Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde tekerlemelerden yaralanma ve önem verme dereceleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dil hayatın her döneminde kullanılan, kişiyi toplumla özdeşleştiren, kişinin sosyal kimliğini ortaya koyan, bir araçtır. Kişilerin hayatları boyunca en çok yaptıkları dil etkinlikleri ise dinleme ve konuşma etkinliğidir. Etkin bir dinleme, etkileyici ve düzgün bir konuşma kişinin sosyal hayatını şekillendiren ilk etmendir. Bu çalışmanın amacı sözlü halk edebiyatı geleneğimizin vazgeçilmez bir parçası olan tekerlemelerin dil eğitimi açısından önemini ve ilköğretimin birinci kademesinde okutulan Türkçe derslerinde işlenme düzeylerini belirlemektir.Çalışmanın ilk kısmında çalışmanın amacı ve önemi belirlenmiştir. İkinci kısımda tekerleme türü ile ilgili teorik bilgiler verilmiştir. Üçüncü kısımda ise Türkçe derslerinin temel etkinlik alanlarından üçü olan dinleme, okuma ve konuşma eğitiminin yerine ve tekerlemelerin bu beceri alanlarının geliştirilmesindeki önemine değinilmiştir. Yapılan literatür taraması sonucunda tekerlemelerin özellikle konuşma eğitinin önemli bir parçası olan diksiyon eğitimi açısından uygun bir eğitim aracı olduğu saptanmıştır ve konu ile ilgili örnekler verilmiştir.Hazırlanan veri toplama aracı sayesinde, öğretmenlerin cinsiyetlerine ve kıdemlerine göre; tekerlemelerin Türkçe dersleri için uygun birer eğitim aracı olup olmadıkları hakkındaki görüşleri belirlenmiştir.Yapılan testler sonucunda, cinsiyetlerine göre iki grup arasında önemli bir fark görülmemiştir. Sonuçlar hizmet yılına göre değerlendirildiğinde gruplar arasındaki görüş farklılıklarının önemsiz olduğu belirlenmiştir. Ancak 16-20 yıl arası ve 21 yıl ve üzeri hizmet yılına sahip öğretmenlerin tekerlemelerin eğitici yönü hakkında daha bilinçli oldukları görülmüştür. Mother tongue is a means that is used in every part of human life, makes the individual of society, member of it and definite the social identity of a person. The most frequently done language activities are listening and speaking. An active listening, an effective and correct speaking is the basic factor that shapes the social life of a person. The objective of this study is to find out the importance of tongue twister which is an important part of our oral folk literature tadition in Turkish language education. The second aim of this study is to determine the teachers weight level that they gave to tongue twister in Turkish lessons in primary school at a second level.In the first part of study, the importance and objective of the study is stated. The second part of the study includes general description about tongue twister. In the third part statue of listening, reading and speaking which are the three main parts of Turkish education?s activity field and importance of tonge twister to improve this basic skills are defineted.In the assistance of means for collecting information that we develop, as teachers sex and senioriy, it is determined that if they think that tounge twister is a useful education tool in Turkish lessons or not.In the results of tests have done important differences did not seen. When the results are considered as seniority we can saythere?s a slight difference between them. But it has seen that group of teachers which is between 16 and 20, 21 and more years.are more conscious about the benefit of tongue twister in Turkish education..
Collections