İlkokul Düzeyindeki Türkmen Sığınmacı Çocukların Barış,Güven ve Vatan Kavramlarına İlişkin Algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Özet İlkokul Düzeyindeki Türkmen Sığınmacı Çocukların Barış, Güven ve Vatan Kavramlarına İlişkin AlgılarıBu çalışmanın amacı ilkokul düzeyindeki Türkmen sığınmacı çocukların barış, güven ve vatan algılarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan olgubilim araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları Ankara ilinin Mamak ilçesinde ikamet eden ilköğretim çağındaki 21 Türkmen sığınmacı ve mülteci çocuklardan oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama süreci iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada katılımcılara barış, güven ve vatan kavramlarına ilişkin resim çizdirilmiştir. Daha sonra resim çizen katılımcılarla resimleri hakkında görüşme yapılmıştır. İkinci aşamada çocuklarla barış, güven ve vatan kavramlarıyla ilgili yarı-yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Resimlerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşmelerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda katılımcıların resimlerindeki barış algılarını ilişkiler boyutunda ve Türkiye'ye yönelik olumlu algıları şeklinde; güven algılarını emniyette olma, kişilere güven ve mekansal güven konularında; vatan algılarını Irak'a yönelik aidiyetleri, Türkiye'ye yönelik olumlu vatan algıları, Irak ve Türkiye'ye yönelik olumlu vatan algıları ve Türkmen aidiyeti konularıyla yansıttıklarına ulaşılmıştır. Yarı-yapılandırılmış görüşmelerin sonucunda katılımcıların barış algılarını kişiler arası ilişkiler ve negatif barış; güven algılarını tehlikelerden uzak olma, ilişkiler boyutu ve mekansal güven; vatan algılarını ihtiyaçların sağlanması ve aidiyet algısı şeklinde ifade ettiklerine ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Barış, güven, sığınmacı, vatan. AbstractPerception of the Peace, Safe and Homeland of Turkmen Refugee Children at Primary School LevelThe aim of this study is to reveal the peace, safety and homeland perception of Turkmen asylum seekers at primary school level. Phenomenology research design which is one of the qualitative research approaches was used in the study. The participants of the study consisted of 21 Turkmen asylum seekers that are children of primary school age, living in Mamak district of Ankara.The data collection process of the study was carried out in two stages. In the first stage, pictures were drawn by participants about the concepts of peace, trust and homeland. Then, the participants who drew pictures were interviewed about their pictures. In the second stage, a semi-structured interview was held with the children on the concepts of peace, trust and homeland. Descriptive analysis and content analysis were used in the analysis of the pictures. Content analysis was used in the analysis of semi-structured interviews.As a result of picture analysis, it has been seen that the participants reflected their: Perceptions of peace in terms of relationships and positive perceptions towards Turkey; perceptions of safety in terms of spatial and environmental safety; and perceptions of homeland in terms of their sense of belonging to Iraq, their positive view of Turkey as a homeland and their positive view of Iraq and Turkey as a homeland and their sense of Turkmen belonging. As a result of the semi-structured interviews it has been seen that the participants expressed their: perceptions of peace in terms of interpersonal relations and negative peace; their perceptions of safety in terms of being away from dangers, the dimension of relationships and spatial safety; their perceptions of homeland in terms of meeting their needs and their sense of belonging.Keywords: Asylum-seeker, homeland, peace, safe.
Collections