Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi`ndeki akademik personel ve öğrencilerin çağdaş kütüphane olanaklarının eğitimde kullanılması ve internet tabanlı bilgiye ulaşım yolları hakkındaki görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi'ndeki akademik personel ve öğrencilerin; çağdaş kütüphane olanaklarının eğitimde kullanılması ve internet tabanlı bilgiye ulaşım yolları hakkındaki görüşlerinin saptanması amacıyla yapılmıştır. Ayrıca bu çalışma ile gelişen teknolojiler doğrultusunda kütüphane kullanıcılarının değişen gereksinimleri; artan bilgi kaynakları karşısında doğru bilgiye en çabuk ulaşabilme, kütüphanenin bilgiyi toplayan, işleyen ve yararlandıran kurumlar olmanın ötesine taşınması gibi çağdaş kütüphane anlayışının vazgeçilmez öğeleri üzerinde durulmuş, ÇOMÜ akademik personel ve öğrencilerinin bu hizmetlere bakış açılarının anlamlı fark oluşturup oluşturmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma tarama modeli ile yapılmış olup, çalışma evrenini ÇOMÜ'de görev yapan akademik personel ve öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen bir kişisel bilgi formu ile 104 akademik personel ve 233 öğrenciye uygulanması sonucu toplanmıştır ve toplanan verilerin istatistiksel çözümlenmesi, SPSS paket programından yararlanılarak yapılmış, gruplar arasındaki anlamlılık testlerinde p= 0.05 düzeyi esas alınmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Gruplar arası farklılıkları bulabilmek amacıyla da LSD testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre akademik personelin kütüphane hizmetlerinden daha çok e-kaynakları kullandıkları, öğrencilerin ise daha çok kitap ödünç alma hizmetinden yararlandıkları görülmüştür. Elektronik kaynaklar arasında Ebrary elektronik kitapların diğerlerine göre daha çok kullanıldığı sonucu ortaya çıkmıştır. Akademik personelin kütüphane hizmetlerinden elektronik kaynaklara erişim için daha çok işyeri ve evlerindeki özel bilgisayarları kullandıkları, öğrencilerin ise kütüphanedeki kullanıcı bilgisayarları kullandıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Akademik personel kütüphane hizmetleri ile ilgili karşılaştıkları en büyük sorun olarak elektronik kaynakların eski sayılarına erişememeyi görürken, öğrenciler ise kütüphanenin e-kaynaklarından haberdar olmamayı görmektedirler. Araştırmanın sonucunda ulaşılan bulgulara dayanarak, çağdaş kütüphane olanaklarından akademik personel ve öğrencilerin daha etkili yararlanabilmeleri için elektronik kaynaklara sadece üniversite içinden erişimin yanı sıra üniversite dışından da erişim için olanaklar sağlanmalı, yabancı dil konusunda akademik personel ve öğrencilere yönelik çeşitli kurslar düzenlenmelidir. Ayrıca akademik personelin ders programları kütüphaneyi daha verimli bir şekilde kullanabilmelerine uygun olarak düzenlenmelidir. Öğrencilere de araştırmaya dayalı ödevler verilerek veri tabanlarını kullanmaları teşvik edilmelidir. This research was carried out to find out if there are significant different perspectives between the staff and students of Çanakkale Onsekiz Mart University, with respect to contemporary library facilities and researching the information by web-based ways. This research also focuses on the changing requirements of library users, reaching the right information rapidly, to these services.This research was made by survey method, universe of the research was consisted of academic staff and students of Çanakkale Onsekiz Mart University. Data of research were collected from 104 academic staff and 233 students using a personal information form which was developed by the researcher and the statistical analysis of the data was made by using SPSS program and the significant level was p= 0.05. Frequency, percent, mean, standard deviation and t-test, variance analysis ( One- Way Anova) was used to analyse the data. LDS test was used to determine the differences between the groups.The research results showed that academic staff use the e-sources, students use the library for borrowing books. Among the electronic sources, Ebrary electronic books were used more than the other sources. Academic staff mostly use their own computers in their office or in their houses, students use the user computers in the library. According to the academic staff the main problem was to reach the electronic sources and for the students the main problem was not knowing about the e-sources. According to findings, electronic sources can be reached out of the university by the academic staff and the students, foreign language courses must organized for academic staff and students. Also lessons program of the academic staff must be suitable for using library effectively. Students must be given research- based studies to encourage using electronic data-bases.
Collections