Türkiye`nin Avrupa Birliği`ne uyum sürecinde dış ticaret politikası
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yüzyılı yaşadığımız bu dönemde, dünyadaki ekonomik ve ticarigelişmelerde hızlı bir değişim süreci yaşanmaktadır. Yaşanan bu değişimi belirleyenen önemli unsur ise küreselleşme olgusudur. Küreselleşme ile birlikte, coğrafiuzaklıklar, mal ve hizmetlerin sağlanmasını sınırlayan bir faktör olmaktan çıkmış vebölgesel düzeydeki entegrasyonların artması sonucu dünya ticaretinde kutuplaşmalaroluşmaya başlamıştır.Küreselleşmenin ticaret ortamında yaratmış olduğu bu değişim, ülkelerinuyguladıkları dış ticaret stratejilerine de yansımıştır. 1980'li yıllarda daha çok emekyoğun teknolojiye dayalı ürünler ticarete konu olurken, bugün dünya ticareti içindegirdi başına teknolojik katma değeri yüksek ürünlere olan talep hızla artmaktadır.Gelişmiş ülkelerin ticareti de kaynak getirisi daha yüksek olan bu teknoloji yoğunsektörlere kaymaktadır.Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne (AB) uyum sürecinde, küreselleşmeninyarattığı bu süreci doğru algılayıp değerlendirmesi ve bilgi çağı olarak adlandırılanbu dönemde, ekonomik ve sosyal gelişmesini, ülke refahını arttıracak şekilde dışticaret politikası ile desteklemesi, uluslararası rekabetin hakim olduğu pazarlara dahaçok katma değeri yüksek mal ve hizmet satması, dış ticaretten sağlayacağı kazançlarve dünya ticaretinden alacağı payı arttırması bakımından son derece önemlidir.Çalışmada öncelikle, Türkiye'nin dış ticaret politikasının Osmanlı'dangünümüze kadarki gelişimi teorik açıdan değerlendirilmekte, AB'nin Ortak TicaretPolitikası (OTP) genel hatlarıyla ele alınmakta ve Türkiye'nin OTP'na tam uyumsağlaması için neleri yapması gerektiği ortaya koyulmaktadır. Daha sonra, gelinenson noktada Türkiye'nin dış ticaret politikasının önündeki engeller ve çözümönerilerine değinilmektedir. Son olarak da, Türkiye'nin yeni oluşan dış ticaretortamından daha fazla pay alabilmesine yönelik, bir dış ticaret stratejik modelönerisinde bulunulmaktadır. In the period that we live the 21st century, a tremendous change process isrealized in economic and commercial developments in the World. The major factorthat determines the change is globalisation. Geographical remoteness as a factor forrestricting supply of products and services has been overcome and polarizations inthe World trade as a result of increased integrations at regional level are formed.This change that the globalisation has created in the trade environment hasalso reflected on the foreign trade strategies applied by the countries. While productsthat depended on labor intensive technology were subject to trade in the 1980s,today demand for products that have high technological added value for each inputitem is increasing fast in the world trade. Trade of developed countries shifts to thistechnology intensive sectors that have high resource income.In the harmonization process to European Union, Turkey? s accurateperception and interpretation of this process that the globalization has created,support of its economic and social development with the foreign policy in a waythorough increasing national wealth in this period called as information age, sellingmore value added products and services in the markets where internationalcompetition is dominant are very important for the profits that Turkey will obtainfrom foreign trade and with respect to increasing the share that it will get from worldtrade.In the study, Turkey?s foreign trade policy starting from Ottomans to today isconsidered theoretically, next EU?s Common Trade Policy is discussed in generaloutline and the requirements that Turkey should meet in order to harmonizeCommon Trade Policy are put forward. Then, in the final stage barriers in front ofTurkey?s foreign trade policy and solution suggesions are expressed. Finally, astrategic model towards Turkey?s obtaining more share from the new foreign tradesetting is suggested.
Collections