Aile eğitim çalışmalarının ebeveynlerin okul öncesi eğitime ilişkin düşüncelerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada aile eğitim çalışmalarının ebeveynlerin okul öncesi eğitime ilişkin düşünceleri üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılında Aydın ili Sultanhisar İlçesi Atça eğitim bölgesindeki 2-6 yaş arası çocuğu bulunan 84 ebeveynle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel tekniklerin kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmaya katılan ebeveynlere uygulanan 8 aile eğitim çalışmasından önce ve sonra, ön test-son test olarak araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise anket maddelerinden elde edilen bulguları desteklemek ve çalışma verilerini zenginleştirmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile 18 ebeveynle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Aile eğitim çalışmalarından sonra okula kayıt ve devam oranlarındaki değişimi görmek amacıyla aile eğitimlerinin gerçekleştirildiği bölgedeki okul öncesi eğitim kurumlarının aile eğitim çalışmalarından önce ve sonraki okula kayıt ve devam oranları karşılaştırılmıştır. Ön test ve son test olarak uygulanan anket formundaki maddelerin frekans ve yüzdeleri hesaplanmış her iki uygulamadan elde edilen veriler karşılaştırılmıştır. Aile eğitim çalışmalarına bağlı olarak ebeveyn görüşlerinin anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Ebeveyn görüşlerinin meslek, çocuk sayısı, yaş, eğitim ve çocuklarının okula devam durumu değişkenlerine göre değişip değişmediğini belirlemek amacıyla Manny Whitney U testi ve Kruskall-Wallis testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre ebeveynlerin aile eğitim çalışmalarından önceki ve sonraki uygulamalarda anket maddelerine katılma durumları arasında istatistiki olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Aile eğitim çalışmalarına bağlı olarak ebeveyn görüşlerinde gözlenen fark çocuklarının okula devam durumu ve yaş değişkenine göre anlamlı bulunurken, meslek, eğitim ve çocuk sayısı değişkenlerine göre anlamlı bulunmamıştır. Aile eğitim çalışmalarının gerçekleştirildiği okullarda eğitimlerden sonra okul öncesi eğitime devam eden öğrenci sayısı toplamda %44,3 artmıştır. Aile eğitimlerinden sonra okul öncesi eğitime kayıt oranları ise toplamda %35,2 artış göstermiştir. Aile eğitim çalışmalarının okul öncesi eğitime kayıt ve devam oranlarını artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçların yanı sıra aile eğitim çalışmalarının ardından içerik analiziyle incelenen ebeveyn görüşleri doğrultusunda uygulanan aile eğitim çalışmalarının gerekli olduğu, ebeveynlerin düşüncelerini ve tutumlarını değiştirdiği, bildiklerini pekiştirdiği ve öğrendikleri yeni bilgi ve becerilerin günlük yaşantılarına yansıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Görüşmeye katılan ebeveynler okul ve öğretmen imajlarının güçlendiğini, okula ve öğretmene güvenmeyen ebeveynler eğitimlerden sonra okula ve öğretmene olan bakış açılarının değiştini belirtmişlerdir.Anahtar kelimeler: Aile, aile eğitimi, okul öncesi eğitim. It was aimed to investigate the effect of family education activities on parents' opinions about pre-school education in this research. The research was carried out with 84 parents who have a 2-6-year-old child in Aydın province Sultanhisar district Atça educational zone during 2016-2017 school year. The mixed method including both qualitative and quantitative techniques was used in the research. The questionnaire developed by the researcher was conducted as a pre-test and post-test to the participant parents both before and after 8 education activities implemented. In order to support the findings obtained via questionnaire items and enrich the research data, face-to-face interviews were done with the parents through semi-structured interview technique at the qualitative part of the research. Additionally, the school enrollment and attendance rates of pre-school education institutions before and after the education activities in the educational zone where the family education was done were compared. Frequencies and percentages of the items in the questionnaire form which was conducted as pre-test and post-test were calculated and the data obtained from both implementations were calculated. Wilcoxon signed ranks test was used in order to determine whether parent opinions significantly differ depending on family education activities. Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were used in order to determine whether parent opinions differ in terms of profession, number of children, age, education and children's school attendance variables. Content analysis was utilized when the interviews done with parents after family education activities were analyzed. According to analysis results, a statistically significant difference was found between the parents' agreement on questionnaire items in the implementations before and after family education activities. The difference observed in parent opinions depending on family education activities was significant in terms of school attendance and age, but it was not significant in terms of profession, education and number of children. The number of children continuing pre-school education in the schools where family education activities were implemented increased 44,3% totally after education. After family education, the rate of pre-school enrollment showed a total of 35,2% increase. It was concluded that family education activities increases the rate of school enrollment and attendance. In addition to these conclusions, it has been concluded that the implemented family education activities are necessary, they change the opinions and attitudes of the parents, reinforce their knowledge and the new knowledge and skills they learned reflect on their daily life. The image of school and teacher strengthened and the parents who had not trust the school and teacher stated that their viewpoint toward school and teacher changed. Keywords: Family, family education, pre-school education.
Collections