Türkiye`deki termal otel işletmelerinde hizmet birim maliyetlerinin belirlenmesi ve maliyet yönetimi uygulamalarının tespitine ilişkin bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETYeme-içme, uyuma gibi temel ihtiyaçları bulunan insanlar için, bu ihtiyaçları dışındaki enönemli konu, yaşamlarını sağlıklı bir biçimde devam ettirebilmeleridir. Bu nedenle, insanlarıntarihin ilk zamanlarından beri gerek tedavi olmak gerekse dinlenmek, rahatlamak ve zindelikkazanmak için sağlık merkezlerine ve termal kaynakların bulunduğu yerlere gittikleri bilinmektedir.İlerleyen zamanlarda bu faaliyetler ve ziyaretler, bir turizm çeşidi olarak kabul edilmiş ve termalturizm kavramı ortaya çıkmıştır. Farklı özelliklere sahip 1300 dolayında termal kaynağa sahip olanülkemiz, bu zengin kaynaklarıyla dünyada ilk sıralarda yer almaktadır.Her işletmede olduğu gibi termal otel işletmelerinde de, maliyetler, son derece önemtaşımaktadır. İnsanların tedavi olabilme, rahatlama, zindelik kazanma gibi amaçlar doğrultusundayaptığı harcamalarda daha cömert davrandıklarını söylemek olasıdır.Türkiye'deki termal otel işletmelerinde hizmet birim maliyetlerinin, yerine getirilenfaaliyetlerin ve bunların maliyetlerinin nasıl belirlendiğini ve kontrol edildiğini saptamak üzere biraraştırma yapılmıştır. Bu saptama temelinde faaliyetleri kontrol ederek bunların kalitesini vemaliyetlerini bir maliyet yönetim sistemi temelinde kontrol etmek de çalışmanın amacıkapsamındadır. Böylece maliyetlerin daha aşağıya nasıl çekilebileceği ve faaliyetlerin nasıl etkin birbiçimde yerine getirilebileceği gösterilmiş olacaktır.Araştırmanın sonuçlarına göre, termal otel işletmeleri için en fazla maliyetli bölüm, yiyecek-içecek bölümüdür. Yiyecek-içecek bölümünü, konaklama bölümü izlemektedir. İşletmelere en fazlagelir getiren bölüm ise konaklama bölümüdür. Termal otellerde hizmet birim maliyeti daha çokfaaliyet bazlı olarak belirlenmekte ve verilen hizmetlerin düzeyine bağlı olarak farklılaşmaktadır.Bu nedenle, sipariş maliyet sistemine göre hizmet birim maliyetinin saptanmasının, bu işletmeleriçin daha uygun olduğu söylenebilir. ABSTRACTPeople have certain basic necessities like eating, drinking and sleeping. The next majorconcern for people is to live a healthy life. For this reason, since the beginning of history peoplehave visited and utilized health centers and thermal sources for resting and revitalizing. In thecourse of time, these visits led to a new form of health tourism, and before long the concept of?thermal tourism? was coined. Turkey has almost 1300 thermal sources and they all have differentcharacteristics. Thanks to these rich resources, Turkey has become a major destination for thermaltourism.Costs are as important for thermal hotels as for other businesses. People tend to be moregenerous when for their own bodily comfort and health are at stake.This study examines service unit costs in thermal hotels as well as how to manage these costs.The aim of this study is to research service unit costs, activities and how to determine and controlthe activity costs. We will research how cost management systems can optimise costs and benefitthe quality of the activities organised. At the same time we will establish criteria for benchmarkingcost management systems.According the conclusions of this study, food and beverage department has more costs thanthe others but, accomodation department has more income than the others. In thermal hotels,service unit costs are generally determined by and differ from the level of activities. For this reason,using job order costing system while determining service unit costs, is more suitable for thermalhotels.
Collections