Self,intention and confession in `confessions`,`deliverance from error` and`circumfession`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
üç yazarın (Augustine, Ghazali, Derrida) itirafname türündeki eserlerini kendinianlatma ve doğruluk problemlerine olan yaklaşımları açısından incelemektir. Bu hayathikâyeleri yazarların iç dünyalarını ve entelektüel meselelerini ortaya koymayaçalışmaktadır. Yazarlar hayat hikâyelerini inanç sistemleri ile ilintili olarakanlattıklarından, inançları kendilerini anlama ve anlatmada önemli bir etkenoluşturduğundan ilgili sistemler; Hıristiyanlık, Sufilik ve Musevilikte mistisizm tezinayrı bölümünde incelenmektedir. Yazarların eserlerini inceleyen bölümlerde ise, sözkonusu yazarların din, doğruluk ve dünya görüşü açısından benzerlikleri, özellikle defarklılıkları irdelenmektedir.Confessions üzerine olan bölümde, Augustine'nin kişisel anlatımı, yazarınamaçları ve Hıristiyanlığa olan bağlılığı açısından incelenmektedir. Bu bölümdeAugustine'nin Tanrının lütufkârlığına ve Hıristiyanlığın diğer değerlerine verdiği önemeser ile bağlantılı olarak anlatılmaktadır. Ghazali'nin Deliverance from Error'ınınincelendiği bölümde tartışmalar eserin sergileyici aktarımı üzerine yoğunlaşmaktadır veyazarın amacı uğruna öz benliğini nasıl yok ettiği ve okuyucuya bir Sufi'nin doğruyaulaşma mücadelesini nasıl aktardığı irdelenmektedir. Derrida'nın Circumfession'ı iseAugustine'nin Confessions'ının, Benington'nın Derridabase'inin, Derrida'nın bueserlerle ilgili yorumlarının ve kendi hayat hikâyesinin birbirlerine eklemlenerek tekrartekrar yazıldığı çok katmanlı bir eser olarak gösterilmektedir. The central concern of this thesis is to explore the different and similar ways inwhich three self writers (Augustine, Ghazali and Derrida), who lived in different timesin history and belong to different religious traditions tackle the problems of ?selfportrayal? and ?truth? in their confessional works: Confessions (397-398), Deliverancefrom Error (1090-1100) and Circumfession (1989-1990). The life stories seek to displaythe inner world and the intellectual concerns of their authors. Since the writers constructtheir stories on or around their respective belief systems and the role their beliefs play inthe way they conceive of themselves, Christian, Sufi and Jewish mysticisms arediscussed in a separate chapter of the thesis. In the chapters focusing on the texts of theauthors, the similarities but mainly the differences in the way each writer approaches?religion?, ?truth? and ?world? are discussed.The chapter on the Confessions analyzes Augustine?s self portrayal in thecontext of Augustine?s intentions and his commitment to Christianity. Here, thesignificance of God?s grace and other Christian dogma for Augustine are studied withreferences to the text. In the section on Ghazali?s Deliverance from Error discussionsconcentrate on the performative nature of Ghazali?s writing and the way his intentionerases the private self of the writer and gives the readers an account of the struggles of aSufi believer on the way to Truth. Derrida?s Circumfession is shown to be a multilayertext in which Augustine?s Confessions, Bennington?s Derridabase, Derrida?s owninterpretations of these texts and his own life as a text are written and rewritten assupplements of one another.
Collections