İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde sorgulamalı öğretimin (Inquiry teaching) öğrenci başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim 7. sınıf Fen Bilgisi dersi `Ya basınç olmasaydı ?` ünitesinin sorgulamalı öğretim ile işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini belirlemektir. Araştırmada kontrol gruplu ön ve son test deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunu oluşturmak amacı ile Çanakkale ili merkez ilköğretim okullarından on tanesi incelenmiştir. Araştırmada deney ve kontrol gruplarının seçilmesinde, bu okullardaki donanımın, öğrencilerin sosyo-ekonomik ve kültürel düzeylerinin birbirine yalan olmasına özen gösterilmiştir. Deney ve kontrol grupları oluşturulurken öğrencilerin Türkçe Okuduğunu Anlama ve Fen Bilgisi başarılan balonundan denk olmaları esas alınmıştır. Çanakkale il merkezinde yer alan ilköğretim okullarından Ömer Mart ilköğretim Okulu 7-C ve 7-D şubelerinin deney; Barbaros Hayrettin Paşa İlköğretim Okulunun 7-A ve Cumhuriyet İlköğretim Okulunun 7-A şubeleri kontrol grubu olarak seçilmiştir. Deney grubu 63, kontrol grubu ise 65 öğrenciden oluşmuştur. Deneysel çalışmalar, 2003-2004 eğitim- öğretim yılının Nisan ayında başlamış, haftada 3 saat olan Fen Bilgisi dersinde 8 hafta boyunca yürütülmüştür. Araştırmada sorgulamalı öğretim yaklaşımına uygun toplam 30 etkin ve eğlenceli basınç etkinliği gerçekleştirilmiştir. Bu aşamada kontrol grubunda geleneksel öğretime devam edilmiştir. Araştırmanın verilerini elde etmek için her iki gruba, deneysel çalışma sürecinin başında ve sonunda birer fen bilgisi başarı testi eş zamanlı uygulanmıştır. Son Test'te de Ön Test'te de aynı sorular sorulmuş ve değerlendirilmiştir. Ön Test ve Son Test olarak uygulanan testin sonuçlan, t ve f testi yardımıyla karşılaştırılmıştır. Verilerin analizi sonunda, ilköğretim 7. sınıf Fen Bilgisi dersinde sorgulamalı öğretimin, geleneksel yöntemle karşılaştırıldığında öğrencilerin `bilgi` düzeyindeki basanlarını etkilemediği; ancak `kavrama`, `uygulama` ve `genel basan` düzeylerini anlamlı derecede arttırdığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Fen Bilgisi Öğretimi; Sorgulamalı Öğretim; İlköğretim; Etkin ve Eğlenceli Etkinlikler (Yaparak Yaşayarak Öğrenme); Öğrenci Başarısı. Key words: Science Education; Inquiry Teaching; Primary education; Hands on Science (learning by doing and living); Student Achievement. VIKey words: Science Education; Inquiry Teaching; Primary education; Hands on Science (learning by doing and living); Student Achievement. VI
Collections