A panel cointegration approach onmodeling share prices of football clubs
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hisse değerlemesi finansın en çok çalışılan konularından biri olmakla beraber futbol kulübü şirketlerinin değerlemesi konusundaki çalışmalar kısıtlıdır. Esasen futbol şirketleri, kar maksatlı olmamaları nedeniyle diğer şirketlerden önemli farklılıklar göstermekte ve değerleme konusunda farklı yaklaşımları gerekli kılmaktadır. Yapılan literatür taramasında futbol şirketlerinin değerlemesine yönelik farklı bazı farklı yaklaşımlar önerildiği görülmekle beraber, bilinen değerleme yöntemlerinin kullanılmasını önerenler olduğu da görülmüştür.Bu çalışmada belli bir ligde yer alan futbol kulüp şirketlerinin hisse değerlemesi için varlık ve yükümlülüklerin piyasa değerine getirilerek net varlık değerini esas alan bir model önerilmiştir. Önerilen model bunlara ek olarak bilançoda görünmeyen marka değeri ile akil-ekonomik yönetimin katkısını da şirket değerini etkileyen faktörler arasında dikkate almaktadır. Ayrıca, piyasadaki yatırım eğiliminin bir göstergesi olarak Borsada işlem gören hisselerin fiyat endeksi de modele dâhil edilmiştir. Model aynı zamanda, futbol takımının içinde yer aldığı ligden kaynaklanan bir değer olduğu faktörünü de içermektedir. Önerilen model, piyasanın tam olarak etkin çalıştığı kabul edilerek Türkiye Süper Liginde yarışan, dört halka açık futbol kulübü şirketinin 2011/12 ve 2016/17 sezonları arasındaki her bir çeyrek döneme ilişkin verileri ile test edilmiştir. Yapılan panel eşbütünleşme regresyon testlerinde modele dâhil edilen tüm faktörlerin istatistiksel olarak anlamlı oldukları görülmüştür. Test sonuçlarına göre, marka değeri için vekil olarak kullanılan Satışlar rakamı, kulüp değerini belirlemede istatistiksel olarak anlamlılığı en yüksek faktör olarak çıkmıştır. Şirket değerine aynı yönde etki eden ikinci en önemli faktör, çoğu kulübün varlıkları arasında en büyük payı olan Takım Değeri olmuştur. Akil-ekonomik yönetimin şirket değerine katkısı için vekil olarak faaliyetlerden kaynaklanan nakit ile işletme ve sabit sermaye yatırımlarından kaynaklanan nakit akımlarını dikkate alan Serbest Nakit Akım kalemi kullanılmıştır. İstatistiksel olarak anlamlı çıkan bu faktör, Kulüp yönetiminin nakit fazlası yaratmasının yatırımcılar tarafından fiyatlara olumlu yansıtıldığı şeklinde yorumlanmaktadır. Toplam Borçlar faktörü şirket değerine negatif yönde etki ederken, takım dışındaki varlıklara yapılan yatırımın şirket değerine olumsuz yönde etki etmesi araştırmanın ilgi çekici bir bulgusu olmuştur.ivDört kulübün verileri ile yapılan testler sonucu kurulan modelin R-squared değeri % 76 bulunmuştur. Ayrıca çalışmanın sonunda modelin tahminleri ile Borsa İstanbul'daki gözlem değerleri karşılaştırılarak, model sınanmıştır.Model test etmekte kullanılan verilerin sınırlı olması çalışmanın önemli kısıtlarından biri olmuştur. Veri sınırlılığı nedeni ile modele daha fazla faktör dâhil etmek mümkün olmamıştır. Share valuation is one of the most studied topics in finance, whereas the studies on valuation of football club companies are limited. In fact, football companies show significant differences from other companies due to their non-profit nature and require different approaches for valuation. In literature review, there are some different approaches suggested for the valuation of football companies while there are also some authors favouring use of the known valuation methods.In this study, a model for football clubs in a certain league has been proposed based on net asset value by bringing the assets and liabilities to market value. In addition to net asset value, the proposed model takes into account the brand value and econ-wise management factors which are not seen in the balance sheet of the company. Moreover, a share price index, as a proxy of the investment sentiment in the market has also been included in the model. The model also includes a factor that represents the value derived from the league in which the club participates. The proposed model has been tested with the data for each quarter between the 2011/12 and 2016/17 seasons of the four publicly traded football club companies competing in Turkish Super League, assuming the market is fully efficient. Applying panel cointegration regression tests, all the factors included in the model were found to be statistically significant. According to the test results, the sales figure, used as a proxy for brand value, was the factor with the highest statistical significance in determining club value. The second most important factor influencing the company's value in the same direction is the Team Value, which has usually the biggest share among the assets of most clubs. As a proxy for the contribution of econ-wise management to the company's value, Free Cash Flow item, which takes into account the cash flows from operations and investment activities both in working and fixed capital assets, is used. This factor, found statistically significant, is interpreted as the fact that the cash surplus resulted by club management is positively reflected to the share prices by investors. While the Total Debt factor has a negative impact on company value as expected, an interesting finding of the study is that investing in non-team assets has a negative impact on company value.iiTests made with the data of the four clubs revealed that the R-squared value of the model was 76%. The model predictions are also presented in comparison to the observations of the Borsa Istanbul at the end of the study.The limitation of the data used in the model testing has been one of the most important constraints of the study. It was not possible to incorporate more factors into the model due to data limitations.
Collections