Yeni ulaşım yatırımlarının kentsel saçaklanmadaki rolü İstanbul-Arnavutköy ilçesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kentsel saçaklanma olgusu günümüz kentlerinin karşı karşıya kaldığı önemli problemlerden biridir. Kentsel saçaklanmanın yaygın bir fiziki gelişmeye neden olması, kentlerin çeper bölgelerinde bu fiziki gelişmeye bağlı olarak yapılaşma baskısının ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Ancak kentlerdeki doğal alanların da genelde çeper bölgelerde olması, kentsel saçaklanmayı bu alanların geleceği üzerinde önemli bir tehdit haline getirmektedir. Doğal alanlar üzerinde yapılaşma baskı oluşturan kentsel saçaklanma olgusu, Ekonomik yapı, demografik yapı, konut tercihleri ve ulaşım gibi faktörlere bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. Ulaşımın kentsel fonksiyonların yer seçimi kararlarını doğrudan etkilemesi, ulaşımı kentsel saçaklanma sürecini ortaya çıkaran temel faktörlerden biri haline getirmektedir. Ulaşımın kentsel fonksiyonları yönlendirici etkisi, yeni ulaşım yatırımları sonrası çeper bölgelerde yaşanan değişim süreci ile kendini göstermektedir. Yeni ulaşım yatırımları ile erişilebilirliği artan çeper bölgelerdeki doğal alanlar üzerinde yapılaşmaların ortaya çıkması, bu bölgelerde kentsel saçaklanma olgusunun da yaşanmaya başlamasına neden olmaktadır. Kentsel saçaklanma ile birlikte, en fazla korunması gereken doğal alanların yapılaşma sonucu kentsel toprağa dönüşmesi, insan yaşamı için çok gerekli olan doğal alanların kentsel saçaklanma sonucu yok olduğunu göstermektedir.İstanbul?un önemli doğal alanlarına sahip bölgelerinden biri olan Arnavutköy, yaşadığı kentsel saçaklanma süreci ile birlikte önemli dönüşümler yaşamaktadır. Bu dönüşümleri ortaya çıkaran temel faktörler 3.Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul 3.Havalimanı Projesi, İstanbul Avrupa Yakası Rezerv Konut Alanı Projesi?dir. Projelerin Arnavutköy?ün tarım, orman havza gibi doğal alanları üzerinde planlanması, bu alanların yapılaşma sonucu dönüşüme uğrayarak yok olması sonucunu getirmektedir.Tez kapsamında, yeni ulaşım yatırımları sonucu Arnavutköy?deki değişim, orman alanları, tarım alanları ve havza alanları gibi doğal değerler ile arazi fiyatları, mülkiyet yapısı gibi ekonomik değerler üzerinden, analiz edilmiştir. Doğal değerler ve ekonomik değerlerdeki değişimlere yönelik veriler yorumlanarak, projelerin Arnavutköy?ün gelişim sürecine etkilerine yönelik sonuçlar ortaya konulmaya çalışılmıştır. The phenomenon of urban sprawl is one of the most important problems facing today's cities. Urban redevelopment is a common cause of physical development, physical development of cities, depending on the construction parts of the wall leads to the emergence of pressure. However, usually the wall areas of natural areas in urban areas, urban fringing makes a significant threat to the future of these areas.The phenomenon of urban sprawl on the construction, which put pressure on natural areas, economic structure, demographic structure, depending on factors such as housing and transportation choices arise. Decisions directly affect the choice of transport in the urban functions, urban sprawl transportation makes it one of the primary factors in the process of revealing.Impact of urban transport functions of the router, the new transportation investments is reflected in the change process in the post-parietal regions. The increasing availability of new transportation investments emergence of wall constructions on natural areas regions, these regions have begun to experience the phenomenon of urban sprawl. Urban sprawl, along with the construction of natural areas to be protected as a result of the urban land into more, which is very necessary for human life as a result of natural areas do not show that the urban sprawl.Istanbul is one of the areas with important natural areas Arnavutköy, experienced major transformations in the lives of urban sprawl process. It brings out the basic factor that transforms 3.Bridge and the North Marmara Motorway Project,Istanbul Third Airport Project, Istanbul European Side Reserve Housing Area Project. Arnavutköy projects in agriculture, forestry, such as watershed planning on natural areas, these areas were transformed as a result do not result in construction brings.Scope of this thesis, a result of investments in new transport Arnavutköy change, forests, agricultural lands and natural resources and land prices, such as catchment areas, such as ownership structure of economic values, have been analyzed. The data for changes in the economic values of natural values and interpreted the results of the impact of the development process Arnavutköy projects are presented
Collections