğrenilmesi ve belli aralıklarla yapılan tekrarlar yoluyla kavranılması üzerinde durulmuştur. Bunun için yansız rastlantısal yöntemle Kontrol, I. Deney ve II. Deney Grubu olmak üzere üç grup belirlenmiştir. Kontrol Grubu'na sadece sözcüklerin anlamları verilmiştir. I. Deney Grubu'nda anlamı verilen sözcükler, ikişer cümle içerisinde kullandırılmıştır. II. Deney Grubu'nda ise anlamlar verilerek alıştırmalar yaptırılmıştır. Seviye belirlemek için yapılan ilk testte, gruplar arasında istatistiksel açıdan önemli bir fark bulunmamıştır. En son yapılan testte ise II. Deney Grubu ile diğerleri arasında basan yönünden anlamlı bir fark belirlenmiştir. Buna göre bütün anlamların toplamında II. Deney Grubu, Kontrol Grubu'na (p<005) ve I. Deney Grubu'na (p<.010) oranla daha başarılı olmuştur. Kontrol Grubu ile I. Deney Grubu arasında ise (p<.975) önemsiz bir fark ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, alıştırma destekli sözcük öğretiminin geleneksel sözcük öğretiminden daha iyi olduğu anlaşılmıştır.
dc.description.abstractThis study aimed to compare the effectiveness of two approaches to teaching unknown vocabulary. The study focused on presenting new vocabulary items and consolidating those by practising them at regular intervals. The first, as perceived to be traditional, was teaching vocabulary by means of giving definition of words and getting students to use those words in sentences while the other method involved exercises and repetition. Three groups of students were formed to constitute Control Group, Experiment Group I and Experiment Group n. The Control Group was given word definitions only while Experiment Group I was given word definitions and instructed to use these words in two sentences. Experiment Group II, on the other hand, was given word definitions and instructed to do some vocabulary exercises. Results from first pre-test, given to determine students' knowledge of new words, did not reveal any significant differences between groups. However, results from the last post-test indicated significant statistical difference between the Experiment Group II and the other two groups. The Experiment Group II were more successful, in terms of number of definitions they have learned, than the Control Group (p<.005) and the Experiment Group I (p<.010). The difference between the Control Group and the Experiment Group I was negligible (p<.975). This study concludes that vocabulary instruction through exercises can be more effective than the so-called traditional vocabulary instruction.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleİlköğretim ikinci kademe altıncı sınıfta ana diline ait sözcüklerin öğrenilmesi ve kavranılmasına ilişkin bir araştırma
dc.title.alternativeAn investigation into learning and consolidating mother tongue words in grade 6 in primary education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMother tonque
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.subject.ytmRehearsal method
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.identifier.yokid125295
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid122261
dc.description.pages214
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess