A comparative study into the effect of using short story in EFL courses on vocabulary instruction
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda kısa hikâyenin etkili bir araç olduğunu göz önünde tutarak bu araştırma iki temel kelime öğrenme stratejisi olan sözlük kullanımı ve tahmin arasında bir kıyaslama yapmak suretiyle kısa hikâyelerin kelime öğretimi üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu yolda yarı deneysel bir desen kullanıldı ve deneyde kullanılan kelimeler Edgar Allan Poe'nun ?The Cask of Amontillado? kısa hikâyesinden alındı. Deneyin katılımcıları, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü 3. sınıf öğrencileriydi. Sınıf iki gruba ayrıldı. İlk grup tahmin ve ikinci grup sözlük grubu olarak belirlendi. Sınıfı iki eşit gruba bölmek için ilk olarak Paul Nation (2000) tarafından tasarlanan ?Kelime Dağarcığı Seviyeleri Testi? kullanıldı. Böylece daha çok kelime bilen öğrencilerin daha az kelime bilen öğrencilerden daha başarılı olup olmadıklarını bulunabildi. Ayrıca çalışma metin içersinde ne gibi faktörlerin kelime öğrenimini engellediğini veya kolaylaştırdığını ortaya çıkaramaya çalışmıştır.Bu bağlamda, deneyin sonuçlarının şu üç araştırma sorusuna cevap vermesi beklenmektedir; 1) Hangi kelime öğrenme tekniği daha etkilidir? Tahminde bulunan mı yoksa sözlük kullanımı mı? Tahmin etme ve sözlük kullanımı esnasında ne gibi faktörler kelimenin öğrenilmesini zorlaştırmaktadır? Geniş bir kelime dağarcığına sahip olmak tahmin ve sözlük kullanımı yoluyla kelime öğrenmede etkili midir? Given that short story serves as an effective tool in the EFL classroom, this study aims at investigating the impact of the use of short stories on vocabulary instruction through making a comparison between the two basic vocabulary learning strategies, dictionary use and contextual guessing. For this purpose, a quasi-experimental design was used and the words used in the experiment were selected out of the short story ?The Cask of Amontillado? by Edgar Allan Poe. It was the 3rd year class of the ELT department at Çanakkale 18 Mart University to read this short story during the experiment. The class was divided into two groups; contextual guessing group; the other dictionary group. Accordingly, for the purpose of the study, the participants took a test called ?Vocabulary Levels Test?, first devised by Paul Nation (2000) to measure their vocabulary knowledge, so we could discover if learners with more vocabulary items in their memory do better in contextual guessing and/or dictionary use. Further, the study also attempted to reveal what kind of factors actually hinder or facilitate learning a word in context.To this end, the results of the experiment provided answers to the three research questions below; 1) Which vocabulary learning technique is more effective in acquiring a vocabulary item? Guessing or dictionary use? 2) What factors make it difficult for the students to learn a word through guessing and dictionary use? 3) Does acquiring a large vocabulary capacity have any effect on the success in guessing from context and learning vocabulary through dictionary use?
Collections