Senîh-i Mevlevî Divanı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Süleyman Senih Efendi 1822 tarihinde Bursa' da doğdu. 1837' de İstanbul'a geldi. Hem okudu hem de çalıştı. Mekteb-i Adliye'den mezun olduktan sonra Mektubî Kalemi'ne girdi. Osmanlı bürokrasisinin pek çok kademesinde ciddi görevler üstlendi. Görevi icabı çok farklı yerleri görme imkanı buldu. 1900 yılında İstanbul'da vefat etti. Çalışkan, dürüst ve prensip sahibi birisi olan Senih Efendi, Mevlevi Dergahı'na da tüm hayatı boyunca devam etmiş, gönlü temiz bir Mevlevi dervişi olmayı kendisi için en büyük şans olarak görmüştür. 1859 yılında, Takvimhane-i Amire Matbaasın' da basılmış mürettep bir divanı, Mersiye-yi Şerif ve Vakıâ-yı Kerbela Mukaddimesi adlı iki küçük jnanzum eseri vardır. Eseri, klasik şiirimizin bütün özelliklerini taşımaktadır. Daha önceki şiirlerden farklı, orijinal bir tarafı yoktur. Şiirlerinde Kerbela Vak' asını, Alevîliği ve Hz. Mevlâna sevgisini etraflıca işlemiştir. Nazım tekniği kuvvetli, şarkıları ve gazelleri hariç dili ağırdır. Sosyal konulara fazla yer vermemiştir. Onun hakkında bilgi veren kaynaklar, eski tarzda şiir söylemesi ve ikinci sınıf bir şair sayılması konusunda hemfikirdirler. 11 SUMMARY Süleyman Senih Efendi was born in Bursa in 1822. He came to Istanbul at 1837, not only educated but also worked. After he had graduated from Mekteb-i Adliye (law school) he entered to Mektubi Kalem. He undertaken serious duties on a lot of position in Ottoman bureaucracy. Thanks to his duty, he has possibility of to see very different places. He died in Istanbul in 1900. The gentleman Senih who is a person of principle, hardworking and honest, during his life, he continued to Mevlevi dervish lodge and he regarded the greatest chance to be sincere Mevlevi dervish for own. He has a muretteb (systematic) divan who had printed in Takvimhane-i Amire printing house in 1859 and two small verse works is called by Mersiye-i Sherif and Vak'a-i Kerbela Mukaddimesi. His works bears all charasterictics in the our classical poetry and it hasn't a different side in comparison to former poetries. He thoroughly discuss the event of Kerbela, the Alaouite sect and love of Hz. Mevlana in his poetries. He has powerful verse technique and apart from his song (literary type) and gazels, his work language is hurtful. He doesn't consider in social subjects. The sources is give an information have same mind about his that he says poetry in old style and he is second-class poet.
Collections