Investigation into the effects of using games drama and music as edutainment activities on teaching vocabulary to young learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
iiiÖZETBu çalışma oyun, müzik ve drama gibi kelime öğretimindeki eğlen-eğitaktivitelerinin etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma ayrıca,Çanakkale'deki okullarda çocuklara dil öğretirken hangi aktivite ve tekniklerinkullanıldığını araştırmıştır.Bu çalışma yarı-deneysel bir çalışma ve anket uygulaması gibi iki bölümdenoluşmaktadır. Yarı-deneysel çalışma Çanakkale merkezdeki bir ilköğretim okulundagerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bu kısmına, deney gurubunda 46, kontrol grubunda47 olmak üzere toplam 93 öğrenci katılmıştır.Elde edilen veri nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle toplanmıştır:araştırmadan önce ve sonra uygulanan ön-test, son-test ve hafıza testleri nicel biryapıya sahiptir; 16 okulda 16 öğretmen ve 750 öğrenciye uygulanan anket çalışmasıise nitel bir yapıya sahiptir. Veri bilgisayarda SPSS (Statitical Package for the SocialSciences) ve Mini-Tab programları aracılığıyla analiz edilmiştir.Deney ve kontrol gruplarının hafıza ve son-test sonuçlarının karşılaştırılmasıortaya çıkarmıştır ki; müzik, oyun ve drama aktiviteleri uygulanan deney grubu,tekrar ve hedef kelimelerin Türkçe anlamlarının verildiği kontrol grubundan dahabaşarılı olmuştur. Bu sonuçlar, hedef kelimelerin Türkçe anlamlarının verilmesi yada tekrar gibi klasik yöntemlerden ziyade çocuklara kelime öğretiminde kullanılanoyun, drama ve müzik aktivitelerinin daha iyi sonuç verdiği görülmüştür.Anketlerden elde edilen bulgular, çocukların ve öğretmenlerin eğit-eğlenaktivitelerinin ne sıklıkta kullanıldığına dair verdikleri cevaplarının örtüşmediğinigöstermiştir. Bu çalışmaya katılan İngilizce öğretmenleri, eğit-eğlen aktiviteleriniyararlı bulmalarına rağmen, söz konusu aktiviteleri ya hiç kullanmamakta ya danadiren kullanmaktadırlar.ivAyrıca, öğretmenler ve öğrencilerin çoğu tarafından yararlı bulunan eğlen-eğit aktiviteleri ders kitaplarında bulunmamaktadır. Bununla birlikte, anketsonuçlarında 16 öğretmenin İngilizce derslerinde anketteki tekniklerin çoğunu farklıderecelerde kullandıkları görülmüştür.Bu bulguların ışığında, öğrencilerin eğlen-eğit aktiviteleriyle yeni kelimelerlekarşılaştıklarında bu kelimeleri daha iyi öğrendikleri iddia edilebilir. Bu nedenle,birçok eğlen-eğit aktivitesi öğrenciler tarafından yararlı bulunduğundan, buaktivitelerin İlköğretim okullarında İngilizce derslerinde daha çok kullanılmasıtavsiye edilmektedir. iABSTRACTThe present study investigated the effectiveness of games, music and drama asedutainment activities in vocabulary teaching. The study further aimed at collectinginformation about the activities and techniques used in early language instruction inÇanakkale.The study was carried out in two parts, namely the quasi-experimental studyand the questionnaire. The quasi-experimental part of the study was carried out in astate primary school in Çanakkale. 93 students were involved in this part of the study:46 students in the experimental group and 47 students in the control group. The datawere collected via qualitative and quantitative research methodologies: pre-tests,post-tests and memory tests which were given before and after each application werequantitative in nature; and the questionnaire which was administered to 750 studentsand 16 teachers in 16 state primary schools in the city centre and the vicinity ofÇanakkale was qualitative. The data were analysed and interpreted with the help ofcomputer programs Mini-Tab and SPSS (Statistical Package for the Social Sciences.)A comparison of post and memory test results of the experimental group andthe control group revealed that the students in the experimental group who wereexposed to new words by means of musical activities, games and drama activities gothigher test results than the ones in the control group who were introduced with thesame words by means of classical activities. This shows that using musical activities,games and drama activities in teaching vocabulary to a group of young learners yieldsbetter results than using classical teaching techniques like repetition drills or givingthe Turkish equivalents of target words.The findings obtained from the questionnaire revealed that students andteachers? answers about how frequently certain edutainment activities are used in thelanguage classroom did not overlap. Although the teachers of English whoparticipated in the study found most of the edutainment activities useful, theyreported that did not use or very rarely used them in their lessons.iiIt was also discovered that most of the edutainment activities which wereaccepted useful by the majority of the students and the teachers were not involved inthe course books. Furthermore, the results of the questionnaire given to 16 teachersrevealed that they use most of the techniques mentioned in the questionnaire atvarious degrees.In the light of the findings, it can be claimed that students learn better whenthey are exposed to new vocabulary items by means of edutainment activities.Therefore, it can be suggested that since most of the edutainment activities are founduseful by young students; these activities should be integrated more into Englishlessons at primary schools.
Collections