Çok oyunculu çevirimiçi video oyunu bağımlılığı olan genç yetişkinlerde bağımlılık şiddeti ile dissosiyatif belirtiler ve çocukluk çağı travmalarının ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gelişen teknoloji hayatımızı kolaylaştıran birçok yenilik yanında yeni alışkanlıklar ve bağımlılıkları da beraberinde getirmiştir. Son yıllarda internet bağımlılığı başlığı altında, sosyal medya bağımlılığı ve çevrim içi oyun oynama bağımlılıklarına da sıkça yer verilmiştir. Bu bağımlılıkların altında yatan nedenleri ve motivasyonları anlamak, bağımlılığın tedavisi açısından büyük önem taşımaktadır. Araştırmanın örneklemi Türkçe okuma yazma bilen, 18-40 yaş aralığında, çevrim içi video oyunları oynayan, 334 bireyden oluşmaktadır. Araştırmanın sosyodemografik bilgileri ve katılımcıların oyun oynama alışkanlıklarına ilişkin sorular araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmaya katılan bireylerin internet oyun bağımlılık düzeyleri `İnternet Oyun Oynama Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu (IGDS-SF)`, çevrim içi oyun oynama motivasyonları `Çevrim içi Oyun Oynama Motivasyonları Ölçeği`, çocukluk çağı travma düzeyleri `Çocukluk Çağı Travma Ölçeği (CTQ-28)`, dissosiyatif yaşantı düzeyi ise `Dissosiyatif Yaşantılar Ölçeği (DES II)` kullanılarak, `Qualtrics Survey` ile oluşturulan çevrim içi anket ile ölçülmüştür. Tüm ölçeklerin alt boyutları dahil olmak üzere internet oyun bağımlılığıyla ilişkileri incelenmiştir.Araştırma ilişkisel tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 25 programı kullanılmış, istatistiksel analizlerde p<0,05 değerleri anlamlı olarak kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, çevrim içi video oyun bağımlılığı olan genç yetişkinlerde, yaş ve cinsiyetin internet oyun bağımlılığı ile anlamlı ilişkisinin bulunmadığı, oyun oynamaya ayrılan sürenin internet oyun bağımlılığının yordayıcısı olduğu, çocukluk çağı travmaları ve dissosiyatif yaşantılarının internet oyun oynama bağımlılığı ile ilişkisi olduğu, bu ilişkide dissosiyatif yaşantıların aracı rolünün olduğu bulunmuştur. MMORPG bağımlılığı olan genç yetişkinlerde, çocukluk çağı travmaları, dissosiyatif yaşantılar ve çevrim içi oyun oynama motivasyonlarından kaçış motivasyonun internet oyun bağımlılığını yordamaktadır.Çevrim içi video oyunları ile ilgili son zamanlarda birçok çalışma yapılmıştır. Çevrim içi video oyunları çok geniş bir yelpazeye sahiptir. Bizim çalışmamızın, özgül olarak MMORPG oynayan grupları diğer oyun oynayan gruplardan ayırarak, çocukluk çağı travmaları, dissosiyatif yaşantılar ve çevrim içi oyun oynama motivasyonları arasındaki ilişkileri ele alarak, alanyazına büyük katkı sağlayacağı düşünülmektedir. The developing technology brought new habits and addictions along with many innovations that made our lives easier. In recent years, social media addiction and online game addiction are also frequently mentioned, under the title of internet addiction. Understanding the underlying causes and motivations of these addictions is crucial for the treatment of addiction.The research sample consists of 334 Turkish literate online video game players between the ages of 18-40. The sociodemographic information and online game playing habits of the participants were gathered with the questionary developed by the researcher, via 'Qualtrics Survey'. Internet game addiction levels of participants in the research were determined by 'Internet Game Addiction Scale Short Form (IGDS-SF)', online game motivations 'Online Game Playing Motivations Scale', childhood trauma levels, Childhood Trauma Scale (CTQ-28), the level of dissociative experiences was measured using the 'Dissociative Experiences Scale (DES II)'. The relationships of all scales and the sub-dimensions with internet game addiction were examined.The research is designed as a relational screening model. SPSS 25 program was used in the analysis of the data obtained, and p <0,05 was considered statistically significant in the statistical analysis. According to the results obtained from the research, in young adults with online video game addiction, age and gender are not related to internet game addiction, the time allocated to playing is a predictor of internet game addiction, and childhood traumas and dissociative experiences are related to internet game addiction. It was found that dissociative experiences have a mediating role in the relationship between childhood traumas and online game playing. In young adults with MMORPG addiction, childhood traumas, dissociative experiences and escape motivation are predictors of internet gaming addiction.There have been many studies in online video games recently and online video games contain a wide range. We belıve that our study will make acontribution to the literature, which analyzes the relations between childhood traumas, dissociative experiences and motivations in playing online games, specifically focusıng on the players that play MMORPG.
Collections