Ortaöğretim üçüncü sınıfta Türk Dili ve Edebiyatı dersinde karikatür kullanımının yazılı anlatım öğretimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada karikatürlerin yazılı anlatım öğretimine olan etkisi ileöğrencilerin kompozisyon dersi hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Karikatürlerinyazılı anlatım öğretimine olan etkisini belirlenmeden önce bu konuyla ilişkili ve bukonuyu destekler nitelikte olduğu düşünülen öğrencilerin kompozisyon dersihakkındaki genel görüşlerinin neler olduğunu öğrenmek için bir anket geliştirilmiştir.Ankette yer alan yirmi bir maddeye öğrencilerin ne düzeyde katılıp katılmadıklarınıbelirlemek amacıyla dörtlü bir seçenek verilmiş, anket sonuçları bilgisayar ortamındaSPSS paket programına göre çözümlenmiş, verilerin frekans, yüzdelik dağılım,ortalama ve standart sapmalarına bakılmıştır.Karikatürlerin yazılı anlatım öğretimine olan etkisini belirlemek için notortalamaları eşitlenmeye çalışılan yirmişer kişilik deney ve kontrol grubuoluşturulmuştur. Kontrol grubuna yazması için verilen ?Televizyonun insanlarüzerindeki etkisi hakkında neler düşünüyorsunuz?? konusu, hiçbir araç-gereçledesteklenmemiş; bu grupta yazılı anlatım öğretimi yaygın bir biçimde yürütülenklasik yönteme göre yapılmıştır. Deney grubunda ise aynı konu görsel araçlarladesteklenmiş, kompozisyon öğretimi sırasında öğrencilere konu ile ilgili olarakçeşitli karikatürler gösterilmiş ve öğrencilerden bu karikatürleri yazılı olarakyorumlamaları istenmiştir.Kontrol ve deney gruplarının çalışmalarını değerlendirmek için yirmimaddelik bir değerlendirme formu geliştirilmiştir. Deney ve kontrol gruplarınınçalışmaları, bu forma göre beş öğretmen tarafından değerlendirilmiş veöğretmenlerin değerlendirmeleri bilgisayara aktarılmıştır. Verilerinçözümlenmesinde SPSS paket programından yararlanılarak gruplar arasında anlamlıbir ilişki olup olmadığına t-testi ile bakılmış ve ulaşılan istatistiksel veriler, tablolarbiçiminde gösterilmiştir.Karikatürlerin yazılı anlatım öğretimine etkisi ile ilgili olarak başlık, anlatımdüzeni, anlatım zenginliği, dil-yazım-noktalama ve mesaj doğrultusunda deney vekontrol grupları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Sonuç olarak karikatürlerleyapılan yazılı anlatım derslerinin öğretim üzerinde daha olumlu bir etki yarattığıyargısına ulaşılmıştır. In this study, the effect of caricatures on written expression and theopinions of students on the composition lesson have been examined. Before theidentification of the effect of caricatures on teaching composition; a questionnaireaccepted as a support for this subject was improved so as to get what the students?general opinions were. Four choices were given to the students to designate whichextent they agree or disagree with twenty-one items in the questionnaire form. Theresults of the questionnaire were analyzed according to the SPSS statistical packageprogram in the computer environment. The frequency, percentage, mean about thedata; and standard deviation were examined.In order to determine the effect of caricatures on teaching writtenexpression, control and experimental groups, both comprised of twenty participants,were formed and their grade average was tried to be equalized. The control groupwere given the subject ?What do you think about the effects of television on thepeople?? for writing and this subject wasn?t supported with any materials.In thisgroup, teaching written expression was applied according to the classic methodwhich was generally used. In the experimental group, this subject was supported withvisual aids; various caricatures about the subject were presented to the studentsduring teaching written expression; and the students were asked to interpret thesecaricatures in their writings.A twenty item- evaluation form was improved to evaluate the studies of thecontrol and experimental groups.The essay papers of the groups were evaluated byfive teachers in accordance with that evaluation form; and the teachers? evaluationswere transmittted to the computer. Whether there had been a meaningful differencebetween the groups or not have been examined by t-test with the help of the SPSSpackage program during the anaysis of the data, and the gained statistical data werepresented in the shape of tables.The control and experimental groups show significant differences in termsof the title, expression order, expression affluence, language-spelling-punctuationand message in accordance with the effect of caricatures on teaching writtenexpression. To conclude, it has been clear that the lessons given by means ofcaricatures have had more positive effects on teaching composition.
Collections