İlköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrencilerinin görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim 5. sınıf öğretmen ve öğrencilerinin görsel okuryazarlıkları üzerine yapılmıştır. Bazı hızlı gelişmeler, beraberinde toplumun siyasi, ekonomik, sosyal ve diğer bütün sistemlerini de değişmeye zorlamaktadır. Çağdaşlığı yakalamada bu sistemlere etkin bir güç kazandırmak gerekmektedir. Bu gücün kaynağı ise eğitimdir. Eğitimde kalite, bütün gelişmiş ülkelerde merkezi bir endişedir. Temel eğitimin (ilk ve orta) kalitesini geliştirmek, açık şekilde programda, öğretim metotlarında, eğitimin düzenlenmesinde bir dizi değişimi kapsar. Diğer bir yandan, birçok öğretmen ayrıca, teknolojiye dönmektedir.Araştırma 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Çanakkale il ve ilçe merkezlerindeki ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 5. sınıf, Sınıf Öğretmenleri üzerinde yapılmıştır. Öğretmenlerin kişisel bilgilerini içeren ?kişisel bilgi formu? (A bölümü), görsel okuryazarlığa yönelik öğretmen yeterliliklerinin ve öğrenci düzeylerinin belirlenmesi ile ilgili olan otuz ikişer maddelik B ve C bölümlerinden oluşan anket ile veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde cinsiyete göre farkın anlamlılığı t testi; kıdeme, mezun olunan okul türüne ve sınıf mevcuduna göre farkın anlamlılığı da tek yönlü varyans analizi (ANNOVA-F testi) yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin çoğu, görsel okuryazarlığa, görsel öğrenmeye, görsel dile yönelik yeterlidir. Öğrenci düzeylerinin çoğunun, görsel okuryazarlığa, görsel ayırt etmeye, görsel dile yönelik olarak yüksek olduğu düşünülmektedir. Bulgulara göre; sınıf öğretmenleri görsel okuryazarlığa, görsel öğrenmeye, görsel okuryazarlılıkla ilgili sınırlılıklara, görsel dile ve renk ipuçlarına yönelik maddelerin çoğuna ?genellikle? katılmaktadır. Öğretmenler, öğrencilerin görsel okuryazarlık, görsel ayırt etme ve görsel dil düzeylerine yönelik maddelere ?genellikle? katılmaktadır.Anahtar Kelimeler: İlköğretim Okulu, Okuma, Okuryazarlık, Görsel Okuryazarlık, Görsel Dil, Görsel Öğrenme This research has been done about the visual literacy of 5th grade students and their teachers. Some rapid changes forces the political, economic, social and all other systems of society to change. In order to catch up with modernity, it is necassary to strenghten these systems effectively. The source of this strength is education. Quality in education is a matter of concern in every developed country. Improving the quality of basic education (primary and secondary) involves a series of obvious changes in the programme, teaching methods and organization of education. On the other hand many teachers have started to use technology.The research was carried out in 2007-2008 education period with 5th grade students and their teachers at primary schools of Çanakkale (province and districts). The data were collected by questionnaires that included sections like ?Personal information forms? that asked for personal information of the teachers (Section A) and B and C sections that aimed to determine visual literacy competencies of teachers and levels of students with thirty two questions in each section. The data about the significance of gender difference were analysed by T-test while the data about the significance of difference in length of service, schools graduated and class size were analysed by variance analysis (ANOVA-F test). According to the results of the research, most of the teachers are competent in visual literacy, visual learning and visual language. It is thought that most of the students? level of visual literacy, visual discrimination and visual language are high. According to the results teachers ?generally? agree with the items about visual literacy, visual learning, limitations of visual literacy, visual language and colour clues. Teachers ?generally? agree with the items related to students? visual literacy, visual discrimination and their levels of visual language.Key Words: Primary School, Reading, Literacy, Visual Literacy, Visual Language, Visual Learning
Collections