An investigation into the achievement attributions of English language learners at different grades
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu çalışma altıncı ve sekizinci sınıflardaki ngilizce öğrenen öğrencilerinbaşarı atıflarını tanımlamak amacıyla yürütülmüştür. Çalışma ayrıca örneklemioluşturan öğrencilerin başarı atıfları arasındaki farklılıkları cinsiyetleri, sınıfları,ngilizce öğrenirken aldıkları dış yardım ve çalışma alışkanlıkları açısındanaraştırmıştır.Çalışma Tekirdağ da bulunan iki devlet okulunun altıncı ve dokuzuncu sınıföğrencilerinden oluşan bir gurup ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada betimleyiciolan survey (tarama) metodolojisi kullanılmıştır. Veri toplamak için ise anket vegörüşme araçları seçilmiştir.Görüşmeden toplanan veriler nicel olarak değerlendirilirken, anket ile toplananveriler SPSS bilgisayar programıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.Bu çalışmanın sonuçları altıncı ve dokuzuncu sınıf öğrencilerininngilizce'deki başarılarını ve başarısızlıklarını iç başarı faktörlerine atfettiklerinigöstermiştir. Ayrıca, sonuçlar öğrencilerin ngilizce'deki başarı ve başarısızlıklarınıatfettikleri en önemli nedenin gayret olduğunu göstermiştir. Diğer bir deyişle,ngilizce öğrenen öğrenciler başarılarını içsel, sabit olmayan ve kontrol edilebilirnedenlere atfetmektedirler.Sınıf farklılıkları değerlendirildiğinde, veri analizleri altıncı sınıf öğrencilerinindokuzuncu sınıf öğrencilerinden başarılarını daha fazla içsel faktörlere bağladıklarınıgöstermiştir. Ayrıca, altıncı sınıf öğrencilerinin ngilizce dersindeki başarının biraçıklaması olarak gayreti diğer içsel faktörlerden daha fazla dikkate aldıklarıbulunmuştur. Diğer taraftan, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin ngilizce dersindekibaşarısızlıklarının nedenini altıncı sınıf öğrencilerinden daha fazla gayrete atfettikleriortaya çıkmıştır.Cinsiyet ve atıf arasındaki ilişkiye bakıldığında ise, sonuçlar ikisinin arasındaolumlu bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Kız öğrenciler ngilizce' deki başarılarınıerkeklerden daha fazla gayrete atfederken, erkek öğrenciler başarılarını daha çokyeteneğe atfetmektedirler.Her ne kadar bu çalışma öğrencilerin ngilizce dersindeki çalışma alışkanlıklarile başarı atıfları arasında bir ilişki saptamamış olsa da, bulgular altıncı sınıföğrencilerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerinden daha düzenli ngilizce çalıştıklarınıgöstermektedir. Buna benzer şekilde, öğrencilerin başarı atıfları ile ngilizceöğrenmek için aldıkları dış yardım arasında bir ilişki bulanamamıştır.Sonuç olarak, bu çalışma ngilizce öğrenen öğrencilerin başarı atıfları ve buatıfların dil öğrenimi ve öğretimi için önemine ışık tutmaktadır. Çalışma başarıatıflarının dil öğrenimi ve öğretimi için son derece önemli olduğu sonucuna varmışve öğrencilerin atıflarının daha kontrol edilebilir hale getirmenin yollarını önermiştir.Son olarak, daha sonraki çalışmalar için öneriler sunmaktadır. iABSTRACTThis study was carried out to describe the achievement attributions of Englishlanguage learners at sixth and ninth grades. It also investigated the differences inachievement attributions of English language learners with regard to their gender,grade, outside help they get while learning English and their studying habits.The study was conducted with a group of sixth and ninth graders of two stateschools in Tekirdağ. Survey methodology, which is descriptive, was used in thisstudy. Questionnaire and interview data collecting instruments were chosen to collectdata in this study.The data obtained from the questionnaire were analyzed and interpreted withthe help of SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) computer programwhile the data obtained from the interview were evaluated qualitatively.The results of the study revealed that the sixth and ninth graders tend toattribute their success and failure in English to internal achievement factors. Theresults also indicated that effort is clearly the most significant cause attributed tosuccess and failure in English by the learners. In other words, they attribute theirachievement to internal, unstable, and controllable factors.When the grade difference is considered, the analysis of the data displayedthat the sixth grade learners attribute their success to internal factors more than theninth grade learners. It was also found that the sixth grade learners emphasize effortmore than the other internal causes as an explanation for their success in English. Onthe other hand, ninth graders attribute their failure in English to effort morefrequently than the sixth graders do.iiAs for the relationship between gender and the attributions, the resultsshowed a positive relationship between the two. The female learners attribute theirsuccess in English to effort more frequently than the male learners do and ability isthe attribution that males attribute their success more than females do.Although the study did not find a relationship between learners? studyinghabits of English and their achievement attributions, the findings indicated that thesixth graders study English more regularly than the ninth graders. Similarly, nosignificant relationship was found between the learners? achievement attributions andtheir getting outside help for learning English.In conclusion, this study sheds light on English language learners?achievement attributions and their importance for language learning and teaching.This study concludes that achievement attributions are extremely significant forlanguage learning and teaching and suggests ways to direct learners? attributions tomore controllable factors. Finally, it states implications for further research.iiiÖZETBu çalışma altıncı ve sekizinci sınıflardaki ngilizce öğrenen öğrencilerinbaşarı atıflarını tanımlamak amacıyla yürütülmüştür. Çalışma ayrıca örneklemioluşturan öğrencilerin başarı atıfları arasındaki farklılıkları cinsiyetleri, sınıfları,ngilizce öğrenirken aldıkları dış yardım ve çalışma alışkanlıkları açısındanaraştırmıştır.Çalışma Tekirdağ da bulunan iki devlet okulunun altıncı ve dokuzuncu sınıföğrencilerinden oluşan bir gurup ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada betimleyiciolan survey (tarama) metodolojisi kullanılmıştır. Veri toplamak için ise anket vegörüşme araçları seçilmiştir.Görüşmeden toplanan veriler nicel olarak değerlendirilirken, anket iletoplanan veriler SPSS bilgisayar programıyla analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.Bu çalışmanın sonuçları altıncı ve dokuzuncu sınıf öğrencilerininngilizce?deki başarılarını ve başarısızlıklarını iç başarı faktörlerine atfettiklerinigöstermiştir. Ayrıca, sonuçlar öğrencilerin ngilizce?deki başarı ve başarısızlıklarınıatfettikleri en önemli nedenin gayret olduğunu göstermiştir. Diğer bir deyişle,ngilizce öğrenen öğrenciler başarılarını içsel, sabit olmayan ve kontrol edilebilirnedenlere atfetmektedirler.Sınıf farklılıkları değerlendirildiğinde, veri analizleri altıncı sınıföğrencilerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerinden başarılarını daha fazla içsel faktörlerebağladıklarını göstermiştir. Ayrıca, altıncı sınıf öğrencilerinin ngilizce dersindekibaşarının bir açıklaması olarak gayreti diğer içsel faktörlerden daha fazla dikkatealdıkları bulunmuştur. Diğer taraftan, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin ngilizceivdersindeki başarısızlıklarının nedenini altıncı sınıf öğrencilerinden daha fazla gayreteatfettikleri ortaya çıkmıştır.Cinsiyet ve atıf arasındaki ilişkiye bakıldığında ise, sonuçlar ikisinin arasındaolumlu bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Kız öğrenciler ngilizce? deki başarılarınıerkeklerden daha fazla gayrete atfederken, erkek öğrenciler başarılarını daha çokyeteneğe atfetmektedirler.Her ne kadar bu çalışma öğrencilerin ngilizce dersindeki çalışmaalışkanlıklar ile başarı atıfları arasında bir ilişki saptamamış olsa da, bulgular altıncısınıf öğrencilerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerinden daha düzenli ngilizceçalıştıklarını göstermektedir. Buna benzer şekilde, öğrencilerin başarı atıfları ilengilizce öğrenmek için aldıkları dış yardım arasında bir ilişki bulanamamıştır.Sonuç olarak, bu çalışma ngilizce öğrenen öğrencilerin başarı atıfları ve buatıfların dil öğrenimi ve öğretimi için önemine ışık tutmaktadır. Çalışma başarıatıflarının dil öğrenimi ve öğretimi için son derece önemli olduğu sonucuna varmışve öğrencilerin atıflarının daha kontrol edilebilir hale getirmenin yollarını önermiştir.Son olarak, daha sonraki çalışmalar için öneriler sunmaktadır.vACKNOWLEDGEMENTSI would like to thank all people who helped me with the preparation of thisthesis.I owe special thanks to my supervisor Asst. Prof. Dr. Ece Zehir TOPKAYAwho instilled in me `Attribution Theory? and offered guidance throughout the study.Without her encouraging criticism at every stage of the study, it would have neverbeen as detailed.I would also thank Prof. Dr. Dinçay KÖKSAL and Asst. Prof. Dr. smailHakkı ERTEN for their suggestions and comments.Finally, I would like to extend my heartfelt appreciation to the studentparticipants in the study whose contribution made this research possible.viTOMY PARENTS, NERM N AND NAZM&MY SISTER, Ç ÇEKFOR THEIR ENDLESS SUPPORT AND LOVEviiTABLE OF CONTENTSTitleAbstract iÖzet iiiAcknowledgements vDedication viTable of contents viiList of tables xiList of figures xiiiAbbreviationsCHAPTER ONEINTRODUCTION1.0 Introduction 11.1 Background of the study 11.2 Purpose of the study 51.3 Significance of the study 61.4 Assumptions of the study 71.5 Limitations of the study 81.6 Organisation of the thesis 81.7 Summary 9CHAPTER TWOINDIVIDUAL DIFFERENCES IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING2.0 Introduction 102.1 Individual differences in foreign language learning 102.1.1 A general view of individual differences in foreign language learning 102.1.2 Age 132.1.3 Gender 172.1.4 Personality 192.1.5 Intelligence 222.1.6 Learning strategies 252.1.7 Aptitude 262.1.8 Attitude 282.1.9 Motivation 302.2. Summary 31viiiCHAPTER THREEMOTIVATION AND ATTRIBUTION3.0 Introduction 323.1 Definition of motivation 323.2 Motivation in foreign and second language learning 333.3 Achievement motivation 393.3.1 Achievement motivation and success 413.4 Attribution and Attributon theory 433.4.1 Definition of Attribution 443.4.2 Attribution theory 453.4.2.1 Main attributions in attribution theory 493.4.2.1.1 Ability 493.4.2.1.2 Effort 503.4.2.1.3 Task difficulty 513.4.2.1.4 Luck 523.4.2.2 Dimensions of attribution theory 533.4.2.2.1 Locus of control 533.4.2.2.2 Stability 543.4.2.2.3 Controllability 553.5 Attributions and achievement motivation 563.5.1 Relationship among attributions achievement motivation and success 583.6. Importance of attribution theory in language learning and teaching 583.7 Summary 61CHAPTER FOURMETHODOLOGY4.0 Introduction 624.1 Approaches to educational research 624.1.1 Experimental studies 644.1.2 Surveys 654.2 Rationale for the survey design 684.3 Objectives and research questions of the study 694.4 Methodology of the study 704.4.1 Pilot study 704.4.1.1 Setting 704.4.1.2 Participants 714.4.1.3 Instruments and Procedures 724.4.1.3.1 Questionnaire 724.4.1.3.2 Interview 754.4.1.4 Findings of the pilot study 774.4.1.4.1 Findings of the questionnaire 77ix4.4.1.4.2 Findings of the interview 774.4.1.5 Conclusions and implications 784.4.2 Main study 784.4.2.1 Setting 784.4.2.2 Participants 794.4.2.3 Procedures for data collection 814.4.2.4 Procedures for data analysis 824.5 Chapter summary 82CHAPTER FIVEFINDINGS5.0 Introduction 835.1 Findings of the main study 835.1.1 Results from the questionnaire 845.1.1.1. RQ 1: What are the achievement attributions of English languagelearners at sixth and ninth grades? 845.1.1.2 RQ 2: Is there a significant relationship between the achievementattributions of English language learners and their gender? 945.1.1.3 RQ 3: Is there a significant relationship between the achievementattributions of English language learners and their grade? 1005.1.1.4 RQ 4: Is there a significant relationship between the achievementattributions of English language learners and their studying habits? 1025.1.1.5 RQ 5: Is there a significant relationship between the achievementattributions of English language learners and the outside help they getwhile learning English? 1055.1.2 Results from the interview 1095.1.2.1. RQ 6: What are the opinions of English language learnersconcerning their success or failure in the English lesson? 1095.2 Chapter Summary 118CHAPTER SIXDISCUSSIONS,CONCLUSION AND IMPLICATIONS6.0 Introduction 1196.1 Discussions 1196.1.1 Discussion of findings from RQ 1 1206.1.2 Discussion of findings from RQ 2 1216.1.3 Discussion of findings from RQ 3 1226.1.4 Discussion of findings from RQ 4 123x6.1.5 Discussion of findings from RQ 5 1236.1.6 Discussion of findings from RQ 6 1246.2 Conclusions 1256.3 Implications 1266.3.1 Implications for learners 1276.3.2 Implications for teachers 1276.3.3 Methodological Implications 1286.4 Suggestions for further research 129REFERENCES 130APPENDICES 150xiLIST OF TABLESTable 1: Gender distribution of the participants in the questionnairepiloting study 71Table 2: Gender distribution of the participants in the interview pilotingStudy 72Table 3: Alpha values of the scale of the study 77Table 4: Gender distribution of the participants of the questionnairein the main study 80Table 5: Gender distribution of the participants of the interview in themain study 80Table 6: Distribution of successful and unsuccessful participants of thequestionnaire in the main study 80Table 7: Distribution of successful and unsuccessful participants of theinterview in the main study 80Table 8: Descriptive statistics of sixth graders? achievement attributionsto success in English 84Table 9: Descriptive statistics of sixth graders? achievement attributionsto failure in English 85Table 10: Descriptive statistics of ninth graders? achievement attributionsto success 86Table 11: Descriptive statistics of ninth graders? achievement attributionsto failure 87Table 12: Paired samples T-Test results of sixth graders? achievementattributions to success and failure in English 88Table 13: Paired samples T-Test results of sixth graders? internaland external achievement attributions to success and failure in English 89Table 14: Paired samples T-Test results of sixth graders?internal, stable, uncontrollable and internal, unstable, controllableachievement attributions to success and failure 90Table 15: Paired samples T-Test results of ninth graders? achievementattributions to success and failure 90Table 16: Paired samples T-Test results of ninth graders? internaland external achievement attributions to success and failure 91Table 17: Paired samples T-Test results of ninth graders?internal, stable, uncontrollable and internal, unstable,controllable achievement attributions to success and failure 92Table 18: Independent Samples T-Tests results of genderdifferences in sixth graders? achievement attributions to success and failure 93Table 19: Independent Samples T-Test results of gender differencesin sixth graders? internal and external achievement attributions tosuccess and failure 94xiiTable 20: Independent Samples T-Test results of gender differencesin sixth graders? internal, stable, uncontrollable and internal, unstable,controllable achievement attributions to success 95Table 21: Independent Samples T-Test results of gender differencesin ninth graders? achievement attributions to success and failure 96Table 22: Independent Samples T-Test results of gender differencesin ninth graders? internal and external achievement attributions tosuccess and failure 97Table 23: Independent Samples T-Test results of gender differences inninth graders? internal, stable, uncontrollable and internal, unstable,controllable achievement attributions to success 98Table 24: Independent Samples T-Test results of sixth andninth graders? achievement attributions to success and failure 99Table 25: Independent Samples T-Test results of sixth and ninthgraders? internal and external achievement attributions to success 100Table 26: Independent Samples T-Test results of sixth and ninthgraders? internal and external achievement attributions to failure 101Table 27: Distribution of sixth graders? studying habits of English 101Table 28: One-way ANOVA: Sixth graders? achievementattribution differences according to their studying habits 102Table 29: Distribution of ninth graders? studying habits of English 102Table 30: One-way ANOVA: Ninth graders? achievementattribution differences according to their studying habits 103Table 31: Results of Post Hoc Scheffe Test for studying habitsof ninth graders? achievement attributions to success and failure 104Table 32: Distribution of sixth graders? getting outside help for English 105Table 33: Types of help that sixth graders get to learn English 105Table 34: Independent Samples T-Test results of outside helpfor learning English and sixth graders? achievement attributionsto success and failure 106Table 35: Distribution of ninth graders? getting outside helpfor English 106Table 36: Types of help that ninth graders get to learn English 107Table 37: Independent Samples T-Test results of outside helpfor learning English and ninth graders? achievement attributionsto success and failure 107Table 38: Sixth graders? achievement attributions to their success in English 110Table 39: Sixth graders? achievement attributions to their failure in English 112Table 40: Ninth graders? achievement attributions to their success in English 114Table 41: Ninth graders? achievement attributions to their failure in English 116xiiiLIST OF FIGURESFigure 1: Classification of individual differences in language learningas reported in three surveys 12Figure 2: Gardner?s theory of multiple intelligences 24Figure 3: Internal factors in Williams and Burden?s model of motivationin language learning 36Figure 4: External factors in Williams and Burden?s model ofmotivation in language learning 38Figure 5: The relationships among attributions and dimensions 46Figure 6: Suggestions for teachers during preparingachievement attribution training program 60Figure 7: Types of research 64Figure 8: Contrasting Pre-experiments, Quasi-experiments,True experiments 65Figure 9: An example of a likert scale 68Figure 10: Main differences between the original and rewrittenstatements of the questionnaire 73Figure 11: The classification of the items related to successin English in the questionnaire according to three dimensions ofattribution theory 74Figure 12: The classification of the items related to failurein English in the questionnaire according to three dimensions ofattribution theory 74Figure 13: Main differences between the original and rewritten 76statements of the interviewxivABBREVIATIONSANOVA Analysis of varianceL LearnerRQ Research QuestionSPSS Statistical Package for Social Sciences
Collections