Investigation into students` perceptions of native english speaking teachers`(NEST) and non-native english speaking teachers (Non-NEST) performance and competencies in teaching English as a foreign language
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETİngilizcenin artan kullanıcı sayısı ve küreselleşme sürecinde İngilizcekonuşmaya duyulan ihtiyaç, İngilizceyi evrensel, en çok öğrenilen ve uluslararası ençok konuşulan dil haline getirmiştir. Böylece İngilizcenin öğrenilmesi ve öğretilmesigiderek daha fazla önem kazanır olmuştur. Dolayısıyla, İngilizce öğretmenlerinin,anadili İngilizce olan ve anadili İngilizce olmayan İngilizce öğretmenleri olarakçeşitli yetenek ve yeterlilikleri açısından incelenmesi gereken bir konu olmuştur.Bu çalışmanın amacı, anadili İngilizce olan ve anadili İngilizce olmayan(Türk İngilizce Öğretmenleri) İngilizce öğretmenlerinin performans veyeterliliklerini; pedagojik, motivasyon ve iletişim bakımından öğrenciler tarafındannasıl algılandığını tespit etmektir.Çalışmaya, üç özel liseden 216 öğrenci katılmıştır. Veriler anket formlarıaracılığıyla toplanmış ve korelasyon, one-way ANOVA analizleri uygulanmıştır.Elde edilen veriler, anadili İngilizce olan ve anadili İngilizce olmayanİngilizce öğretmenlerinin İngilizce öğretimindeki performans, yetenek, pedagojik,motivasyon ve iletişim yönleriyle her iki grup öğretmenin öğrencilerce anlamlıdüzeyde (p< 0,05) farklı algılandığını ortaya koymuştur. Ancak, öğrencilerindemografik ve eğitimsel özellikleriyle öğretmenlerin genel performans seviyeleriarasında anlamlı bir farklılaşma olmadığı ortaya çıkmıştır.Bu çalışma, anadili İngilizce olmayan (Türk İngilizce Öğretmenleri) İngilizceöğretmenlerinin öğrencilerle ortak dili konuşmalarından faydalanmaları, onlarınİngilizce öğrenmeyi kolaylaştırdıkları ve zorluklarını ortadan kaldırdıklarını ortayaçıkarmıştır. Öğrencilerin öğretmenlerini algılama perspektifinden bir değerlendirmeyapılacak olursa, yeterli mesleki bilgiyle ve tecrübeyle donanmış anadili İngilizceolmayan (Türk İngilizce Öğretmenleri) İngilizce öğretmenlerinin, Türk öğrencilerinyabancı dil eğitiminde daha yararlı ve uygun olacağı düşünülmektedir ABSTRACTThe increasing number of users of English and the need to speak English inthe globalization process has made English universal, the most widely learned andthe most internationally spoken language. So, learning of and teaching of Englishlanguage has been gaining more and more importance. Consequently, variousabilities and competencies of English teachers as Native or Non-Native EnglishSpeaking Teachers have become a significant matter of discussion.The aim of this study is to investigate how Native English Speaking Teachers(NESTs) and Non-Native English Speaking Teachers (Non-NESTs) are perceived byTurkish students in respect of both groups of teachers? performance andcompetencies in various skills like pedagogy, motivation and communication.216 students from three private high schools participated in the study. Thedata were collected by questionnaires, and for the analysis of the data, correlationand one-way ANOVA analyses (t and F tests) were applied.The data obtained from the field indicated that the students? perceptionsdifferentiated in regard to their NESTs? and Non-NESTs? performance,competencies, and pedagogical, motivational and communicational skills in astatistically significant level (p < 0,05). However, there was not observed anystatistically significant difference between the students? demographic andeducational characteristics and the two groups of the teachers.The study puts forward that Non-NESTs facilitate learning of English andprevent learning difficulties faced by students as they benefit sharing the learners?mother tongue. If a general evaluation would be done from perspective of thestudents? perceptions, Non-NESTs who are fully equipped with professionalknowledge and experience would therefore seem to be more effective and moreappropriate in teaching English to Turkish students.
Collections