Kent merkezlerinde ulaştırmada elektronik ücretlendirme sistemlerinin tarihsel, teknolojik gelişimi ve ulaşıma etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kentlerdeki nüfus artışının bir sonucu olarak kentler planlı veya plansız olarak büyümektedirler. Kent sınırlarının büyümesi kent içinde yapılan toplu taşıma mesafeleri ile bireysel araçlarla yapılan yolculuk mesafelerinin uzamasına neden olmuştur. Tarihsel gelişim içinde yaya, bisiklet, faytona dayalı ulaşım sistemleri yerini motorlu araçlara bırakmış ve buna bağlı olarak ulaşım maliyetleri yükselmiş, çevre sorunları baş göstermeye başlamıştır.Toplu taşıma işletmecileri seyahat eden kişiden seyahat ücretini, basitten gelişmişe doğru nakit, kâğıt biletler, manyetik kartlar, çipli kartlar gibi bilet sistemleriyle tahsil etmişlerdir. Ücretli yollarda ise nakit, kartlı veya otomatik geçiş sistemleri ile geçiş ücretinin tahsili yollarına gitmişlerdir. Her yöntemde nakit para akışını ortadan kaldırıp, daha hızlı ve daha kullanılır sistem oluşturulması amaçlanmıştır. Hiç şüphesiz ki bu sistemlerin gelişmesinde elektronik sistemlerdeki gelişmeler başrol oynamıştır.Bu çalışmada sırası ile kent, kentleşme ve ulaştırmadan, daha sonra kent merkezlerindeki ulaştırmada ücretlendirme sistemlerinin tarihsel ve teknolojik gelişimi ele alınmış ve incelenmiştir. Son olarak da Boğaziçi Köprüsü?nde 30 Ekim 1973 - 16 Mayıs 2013 tarihleri arasında kullanılan geçiş sistemlerindeki saatlik gişe geçişleri incelenip hangi ücret toplama sisteminin daha kullanışlı olduğu ortaya konulmuştur. The cities have grown, either planned or unplanned, as a result of increase in population. The broadening of the borders of a city has caused longer travel times within the city via public transportation or personal means of transportation. Within the historical development pedestrians, biking or carts has replaced their function with motor vehicles and therefore the cost of transportation has increased as well as environmental problems has emerged. The public transportation administrators have charged passengers from simple to developed systems such as cash, paper tickets, magnetic cards, smart cards. On the turnpikes with tollgates cash, magnetic cards or automated toll collection systems have been used. Each system aims to reach a more convenient and quick way that will decrease cash flow on the motorways. Undoubtedly such an improvement in charging systems is a consequence of development in latest technologies. In this study, cities, urbanization and transportation, and the chronological and technological development of electronic charging systems used in transportation in the city centres are sequentially handled. After a profit loss analysis of the systems that have been used and are currently in use in terms of business administrators and residents, the tollgate capacities in the passing systems that have been used on Bosphorus Bridge between the dates 30 October 1973 and 16 May 2013 have been examined and afterwards, the most convenient toll collection system is stated.
Collections