Türkiye`de internet bankacılığı kullanımını etkileyen faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi teknolojilerindeki gelişmeler paralelinde, bankacılık alanında da önemli değişiklikler gerçekleşmiş, ülkemizde 1990?lı yıllar internet bankacılığının ve elektronik bankacılık ürünlerinin hızla yayıldığı bir dönem olmuştur. Bu çalışmanın amacı, ülkemizde internet bankacılığının kullanımını etkileyen faktörleri belirleyerek bu faktörlerin birbirleri ile olan ilişkilerini ortaya koymaktır. Bu amaçla Türkiye?de internet bankacılığının kullanılmasını etkileyen unsurlar literatürde geniş bir kabul gören TAM çerçevesinde ele alınmış, bir araştırma modeli ihdas edilerek bu çerçevede 10 hipotez geliştirilmiştir. TAM modelinin açıklama gücünün artırılabilmesini teminen modele güvenlik ve öz yeterlilik değişkenleri eklenmiştir.Çalışmada faktörlerin belirlenmesi için anket formu hazırlanmış ve ?stanbul ilinde uygulanmıştır. 469 adet anketten kullanılabilir veri elde edilmiş, elde edilen veriler Windows ortamında bir istatistik paket programına aktarılarak veriler değerlendirilmiştir. Bu amaçla tanımlayıcı istatistiklerden, Cronbach?s Alfa güvenlik katsayılarından ve spearman?s ? korelasyon katsayılarından faydalanılmıştır.Analiz sonuçlarına göre algılanan kullanışlılık olmak üzere, algılanan kullanım kolaylığı ve öz yeterlilik gibi faktörlerin internet bankacılığını kullanma niyeti üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada, algılanan kullanım kolaylığının bireyin algılanan kullanışlılığını, öz yeterliliğinin algılanan kullanım kolaylığınını ve öz yeterliliğinin algılanan kullanışlılığı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde etkilediği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Türk Bankacılık Sistemi, ?nternet Bankacılığı, TAM, Güven, Öz Yeterlilik In parallel with rapid advances in information technology, major changes took place in the banking field. Internet banking and electronic banking products in our country, the 1990s was a period of rapid spread.The purpose of this study is, in our country, to identify the factors affecting the use of internet banking and to determine the inner relationship of these factors. To this end, the factors that influence the use of Internet banking in Turkey are discussed within the framework of a widely accepted model, TAM, and a model was established with thishypothesis in this context 10. To improve the explanatory power of the model trust andself-efficacy variables are added to TAM.To collect data survey form has been prepared and has been applied in İstanbul. 469 useable data has been attained from surveys and acquired data have been analysed with a statistical packet develop to use for computers. The data obtained were analyzed in steps by descriptive statistics, cronbach's alpha reliability and spearman?s ? correlation.In accordance with the statistical analyse results; it is determined that especially the perceived usefulness, perceived ease of use and self-efficacy upon intention to use have an positive and meaningful effect. Furthermore; it is determined that perceived ease of use upon perceived usefulness, self-efficacy upon perceived ease of use and selfefficacy upon perceived usefulness have a positive and meaningful effect.Keywords: Banking Sector in Turkey, Internet Banking, TAM, Trust, Self-efficacy
Collections