Okuma çemberi tekniğinin ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine ve okuma öz yeterliliklerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, okuma çemberi yönteminin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisine ve okuma öz yeterliliğine etkisini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda verilerin toplanması, analizi, hipotezlerin kontrol edilmesi ve yorumlanmasında ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desenden faydalanılmıştır. Araştırma İzmir il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet okulunda 2018-2019 eğitim-öğretim yılında 6.sınıfta öğrenim görmekte olan, yansız atama yoluyla deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere toplam 42 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları ve Türkçe dersi başarı notlarının birbirine yakın olduğu belirlenmiştir. Araştırma sürecinde deney grubu öğrencilerine Okuma Çemberi Yöntemi aşamaları takip edilirken kontrol grubu öğrencilerine mevcut Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın aşamaları takip edilmiştir. Deneysel çalışma 9 hafta sürmüştür. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilere okuduğunu anlamaya yönelik `Okuduğunu Anlama Başarı Testi`, okuma öz yeterliliklerine yönelik `Okur Öz Algısı Ölçeği 2` uygulanmıştır.Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Shapiro- Wilk Testi uygulanarak dağılımın normalliği belirlenmiş, bu sonuca bağlı olarak da araştırmada parametrik olmayan (non- parametrik) testler kullanılmıştır. Araştırmada nicel olarak elde edilen veriler üzerinde yapılan istatistiksel analizler sonucunda, öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi başarı puanlarının deney grubu lehine anlamlı ve puan ortalamalarının daha fazla arttığı tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin okuma okur öz yeterlilik algısı ölçeği 2 ile elde edilen veriler incelendiğinde ölçekteki `İlerleme`, `Gözlemsel Karşılaştırma`, `Sosyal Geri Dönüt`, `Fizyolojik Durum` alt boyutlarında ve ölçeğin tam puanlarının deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı düzeyde değişmediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre Okuma Çemberi Yönteminin öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini geliştirdiği fakat okuma öz yeterliliklerini arttırmada etkili olmadığı söylenebilir. The aim of this study is to investigate the affects of reading circle method to the reading comprehension skills and reading self sufficiency of 6th grade students. In accordance with this aim, for data collection and analyses, hypotheses verification and discussion of findings, pre-test and post-test and quasi experimental design were made use of with control group. The research was conducted on 42 6th grade students studying in a state school in Ministry of National Education in the city center of İzmir in 2018-2019 academic year as experimental and control group. It was identified that the academic successes in general and Turkish lesson successes in particular of experimental students are close. While reading circle method processes were followed with experimental group students, current Turkish lesson curriculum processes were followed with control group students. Experimental study lasted for 9 weeks. Reading comprehension test to evaluate reading comprehension and self perception scale-2 to evaluate reading self sufficiencies were applied to experimental and control group students.SPSS program was used in the analyses of quantiative data obtained in the study. The normality of the range was identified by using Saphiro-Wilk test and non-parametric tests were used in the study according to the result. As a result of statistical analyses on quantiatively obtained data in the study, it was determined that experimental students got higher Marks on reading comprehension tests and had higher averages. When the data of both experimental and control group students obtained from self-perception scale-2 was investigated, it was seen that the last score of the scale did not change meaningfully on the sub-factors like `progress`, `observational comparison`, `social feedback` and psychological states. According to these results, it can be said that reading circle method improves students' reading comprehension skills, but it is not efficient on increasing self reading sufficiency skills.
Collections