A descriptive study on the application of the principles of mediation theory and student attitudes in the process of learning English as a foreign language
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışma aktarım teorisi prensiplerinin öğrenciler tarafından algısını ve uygulanmasını araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma aynı zamanda öğrencilerin yabancı bir dil olarak İngilizce'ye, dil öğrenmeye ve dil öğrenen olarak kendilerine olan tutumlarını ölçmeyi araştırmaktadır. Bu amaçlan gerçekleştirmek için aktarım ve tutum anketleri,öğrencilerin tutumlarının ölçümünde ve aktarım ilkelerinin kullanımında üç lisenin hazırlık sınıflarında uygulanmıştır. Veriler nicel olarak tanımlayıcı istatistik, t-test ve ANOVA kullanılarak Windows 2000 'in Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi (SPSS) ile analiz edilmiştir. Çalışma Anadolu Lisesi öğrencilerinin Aktarım ilkelerini önemli bulmalarına karşın istenen sıklıkta uygulanmadığını düşünmektedirler.Cinsiyet açısından ele alındığında ise aktarım ilkelerinin önem ve uygulamalarında bazı farklılıklar bulunsa da daha fazla bir farklılık yoktur. Bunun için daha fazla bir çalışma gerekmektedir Öğrencilerin yabancı bir dil olarak İngilizceye, dil öğrenmeye ve kendilerine karşı tutumları genelde olumludur. Buna ek olarak, öğrenci davranışlarını etkileyen aktarım teorisi ve okul kültürünün öne sürülmesiyle öğrenenler arasında bazı okul farklılıkları görülmüştür. Yine de hiç bir istatistiki cinsiyet farklılığı argümanı bulunamamıştır.Bu tip farklı bir ilşki araştırmayı gerektirmektedir. Aktarım ilkelerinin kullanımı ve öğrenci tutumlarının arasındaki ilişki incelendiğinde bu çalışma aktarım ilkelerinin uygulanmasının öğrencilerinin kendilerine karşı tutumlarını arttırdığını göstermektedir. Abstract This study aimed to investigate student perception of significance of mediation theory and its application. The study also investigated students attitudes towards a.) English as a foreign language b.)language learning c.)self as a language learner.A third objective of the study was to shed light on the relationship between individual differences, application of principles of mediation, and student attitudes. To realize these objectives two questionnaires, measuring student attitudes and perception of significance and frequency of use of principles of mediation were administered in English prep.classes of three high schools.The data was then quantatively analyzed using decriptive statistics, t- test and ANOVA procedures on SPSS. The study revealed that the high school preparation students in Çanakkale generally perceive principles of mediation rather important, however, teachers do not seem to apply these principles as frequently. There seem to be some gender differences in the perception of importance of principles of mediation. However, such a difference may need further investigation. Students usually have positive attitudes towards English as a second language, language learner, and self as a learner. In addition, some school differences were observed in learner attitudes, suggesting that learning mediation and the school culture are likely to affect learner attitudes. However, no statistically significant gender difference has been identified. Such different relationships deserve further close examination. As far the relationship between the use of principles of mediation and learner attitudes, this study tentatively concludes that application of principles of mediation is likely to promote learner's attitudes towards themselves as learners of English as a foreign language.
Collections