Lise Cumhuriyet tarihi ders kitaplarında Türk- Arap ilişkileri (1923- 2007)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ülkelerin dış politikalarında diğer ülkelerle tarihleri boyunca kurdukları iyi veya kötü ilişkiler, yaşanılan dönemleri ve gelecek dönemlerin şekillenmesini etkilemektedir. Bu etkilenmeleri topluma bir başka deyişle yeni yetişen nesillere aktarmanın en önemli araçlarında biriside ?Tarih Eğitimi?dir. Ülkemizin de tarih süreci içerisinde iyi veya kötü etkileşimde olduğu devletler ve toplumlar yaşanılan coğrafya ve jeopolitik konum itibariyle hayli fazladır. Dolayısıyla tarih ders kitaplarımızda bunlardan etkilenmektedir. Bu çalışmada bunlardan bir tanesi örnek olarak seçilerek hazırlanmıştır. Ülkemizde 1923-2007 yılları arasındaki liselerde okutulan Cumhuriyet Tarihi Ders Kitaplarında Türk-Arap ilişkileri incelenmiştir. Yaklaşık 1350 yıllık dini ve coğrafi ortaklık üzerine kurulu ilişkilerin tarih kitaplarımızda yer almaması ve onları etkilememesi olanaksızdır. Özellikle Birinci Dünya Savaşı sırasında yaşananlar ve daha sonra yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin dış politikasında yer alan konular çalışmanın ağırlıklı kısmını oluşturmaktadır.Çalışmanın sonucunda ise Türk-Arap ilişkilerinin tarihsel süreçte ne şekilde olduğu, gelişiminin ve yaşanan sorunların Lise Cumhuriyet Tarihi ders kitaplarına yansıdığı ve etkilediği ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan sonuçta şu da dikkat çekmektedir ki; kitapların çoğu konumuzla ilgili bölümlerde yetersizdir. İlişkilerin yoğunlaştığı o yıllarda benzer sorunlar yaşanan devletlere göre daha az önem ve yer verilmiştir. Konuların sunumunda destekleyici unsurlara çok fazla dikkat edilmemiştir. Konuların anlatımı farklı kitaplarda benzerlikler göstermektedir. The countries? good or bad relationships, which has been established in historical process, effect the shaping of present day and future. The most important thing that transfers this effects from generation to generation is ?History Education?. The countries and communities that being in good or bad relationship with Turkey are also so much because of Turkey?s geographic and geopolitical position. So ?History Textbooks? are effected from this. In this study one of these is selected as a sample and prepared. The Turk and Arab relationships in The History of Republic Textbooks that instructed between 1923-2007 in Turkey has been analyzed. The relationships? that were established via partnership of religion and geography for approximately 1350 years, effects and its taking place in books were inevitable. Especially, the subjects about First World War and Turkey Republic?s foreign policy compose this study?s structure.In results of study, The Turk-Arab relationships were effected High School Republic History Textbook and it was seen that these relationships? development processes and problems reflected in books. And the other result; the parts that related this study?s subject are poorly in most of the books. When the other countries which have same problem in parallel time give much importance on this subject, but there aren?t enough importance in these books. In presents of subject, there were not attended to supportive component. The presents of subjects are different from each books.
Collections