Vorschlage für die modelle des Deutschunterrichts in der Türkei
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ill ÖZET İletişim çağındaki gelişmelere paralel olarak dikkatler dil edinimi alanındaki araştırmalara çevrilmiştir. Bu bağlamda Almanca öğretimi alanında çok sayıda araştırma yürütülmektedir. Günümüzde Almanca branşı çok yönlü olup farklı alanları kapsamaktadır. Bu nedenle işlenecek Almanca dersi belli bir amaç doğrultusunda yürütülmelidir. Başarılı bir Almanca dersinin ilk adımını planlama oluşturmaktadır. Dersin ne şekilde işleneceği ders öncesinden belirlenmelidir. Bu, ders yılı başında bir yıllık planın hazırlanması ve her ders öncesinde yapılan günlük plan île gerçekleştirilmektedir. Bazı durumlarda ders planının olumsuz yönleri olduğu gibi, olumlu yönlerinin de olduğu bilinen bir gerçektir. Bu konuyu daha anlaşılır biçimde ifade edebilmek için bu çalışmada plan örnekleri verilmiştir. Tez çalışmamın başında dersin işlenişinde önemli rolü olan dersin işleniş bölümleri konusunda bilgi verilmiştir. Dersin işleniş bölümlerinin farklı versiyonları dersin daha akıcı ve anlaşılır olmasını sağlamaktadır. Bu bölümde sadece tanımlamalar yapılmamış olup, somut örneklemeler de sunulmuştur. Çanakkale' de 2001 yılında üç farklı lisede yapılan araştırmalar aşağıdaki sonuçlan ortaya çıkarmıştır : Dersin planlanmasında öğretmen mevcut koşullan göz önünde bulundurmalıdır. Bu koşulların ilki; müfredattır. Müfredat bir öğretim bütünlüğü oluşturmasının yanı sıra amaçlar, içerik, öğrenim seviyesi, didaktik örnekler, öğretmenin rolü ve değerlendirmeler bütünüdür.IV Dersin planlanmasında önemli rol oynayan, bir başka unsur ise öğretim materyalleridir. Yabancı dil dersinin materyal olmaksızın işlenmesi imkansızdır. Planlamada önemli rol oynayan materyaller, bu çalışmanın ilgili bölümünde, konunun önemini vurgulayan kriterler ortaya koymaktadır. Yapılan araştırmada öğretmenlerin yabancı dil derslerinde çoğunlukla teyp ve video kullandıkları tespit edilmiştir. Gözlemlenen derslerin genellikle öğretmen merkezli işlendikleri görülmüştür. Öğretmenlerin bu metodu tercih etmelerinin nedeni dersi daha kolay yönlendirebilmeleridir. Öğretmen merkezli ders işleme modelinin yanı sıra grup, tek kişilik ve eşli çalışma biçimleri de sayılabilir. Ancak tüm ders modellerinde öğretmenin vazgeçilmez bir yeri olduğu unutulmamalıdır. Derste uygulanacak yöntemin doğru seçilmiş olması ders planının önemli yapı taşlarından birini oluşturmaktadır. Bu çalışmada bu yöntemler örneklerle birlikte ele alınmıştır. Öğrenciler seçilen yöntem ile derse teşvik edilebilmekte ve yeni konular hakkında öğrencilere doğrudan veya dolaylı fikir verilebilmektedir. Ayrıca seçilen yöntem, öğrencilerin daha önce öğrenmiş oldukları bilgiler ile yeni öğrendiklerini pekiştirerek, yabancı dili aktif olarak kullanabilmelerini sağlar. Bu tez çalışmasında teorik olarak kitaplarda yer alan yöntemler ve pratikte sınıflarda yapılan uygulamalardan faydalanılarak, öğretmenlik mesleğine henüz adım atmamış Almanca öğretmenlerine yol gösterebilecek nitelikte ders modelleri oluşturulmuştur. Bu ders modellerinin yam sıra Türkiye'de ideal bir Almanca dersinin nasıl işlenebileceğini gösteren önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACT In parallel with the developments in communications era, more emphasis was given to research in the process of language acquisition. In this context, numerous innovations are being carried out in the field of German teaching. In our age, German language has multi aspects and spans diverse fields. Therefore German courses should be lectured in the direction of predetermined scope. Making a plan is the first step of a successfull German class. How the lecture will be given must be planned extensively ahead of classtime. This can be achieved making a master plan for the whole year at the beginning and daily plan before each day of class. However it should be kept in mind that there may be positive and negative aspects of planning. In this thesis, several examples of lecture plans are given in order to clarify the subject. At the beginning of this thesis, detailed information is presented about `parts of lecturing` which has a profound effect on successfull lecturing. Different versions of `parts of lecturing` ensures the lectures to be more fluent and understandable. In the relevant chapter not only the definitions were made but also some concrete samples were given. The following results were obtained based on the surveys which have been carried out on three different high schools in 2001. German teachers must take into consideration existing conditions. Curriculum ` is the first that must be considered. As well as assuring a cohesion in teaching process, curriculum also comprises goals, content, teaching level, didactic examples, the role of teacher and evaluation.VI Another issue is the `teaching materials` which play a key role in planning. It is almost impossible to teach a class without these materials. The teaching materials which have a great importance on planning, exhibit some criteria in the related part of this study. In the surveys, it was observed that teachers mostly utilize tapes and video cassettes in language courses. Throughout the surveys, it was observed that the lectures were usually given as instructor-oriented. This method was widely preferred by instructors because, it enables them to guide the students more easily. In addition to instructor-oriented teaching method, single, group and in pair can be cited as lecture models. It should never be ignored that instructor plays a key role in all these models. Proper selection of the lecturing method constitutes one of the most important principles of the lecture planning. In this study, these methods have been elobarated along with examples. Proper selection of lecturing method ensures the student motivation and familiarizes the students with the new subjects. Chosen method enables students to build up on their previous knowledge and makes use of the foreign language efficiently. In this thesis, we have endeavoured to establish lecture models that existed in theory and implemented in schools. We believe these models will guide those German language teachers who have just stepped in their teaching careers. Along with these lecture models several proposals have been made regarding to an ideal German class implementation in Turkey.
Collections