Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın temeli dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin ilköğretim beşinci sınıflara uygulanması esasına dayanır. Öğrencilerin basan durumlarının ve uygulanan yöntemlerin yeterliliklerinin ölçülmesi tezin amacını oluşturmaktadır. Asıl amaca bağlı olmak üzere deney grubu ve kontrol grubunun yöntem uygulamaları hariç, eğitim - öğretim ortamlarının, öğrenci sayılarının, sınıf öğretmenlerinin eğitim düzeylerinin, sınav uygulama saatlerinin eşit olması düşünülerek iki grup basan durumlarınm karşılaştırılması ile ele alınmıştır. Öğrencilerin başarılarını ölçmek ve uygulamada araç olarak kullanmak amacıyla `Kitaplarımla Baş Başa` (Cenap Sahabettin), `Yolcu Defteri Eserinden` (Falih Rıfkı Atay), `Yolcular, Yunuslar Birde Gigi` (Abbas Cılga), `Karagöz ve Hacivat-İsim Aranıyor`, `Minik Karınca` (Düş Ülkesi adlı kasetten), `Keloğlan` (Nejat Muallimoğlu), `İki Ayaklı Kuzu` (Üzeyir Gündüz), `Yetimce` (İsmail Yılmaz, Akgüzel Aşırova), `Forsa` (Ömer Seyfettin) adlı metinler seçilmiş. Bu metinler ile ilgili sorular hazırlanmış ve araştırmacı tarafından öğrencilere uygulanmıştır. Öğrenci yanıtlarının değerlendirilmesi biri araştırmacı olmak üzere alanında uzman dört kişi tarafından yapılmıştır. Bu dört kişinin değerlendirmesinin aritmetik ortalaması alınarak her öğrencinin basan puanı bulunmuştur. Grupların aritmetik ortalamalan karşılaştınlarak, grupların dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanışından sonra basan farklılıklannm olup olmadığı konusunda sonuca vanhnıştır.II Yapılan araştırma sonucu şu veriler elde edilmiştir.; 1. Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinin uygulanışından sonra sınav yapılan deney grubu öğrencileri bütün sınav sonuçlarında kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı bulunmuştur. 2. Dinleme becerilerini kazandırma yöntemlerinden `dramatizasyon` yöntemi, deney grubu öğrencilerine uygulanan klâsik yöntem, kasetten dinletme, okunan metnin resmini yaptırma, öykü tamamlama, gösterme, C.D. den dinletip, izleme yöntemlerinin içinde en başarılı yöntem olarak tespit edilmiştir. 3. Bütün bunlara dayanarak şunu söyleyebiliriz ki, öğrencilerin başarı durumlarım olumlu etkilemek istiyor isek öğrencileri yaparak, yaşayarak öğrenmeye, daha çok duyu organıyla derse katılmalarına yönlendirmeliyiz. in ABSTRACT The essence of this study is based on the inquiries of the methods of gaining the listening skills to the primary education the fifth classes. A perceptive assessment of the students' success situations and proficiencies of the methods applied has formed the base of this thesis. Depending on the main purpose, except for the method applications of experimental and testing groups, the comparison of success situations of bath the groups has been dealt by taking the number of the students, teaching and educational settings, the educational levels of the fifth grade teachers and being equal of application duration of examinations in to consideration. The research was carried out by choosing a random sample of two separate fifth grade students systematically at the primary school of ÖMER MART in the center of ÇANAKKALE city in the academic period of 2001-2002 years. In order to assess the students' success and use as a means in application, the following texts such as ` Kitaplarımla Baş başa` by Cenap Sahabettin, `Yolcu Defteri` by Fatih Rıfkı Atay, `Yolcular, Yunuslar Birde Gigi` by Abbas Cılga, `Karagöz ve Hazivat` `İsim Aranıyor` `Minik Karınca` from the cassette of dreamland `Kel Oğlan` by Nejat Muallimoğlu, `İki Ayaklı Kuzu` by Üzeyir Gündüz, `Yetimce` by İsmail Yılmaz, Akgüzel Aşırova, `Forsa` by Ömer Seyfettin have been choosen. The questions concerning the texts were prepared and applied to the students by the researcher. The assessment of the students responses was carried out by four specialist assessors one of whom is a researcher the assessment of arithmetic average of these four persons has been evaluated and the success point of each student has been found outIV Comparing the arithmetic averages of the groups, it was reached a conclusion about whether there were success differences or not after the application of the methods of gaining the listening skills of the groups. The `T-test` hypothesis test has been used to measure whether the success difference between the groups has been meaningful or not. The following data were obtained at the end of the research done. 1- 1- After the application of the methods of gaining the listening skills, the students of the experimental group examined, when compared, have been much more successful in all the examinations than the students of the control group. 2- 2- Dramatization method, a method of gaining the listening skills, was observed the most successful method among the methods such as `classic`, `having the students listen through cassettes`, `having the picture of the text read illustrated`, `narration`, `demonstration`, `having them listen through compact discs (CD.)` and `having them watch` that has been applied to the students of the experimental group. 3- 3- Consequently, if we want to affect the success situations of students positively, we should direct the students to the learning by simulating through their sensual organs.
Collections