Okul öncesi dönem çocuklarında dijital hikaye anlatımının dinleme becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Dijital Hikâye Anlatımının Dinleme Becerisine EtkisiBu araştırmanın amacı dijital hikâye anlatım yönteminin okul öncesi dönem çocuklarının dinleme becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada deneysel yöntemlerden 'Yalnız Son Testli Kontrol Gruplu Seçkisiz Desen' kullanılmıştır. Araştırmada Kütahya ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anaokulunda 60-72 ay grubundaki 3 anasınıfında bulunan ve normal gelişim gösteren 35 kız 40 erkek olmak üzere 75 çocuk ile çalışılmıştır. Araştırmaya katılan çocuklar gelişim dosyalarından ve öğretmenlerinden alınan bilgiler ile gelişim düzeyleri bakımından eşitlenip, hikâyelerin farklı anlatım yöntemleri ile sunulduğu 3 farklı deneysel gruba seçkisiz atanmıştır. Araştırmanın veri toplama sürecinde 11 farklı hikâyeden yararlanılmış ve hikâyeler 3 farklı anlatım yöntemi ile gruplara anlatılmıştır. Hikâyelerden sonra yarı yapılandırılmış görüşme formu ile araştırmanın verileri toplanmıştır. Veriler değerlendirme formu ile puanlanarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda farklı dijital hikâye anlatımları yapılan deney grubu 1 ve deney grubu 2'de bulunan okul öncesi dönem çocuklarının seçici, ayrıştırıcı, empatik, yaratıcı, eleştirel ve etkin dinleme becerilerinden aldıkları puanlar, öykü kitabı ile anlatım yapılan kontrol grubundaki okul öncesi dönem çocuklarının aynı dinleme becerilerinden aldıkları puanlar ile karşılaştırılmıştır. Verileri normal dağılım göstermediğinden, Kruskal Walllis H testi ile yapılan karşılaştırmada gruplar arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Farkın hangi gruplar arasında ve hangi grubunu lehine olduğunu görmek için Mann Whitney U testi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ele alınan dinleme türlerinde deney grubu 1 ve deney grubu 2 lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Deney grubu 1 ve deney grubu 2 arasında ise dinleme becerilerinden aldıkları puanlar karşılaştırıldığında, müzik ve ses hariç dijital hikâye anlatımı yapılan deney grubu 1 lehine anlamlı bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak dijital hikâye anlatımı 60-72 ay grubundaki okul öncesi dönem çocuklarının ayrıştırıcı, seçici, empatik, yaratıcı, eleştirel ve etkin dinleme becerilerini üzerinde anlamlı düzeyde etkiye sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen desteğiyle uygulanan dijital hikayelerin ele alınan dinleme türlerinde dijital hikaye anlatımına göre daha etkili olduğu görülmüştür.Anahtar kelimeler: Dijital hikâye, dinleme beceriler, okul öncesi eğitim The Effect of Digital Storytelling on Listening Skills in Preschool ChildrenThe aim of this study is to reveal the effect of digital storytelling method on pre-school children's listening skills. In this study, Son Selective Pattern with Last Tested Control Group deneysel was used. In this research, 75 children were studied in the kindergarten of Kütahya province in the 60-72 month group in the kindergarten of the Ministry of National Education. Children participating in the research were assigned to 3 different experimental groups which were equalized in terms of their level of development with the information received from their development files and their teachers and presented with different methods of expression.In the data collection process of the research, 11 different stories were used and the stories were told to the groups with 3 different narration methods. After the stories, the data of the research were collected with semi-structured interview form. The data were analyzed by scoring the evaluation form.As a result of the research, the scores of the pre-school children in the experimental group 1 and experimental group 2, who took different digital storytelling, from the selective, discriminating, empathic, creative, critical and effective listening skills, skills were compared with their scores. Since the data were not distributed normally, Kruskal Walllis H test showed a significant difference between the groups. The Mann Whitney U test was used to determine which groups the difference was in favor of and between which groups. As a result of the analyzes, it was seen that there was a significant difference in the listening types discussed in favor of experimental group 1 and experimental group 2. Between experimental group 1 and experimental group 2, the scores of listening skills were compared, and there was a significant difference in favor of experimental group 1, which was made of digital storytelling except music and sound. As a result, it was seen that pre-school children in the 60-72 month group had a significant effect on the discriminant, selective, empathic, creative, critical and effective listening skills. In addition, it is seen that the digital stories applied with teacher support are more effective than the digital storytelling.Keywords: Digital story, listening skills, preschool education.
Collections