Milli Eğitim Bakanlığı`nın 2004 yılında tavsiye ettiği Yüz Temel Eser`deki yerel romanlar aracılığıyla edebiyat öğretiminde değerler öğretimi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Değerler, toplumun oluşturduğu, toplumu bir arada tutan bütünsel ve kültürel bağlardır. Uzun zaman diliminde oluşan değerler, küreselleşen dünya ile beraber uç değişimlere uğramakta, ve yok olmaktadır. Önemli kültür unsurları arasında yer alan değerlerin yok olması elbette kültürü de olumsuz yönde etkileyecektir.Toplum, sağlıklı biçimde kültür aktarımını sağlayabilirse geleceğin dünyasına sağlam adımlarla ilerleyebilir. Değerlerin gelecek nesillere aktarılması da toplumun bütünlüğü açısından oldukça önemlidir. Bireyi sosyalleştirmede, topluma kazandırmada önemli bir yere sahip olan değerlerin öğretimi önce ailede başlamalıdır. Bireyin okula başlamasıyla değerler öğretimi okulda da devam etmelidir. Değerler öğretiminin sağlıklı yapılabilmesi için öğretim programlarında değerler öğretimine yönelik kazanımlara ve etkinliklere yer verilmesi gerekir.Araştırmada Milli Eğitim Bakanlığının 2004 yılında tavsiye ettiği Ortaöğretim Yüz Temel Eser'de yer alan yerel romanlardaki değerler betimsel tarama yapılarak tespit edilmiştir. Tespit edilen değerlerin edebiyat öğretiminde nasıl kullanılacağı üzerinde durulmuştur. Birinci bölümde değerlerin tanımı, özellikleri, sınıflandırılması, öğretimi hakkında kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. Bunun yanı sıra birinci bölümde araştırmanın amacı, önemi, sınırlılıkları, varsayımları ve araştırmayla ilgili tanımlar bulunmaktadır.32 adet romanda yer alan değerler tespit edildikten sonra bilgisayara aktarılmış, değerler ve romanlar arasında oluşan veriler işlenmiştir. Elde edilen verilerden Excel'de tablolar ve grafikler yapılmıştır.Sonuç bölümünde en çok elde edilen beş değerin duyarlılık, estetik, sevgi, yardımseverlik ve sorumluluk olduğu görülmüştür. En az elde edilen beş değer ise: çalışkanlık, temizlik, barış, aile birliğine önem verme ve bağımsızlıktır.Anahtar Kelimeler: Değerler, değerler öğretimi, Edebiyat öğretimi, Ortaöğretim Yüz Temel Eser, yerel romanlar Values are holisticand cultural connections which are constituted society and unites it. Values, which occur in a long time, are exposed to extreme changes and disappear, with globalizing world. Extinction of values which are among the important cultural elements will surely affect the culture negatively, too.Society can go forward to the world of future vith strong steps if it achieves the traference of culture healthily. Transference of values to the next generations is very important in term of integrity of society. Teaching values whivh has an important place in socializing the individual and making him a part of the society should first begin in the family. Teaching values should continue at school with starting to school. It is necessary to include goals about teaching values and activities in teaching programs in order to teach values healthily.In the research, values in the local novels which are among the ?A Hundred Main Works? suggested by the Ministry of Education in 2004 are found by descriptine scanning. It is emphasized how to use the found values in teaching literature. In the first chapter conceptioral frame about description characteristics classification and teaching of values is comprised. Besides that, in the first chapter there are hypothesis, limitations, aim and importance of the research and descriptions about the research.Values in 32 novels are transfered to computer and they are proccessed. Tables and graphs are created in Excel with these data.In conclusion chapter it is understood that 5 frequently used in the novels are sensitivity, aesthetics, love, helpfulness, responsibility. 5 least frequently used values in the values studiousness, cleanliness, considering family unity important and independenceKey words: Values, teaching values, teaching literature, A Hundred Main Works,local novels.
Collections