The Relationship between vocabulary learning strategies and vocabulary level of Turkish EFL students
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
m ÖZET Bu çalışma Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü' nde okuyan öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri ile kelime bilgileri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Ayrıca bu çalışmanın amacı stratejilerin kullanım sıklıkları, öğrencilerin kelime bilgileri, en çok ve en az kullanılan stratejileri araştırmaktır. Hangi stratejilerin kelime miktarı üzerinde etkili olduğu da bu araştırmada incelenmiştir. Bu çalışma inceleme ve araştırmaya dayalı bir metot (survey research methodology) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yukarıda sayılan hedefler doğrultusunda birinci çalışmanın verileri İngiliz Dili Eğitimi Bölümü öğrencilerinden, katılanlara (304 öğrenci) 58 farklı stratejinin sunulduğu bir anket ile toplanmıştır. Schmitt'in (1997) yapmış olduğu çalışmaya dayanarak araştırmacı tarafından hazırlanmış olan bu ankete ek olarak, katılımcıların kelime bilgilerini ölçmek için bir 'Sözcük Düzey Testi' (Vocabulary Levels Test - Nation 2001) de uygulanmıştır. Elde edilmiş olan sonuçlar tanımlayıcı istatistikler (descriptive statistics), T testi (t-test) ve ANOVA teknikleri kullanılarak S AS sistemi (1997), SPSS 9.1, 'MINITAB for Windows 12.2' programları ile analiz edilmiştir. Tanımlayıcı istatistikler göstermiştir ki metine dayanarak tahminde bulunma (guessing from textual context), sınıfta not alma (taking notes in class), ve anadili İngilizce olanlarla iletişim kurma (interacting with native speakers) ankete katılanlar tarafından en çok kullanılan stratejilerdir. Diğer taraftan anlam özellik tabloları (semantic feature grids) kullanma, günlük tutma (keeping a diary) ve hedefler belirleme (setting goals) en az kullanılan stratejiler olarak ortaya çıkmıştır. Her bir strateji grubunun ortalaması hesaplandığında ise saptama (determination) strateji grubunun en çok tercih edilen; sosyal strateji grubunun ise en az tercih edilen grup olduğu görülmüştür. Daha sonra, birden fazla kıyaslamalar yapılarak farklı grupların kelime düzeyleri hesaplanmış, daha ileri sınıflarda yeni kelime miktarı bakımında bir fark olmadığı görülmüştür. Son olarak da Pearson Korelasyon Testi'nin sonuçlarına göre en etkili stratejiIV gruplarının bilişsel {cognitive) ve biliş ötesi (meta-cognitive) gruplar olduğu; en az etkili olan grubun ise sosyal strateji grubu olduğu sonuçlarına varılmıştır. İkinci çalışmaya da yine İngiliz Dili Eğitimi öğrencileri (313 kişi) katılmıştır. Bunların arasından birinci sınıf öğrencilerinden (113 kişi) hem strateji sorularını cevaplamaları, hem de Sözcük Düzey Testini yapmaları istenmiş; diğer katılımcılar (200 kişi) ise daha önceki araştırmada strateji ile ilgili olan anketi yanıtladıkları için sadece Sözcük Düzey Testini yapmışlardır. İkinci çalışmanın sonuçlan birinci çalışmayı doğrular niteliktedir. Sonuçlara göre, en çok kullanılan üç strateji yine aynı çıkmış olup, en az kullanılan üç strateji ise kısmen farklıdır. Farklı sınıfların kelime düzeyleri kıyaslandığında ise belirgin bir farka rastlanmamıştır. En etkin strateji grubu olarak biliş ötesi (meta-cognitive) strateji grubu olarak ortaya çıkmış olup, en az etkin olan ise sosyal strateji grubudur. İkinci çalışmanın sonuçlan ilk çalışmayı doğrular nitelikte olup, her iki testte de öğrencilerin Akademik Sözcük Düzey Testlerinde (Academic Word Levels Tests) başarılı olduklan; az sıklıkta kullanılan kelimelerle yapılan düzey belirleme testinde ise başarısız oldukları gözlenmiştir. Ayrıca, bu çalışmalarda öğrencilerin belli stratejilere bağlanıp kalmak yerine kelime öğrenmek için farklı stratejiler kullanmayı tercih ettikleri görülmüştür. Sonuç olarak öğrencilere farklı kelime öğrenme stratejileri öğretmenin kelime öğrenmeye yardımcı olduğu yapılan çalışmalar sonucu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada Öğrencilerin sık kullandıklan kelimelerle (high frequency words) ilgili bir problem olmadığı fakat az sıklıkta kullanılan kelimeler (low frequency words) ile problemleri olduğu görülmüştür. Son alarak da kelime öğrenme stratejileri bilmenin kelime miktan üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmüştür. ABSTRACT This study aimed to explore the relationship between the vocabulary learning strategies and level of vocabulary knowledge of the Turkish EFL studying students at Çanakkale Onsekiz Mart University The purpose of this study was also to explore the frequency of the use of strategies, vocabulary knowledge of the students and the most and least used strategies. It further aimed to describe the strategies which were effective on vocabulary development. The study was conducted through survey research methodology. In the first study, data were collected from Turkish EFL students (M=304) in a questionnaire, in which participants dealt with 58 strategies. Apart from the questionnaire, which was developed by the researcher based on the study done by Schmitt (1997), the Vocabulary Levels Test (Nation 2001) was administered to measure the vocabulary knowledge of the participants. The data were analyzed by means of descriptive statistics, t-test and ANOVA techniques within the SAS system (1997), SPSS 9.1, MTNITAB for windows 12.2. Descriptive statistics showed that guessing from textual context, taking notes in the class, interacting with native speakers were the most used, whereas, using semantic feature grids, keeping a diary, and setting goals were the least used strategies. When the mean of each group was calculated, it was found out that the memory strategy group was the most, and the social strategy group was the least preferred strategy group. Then, using multiple comparisons, the vocabulary size of different groups was calculated, and it was seen that there was not an increase in the amount of the new words of the more advanced classes. Finally, the Pearson Correlation Test revealed that the most effective strategy groups were cognitive & meta-cognitive groups and the least effective group was the social strategy group. In the second study, again, Turkish EFL students (N=313) participated in the study. From those, the first year students (N=113) were asked both to answer the strategy questions and do the Vocabulary Levels Test and the rest (N=200) only did the Vocabulary Levels Test since they had already answered the strategy statementsin the previous study. The results of the second study confirmed those of the first study. The three most used strategies were exactly the same and the three least used strategies were almost the same. When the vocabulary size of different classes was compared, there was not a significant difference between the vocabulary size of different groups. The most effective strategy group was the meta-cognitive strategy group and the least effective one was the social strategy group. The second study results confirmed the first study and in both of the studies it was revealed that students did well in the Academic Word Level Tests but were not successful in the least frequent word level tests. It was also found out that students did not dwell on certain strategies, but used several strategies to acquire vocabulary. It was concluded that teaching different vocabulary learning strategies could help learners. In the present study, it was seen that there were no problems with high frequency words but with the low frequency words. Finally, it was found out that knowing vocabulary learning strategies had a positive effect on the vocabulary size of the participants.
Collections