Türkiye`de sanat eğitimi algılamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir toplumun tarihsel verilerini yansıtan belge niteliginde olan sanatın, zamanlaegitimsel boyutunun ortaya çıkmasıyla olusan sanat egitimi; bugün çagdas yasamın birgereksinmesidir. Duyarlı, yaratıcı ve çok yönlü düsünen bireylerin yetismesini amaçlayansanat egitimi zamanla örgün egitim sistemi içinde yerini almıstır. Ancak sanat egitimi (resimis)dersi, gereksiz ve önemsiz bir ders olarak görülmekte ve bir disiplin olarakalgılanmamaktadır. Yasanan bu sorunun temelinde, sanat egitiminin öneminin yeterinceanlasılmamıs olması yatmaktadır.Sanat egitiminin öneminin anlasılmamıs olması öncelikle, sanat egitiminingerekliliginin kavranamamasına baglıdır. Sanat egitiminin gerekliligi; yasanan toplumsal,siyasal ve ekonomik olaylarla birlikte ortaya çıkmıs ve tüm bu gelismeler sanat egitimi teori,program ve pratiklerine yansımıstır.Dünyada ve Türkiye'de farklı dönemlerde toplumsal, siyasal ve ekonomik gelismelerebaglı olarak sanat ve egitimde farklı yapılanmalar olusmakta; sanat egitimi de buyapılanmalar içinde konumlandırılmaktadır.Bu arastırmayla toplumsal, siyasal ve ekonomik yapıdaki degisim ve gelisimlerinsanat ve egitim üzerindeki etkisinden yola çıkılarak, bu kavramların sanat egitimi üzerindekietkileri, Türkiye'deki gelismeler esliginde incelenerek nasıl bir sanat egitimi algılamalarıoldugunun ortaya çıkarılması düsünülmüstür.Sürekli degisen çaga uyabilecek bireylerin yetistirilmesinde önem kazanan egitim ilegeçmisi anlatıp, çagı yansıtan sanatın önem kazanmasıyla birlikte; çagdas, yaratıcı, üretkenbireyler yetistirilmesinde öneme sahip sanat egitiminin, geçmisi anlayan, günü yorumlayan vegelecege ısık tutacak sekilde dogru bir sekilde algılanması ve hak ettigi degere oturtulmasıiçin öncelikle devletin çagdas kültür ve sanat egitim politikası olusturması gerekmektedir.Sanat egitimi politikasının olusturulması içinde dogru ve gerçek algılamalara ihtiyacımızvardır.Arastırma bes bölümden olusturulmustur. Birinci bölümde sanat, egitim ve sanategitimi kavramları açıklanmıs, ikinci bölümde Batı'daki sanat egitiminin tarihsel gelisimsüreçleri yirminci yüzyıl öncesi ve sonrası olarak incelenmistir. Üçüncü bölümde ise sanategitiminin (resim-is)günümüzdeki konumunu daha iyi saptayabilmek için Cumhuriyet öncesive Cumhuriyet sonrası dönemdeki tarihsel gelismelerle birlikte, uygulanan sanat egitimiprogramları incelenerek örgün egitimdeki sanat egitiminin konumu belirlenmeye çalısılmıstır.Dördüncü bölümde; sanat egitimini etkileyen faktörler, siyasal, sosyal ve ekonomik yapı altbaslıkları ile genel olarak incelenmistir. Besinci bölümde de; Türkiye'de var olan siyasal,dönem sosyal ve ekonomik yapıdaki gelismelerin, sanat egitimini nasıl etkiledigi 1950 öncesive1950 sonrası olarak incelenmistir. Education of art, having derived from the appearance of the educational dimension ofart which is considered to be the document reflecting the historical data of a society, is aneccessity of modern life, today. The education of art which intent to grow up sensitive,creative and well-rounded people, had taken place in the formal education system. But arteducation is seen needless and significant lesson and not sensed as a discipline.At the basic ofthis problem, it lies not apprehend the importance of the education of art.Not to be understood of importance of art education is primarily is due torecognizing of necessity of art education. Necessity of art education has came into with thesocial, political and economical cases and all of these processes has reflected art educationtheory, programs and practises.There has been different structuring in art and education due to the social , politicaland economical processes that has been experienced in Turkey and World , the art educationis positioned in that structuring.By this research, starting from the effects of changes and developments in politicaland economic structures on art and education, discovery of their education of art perception isthought through investigation of developments in Turkey, together with the effects of theseconcepts on education of art.Together with expressing the past and education which have importance in theeducation of individuals who are capable of adjusting to the continuously chancing era, andthe increasing importance of the art which reflects the era itself, in order to perceive theeducation of art, which is important in educating individuals who are modern, creative andproductive, in the right way as understanding the past, commenting on today and lighteningthe future, and to put it to its deserved place, primarily, the government has to develop amodern culture and education policy. We need right and true perceptions to develop thismentioned education of art policy.The investigation is composed of five section. At the first section, it is explained, art,education and education of art. At the second section, the historical stage of development ofeducation of art is researched as prior to twentieth and after twentieth century. At the thirdsection, with the historical developments prior to republic and after republic, to determine theposition of education of art better today, by analysing the applied programs of education ofart, it is tried to determine the position of education of art in formal education. At the fourthsection, the factors that affect education of art, it is analysed generally with the subtitle ofpolitical, social and economical. And at the fifth section ,how the development of structure ofpolitical ,social and economical that exist in Türkiye affect the education of art prior to 1950and after 1950.
Collections