İstanbul, Okmeydanı mevkiinde karayolu kaynaklı gürültünün değerlendirilmesi ve SOUNDPLAN 6.5 programı hassasiyet analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gürültü çağımızın en büyük çevre kirliliği sorunlarından biri olup insan sağlığı üzerine olumsuz etkileri bulunmaktadır. Özellikle şehirleşmenin ve bununla beraber trafiğin artışı, karayolu gürültüsünü en önemli çevresel gürültü haline getirmiştir. Bu çalışmada İstanbul ulaşım ağının en önemli akslarından biri olan D-100 karayolunun Okmeydanı mevkii incelenmiş olup bilgisayar programı SOUNDPLAN 6.5 kullanılarak gürültü haritaları hazırlanmıştır. D-100 karayolu Okmeydanı mevkiinin, yaklaşık 720 metrelik kısmında yol kenarında, gündüz zaman diliminde (07:00-19:00 saatleri arasında) 70 adet, akşam zaman diliminde (19:00-23:00 saatleri arasında) 30 adet, gece zaman diliminde (23:00-07:00 saatleri arasında) 60 adet olmak üzere 10 noktadan toplamda 160 adet manuel ölçüm yapılmış olup, ölçümlerden elde edilen veriler kullanılarak gürültü haritası hazırlanmıştır. Ölçüm sonuçlarına göre çıkarılan harita ile söz konusu yoldan geçen araç sayısı ve araç hızı verileri kullanılarak hazırlamış olduğumuz haritalar kıyaslanmıştır. Ayrıca program (SOUNDPLAN 6.5) yardımı ile araç sayıları, araç hızları ve yol malzemesi gibi parametreler üzerinde değişiklik yapılarak programın hassasiyeti üzerinde inceleme yapılmış olup söz konusu parametrelerin değişiminin gürültü maruziyeti konusunda ne gibi değişikliklere neden olduğu saptanmıştır. Noise is one of the biggest environmental problems of the 21 th century which has adverse effects on human health. Especially due to the rapid increase in urbanization and traffic volume, road traffic noise has became the major source of environmental noise. In this study, road traffic noise levels of one of the major arterials of Istanbul highway network, D-100 highway-Okmeydani, was evaluated and sensitivity analysis of SOUNDPLAN 6.5 was conducted. Noise maps were prepared using noise modelling software SOUNDPLAN 6.5. 70 measurements during day-time period (between the hours of 07:00 to 19:00) ; 30 measurements during evening-time period (between the hours of 19:00 to 23:00) ; and 60 measurements (between the hours of 23:00 to 07:00) during night- time period were conducted at 10 different points, along the 720 meters segment of D-100 higway around Okmeydanı. The noise maps were prepared using the noise masurements next to the highway. There maps were compared with those prepared inputting the actual traffic volume, traffic speed and road suface material. The effects of traffic volume, traffic speed and traffic suface material on the noise levels that the residents are exposed to were also evaluated.
Collections