1981 ve 2005 Türkçe öğretim programlarının (6 - 8. sınıflar) karşılaştırmalı bir değerlendirmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
1900'lü yılların başlarında tüm dünyaya yayılan Milliyetçilik akımı, dilde de etkisini göstermiştir. Osmanlı Devletinin parçalanması ve yıkılması aşamasında Milliyetçilik duyguları etkili olmuştur. Ülkenin içinde bulunduğu kötü durum, başta Türk aydınları olmak üzere tüm halkı etkilemiş ve bu sayede ana dilimiz Türkçenin, hem bilim dili hem de sanat dili olarak her alanda üstün bir şekilde kullanılması ve geliştirilmesi için çalışmalara önem verilmiştir.Cumhuriyetle birlikte, her alanda olduğu gibi eğitim ve öğretim alanında da çalışmalar yoğun bir şekilde başlamış ve sistemleşen okulların vazgeçilmezi olan öğretim programlarına önem verilmiştir. Öncelikle eğitim ve öğretim faaliyetlerinin programlanması ve planlı bir şekilde yürütülmesi ihtiyacı ve amacıyla öğretim programlarının hazırlanması çalışmalarına başlanmıştır. Eğitim ve öğretimin birleştirilmesiyle hız kazanan çalışmalar neticesinde, 1924 yılında Türkçe öğretimi için program hazırlanmış, bunu 1926, 1931, 1949, 1968, 1981 ve son olarak da 2005 programları izlemiştir. Bu programlarda, uygulamada kaldıkları süre içinde gerekli oldukça değişiklikler yapılmıştır.Öğretim programları hazırlamak oldukça özen gösterilmesi gereken bir konudur. Amaca, çağın ihtiyaçlarına ve şartlarına uygun olmayan, özensiz hazırlanan programlar, bu programlara göre yetiştirilen çocukların tam anlamıyla kazanılamayacağını gösterir. Türk Millî Eğitiminin genel amaçlarına ulaşabilmek için Türkçe öğretim programları ayrı bir öneme sahiptir. Bu nedenle, Türkçe öğretim programlarının üzerinde hassasiyetle durulması gerekmektedir.Bu tez çalışmasıyla, 1981 ve 2005 İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. sınıflar) Öğretim Programlarının karşılaştırması yapılarak her iki programın da teoride ve uygulamada, birbirine olan üstünlükleri ve eksikliklerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışma, dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde dilin ve öğretim programlarının önemi ile aralarındaki ilişki açıklanmıştır. Ayrıca 1981 ve 2005 Türkçe Öğretim Programlarının felsefi temelleri ve 1981 programının değiştirilme gerekçeleri üzerinde durulmuştur.Çalışmanın ikinci bölümünde ?Araştırma Yöntemi? hakkında bilgiler sunulmuş; üçüncü bölümde, 1981 ve 2005 Türkçe Öğretim Programlarının karşılaştırması yapılarak öğrenme ve öğretme süreci incelenmiştir. Dördüncü bölümde ise ?Sonuç ve Öneriler? kaleme alınmıştır. Tezin hazırlanmasında kullanılan kaynaklar ?Kaynakça? bölümünde verilerek her iki programın genel ve özel amaçları ek olarak sunulmuştur. At the beginning of 1990s, Nationalism Movement that spread out all around the world, had an effect on language. Nationalism senses also had an effect on the breaking and destruction of the Ottoman State.Turkish took an important part in the language of science and in the language of art in that critical period. Especially, intellectual Turks used their mother tongue in their studies. The public was impressed by this case.With the establishment of Turkish Rebuplic, the studies in the education system started. Firstly, the educatin programmes which were the best for systematic schools, took an important role in our education system. Their aims were to prepare education and instruction in a planned way. So as a result of the uniting the education and the instruction programmes, a programme was prepared to teach Turkish in 1924, then in 1924, then in 1926, 1936, 1948, 1968, 1981 an at last in 2005. When necessary some differences were made during their period of usage. .Preparing education programmes is something that needs importance and care. The programmes which are prepared in an irrelevant way to the aim, with the needs of the time and conditions, show that the children who are educated according to these inefficient programmes are not successful. Turkish teaching programmes had an important role to gain the general aims of Ministry of Education.Because of this reason, it is essential to work on the Turkish education programmes carefully.In this thesis study, it is aimed to determine the advantages and disadventages of both programmes in theory and in practise by comparing the teaching programmes of 1981 and 2005, Turkish lessons in Primary schools (for 6th, 7th and 8th classes). For that aim, the study consists of four parts. In the first part the importance of language and teaching programmes and their relation have been explained. The philosophical Fundamentals of 1981 and 2005 Turkish philosophical Fundamentals of 1981 and 2005 Turkish teaching programmes, the reasons for 1981 programme modification have been proposed.In the second part of the study, some information about the Techiniques of searching has been presented while in the third part, the periods of education and instruction have been exemined by comparing the 1981 and 2005 Turkish Teaching Programmes. In the fourth part, Result and Suggestions have been written. The resources that were used while preparing the thesis a written in referances. The general and specific goals of the two programmes are listed in the appendix.
Collections