Reflections of historiographic metadrama in Tom Stoppard`s Travesties, Arcadia, Indian Ink and Invention of Love
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yirminci yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan postmodern teori sayesinde tarihi bilgiler hakkında kesin görüşler reddedilmiştir. Bu tez Tom Stoppard'ın oyunlarında üst kurmaca tekniklerinin yardımıyla geçmişteki olayların anlatımını sorunlaştırarak, postmodernizmin günümüz tiyatrosuna nasıl katkıda bulunduğunu mercek altına alır. Onun oyunları bu zorluğu tarih ve kurmacanın düzenlenişine dikkat çekerek ve geçmişi aktaran güvenilmez karakterler kullanarak tasvir eder.Bu çerçevede, tezin giriş kısmında tarih yazmanın geçirdiği değişim ve bunun tarihsel dramaya yansımalarını irdeler. Bunu postmodern duruma genel bir bakış ve dünyadaki sonuçları izler. Böylece, dünyayla ilgili kesin fikirlerin nasıl değiştiğini göstermeyi amaçlar. Bu değişiklikleri ve günümüz tiyatrosuna olan etkilerini ortaya koymak için postmodernizmin genel görüşleri başlıca postmodern teorisyenlere değinerek verilir. Bu tez, başlıca metinler olarak Travestiler, Aşkın İcadı, Hint Mürekkebi ve Arkadia'yı kullanarak, bu metinlerde uygulanan üstkurmaca öğelerini ortaya koymayı amaçlar. Ayrıca bu tez, üstkurmaca öğelerini kullanarak okuyucunun metni yaratmadaki rolünün önemine işaret eder.Bu metinlerdeki güvenilmez anlatıcıları ve metinlerarası imaları göstererek, bu tez oyunların kurmacalığına ve Tom Stoppard'ın yaratıcı zekâsının yardımıyla nasıl bulmaca yapısına büründüklerine işaret eder. With the emergence of postmodern theory, certainties about historical knowledge have been challenged in the second half of the twentieth century. This thesis seeks to demonstrate how postmodernism has contributed to contemporary drama by problematizing the narration of past events with the help of metadramatic techniques in Tom Stoppard?s plays. His plays portray this difficulty by drawing attention to the constructedness of both history and fiction by depicting unreliable characters as narrators of the past.Accordingly, the thesis first discusses the transformation of historiography and its reflections on historiographic metadrama. This part is followed by a brief survey of postmodernity together with its consequences in the world. Thus, it aims to display how certain opinions about the world have changed. In order to acknowledge these changes and their effects on contemporary drama, a general view of postmodernism is given together with major postmodern theorists. By using Travesties, Invention of Love, Indian Ink and Arcadia as primary texts, this thesis attempts to display the metadramatic elements that are applied in these texts. With the use of these metadramatic devices, this thesis also indicates that the reader?s role in creating the text is significant.By displaying the unreliable narrators as well as the intertextual allusions in these texts, this thesis aims to point out to the fictionality of the plays, and how they have become puzzle-like structures with the help of Tom Stoppard?s creative intellect.
Collections