Hasta refakatçilerinin hastanede yaptıkları uygulamalar ve hastane ortamından etkilenme durumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
alınarak hastane yönetimine duyurulması, duyarlılığın sağlanması ve servis / hastane çalışanlarının bu konuda eğitim ve biligilendirme toplantıları ile duyarlı hale getirilmeleri, 4.Refakatçilerin hastanede yaşadıktan fiziksel, duygusal, sosyal güçlükler dikkate alınarak zaman zaman grup toplantıları ile sorunlarını ifade etmeleri ve çözüm yollarının tartışılması ve imkanlar dahilinde hastanenin fiziksel koşullarının iyileştirilmesi (örneğin, refakatçiler için dinlenme odası, televizyon odası gibi) yoluna gidilmesi, 5. Araştırmamız hasta refakatçisi uygulamasının refakatçiler yönünden değerlendirilmesi şeklinde yapılmış olup, hastane görevlileri yönünden değerlendirilmesi yapılmamıştır. Hastane çalışanlarının refakatçi uygulamasına ilişkin düşüncelerini değerlendiren ve hemşirelerin bu uygulamaları refakatçilere yaptırımı gerekçelerini ortaya çıkaran çalışmalar yapılması önerilmiştir. IV.3. özet Bu çalışma hastanede hasta yanında refakatçi olarak kalan hasta yakınlarının, hastalarına yardım amacıyla yaptıkları ve hastaneden, fiziksel, duygusal ve sosyal yönden etkilenme düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesinin erişkin hastaların yattığı ve en az üç gün süre ile hasta yanında refakatçi olarak kalan 80 hasta yakını oluşturmuştur. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından hazırlanan ve uygulanan görüşme formu aracılığı ile toplanmıştır. Görüşme formunda hasta refakatçilerinin sosyodemografik özellikleri, refakatçi kalmaya ilişkin özellikleri,hastanede hastalan için yaptıkları uygulamalar ve hastane ortamından etkilenme durumlarına ilişkin sorular yer almıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi için yüzdelik ve ki kare (chi-square) testleri kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir. Hastanede refakatçi olarak bulunan hasta yakınlarının çoğunluğu kadın ve orta yaş grubunda, ilköğretim mezunu ve hastalarının birinci derece yakınlarıdır. Hasta yakınları çoğunlukla bir haftadan daha uzun süredir ve kalabalık ve yansı farklı cinsten hastanın yattığı odalarda refakatçi olarak kalmaktadırlar. Çoğunluğunun hastalarına fiziksel bakım sağlamak amacı ile kendi istekleri ile geldikleri saptanmıştır. Hasta refakatçileri hastanede hastalarının, fiziksel bakım, kişisel hijyen, duygusal ve sosyal destek sağlama gereksinimlerine yönelik birçok bakım uygulamasını yerine getirmektedir. Hastaların ilaçlarını verme, masaj yapma, ateşini ölçme gibi uygulamaları da zaman zaman yapmaktadırlar. Hasla yakınları bu uygulamaları sırasında hastanın ilacını verme, sıcak soğuk uygulama yapma, yatak çarşafını değiştirme ve duygusal yönden destek olma aktivitelerinde hemşirelerden kısmen yardım aldıklarını belirtmektedirler. Hemşirelerin refakatçilerin yaptıkları uygulamalarla ilgili olarak etkin bir eğitim ve denetim yapmadıktan anlaşılmaktadır. Hasta refakatçileri hastanede hastalarının yanında bulundukları süre içinde, fiziksel, duygusal ve sosyal yönlerden çeşitli düzeylerde etkilenmektedirler. Refakatçilerin hastanede temel fizyolojik gereksinimlerinden özellikle yeme, uyku, hareket, hijyen gereksinimlerinde etkilendikleri ortaya çıkmıştır.Refakatçiler ayrıca hastanede kaldıkları süre içinde bacak ve ayaklarda ağn, ayaklarda şişlik, baş ve bel ağrısı gibi fiziksel sorunlarının ortaya çıktığını ifade etmişlerdir. Hasta refakatçileri hastanede bulundukları süre içinde duygusal etkilenmeye yönelik olarak çoğunlukla huzursuzluk, iç sıkıntısı, korku gibi anksiyete belirtileri ve mutsuzluk, isteksizlik, ağlama isteği gibi depresyona yönelik belirtiler ifade etmişlerdir. Sosyal yaşamla ilgili olarak hasta refakatçilerinin çoğunun aile düzeni ve aile içi ilişkilerde, diğer bireylerle ilişkiler ve sosyal alışkanlıklarda, iş yaşamında ve az olarak da, ekonomik durumla ilgili sıkıntı yaşadıktan belirlenmiştir. Hastane personelinin kendilerine karşı yaklaşımları konusunda hasta refakatçileri görevlilerin genel olarak yaklaşımlarının iyi olduğunu ancak zaman zaman azarlandıklarını, bireysel gereksinimlerini önemsemediklerini, hastanın bakımında öncelikle kendilerini sorumlu tuttuklarını ifade etmektedirler. Hasta yakınlarının genel olarak görevlilerden bir beklentileri olmadığı daha az olarak görevlilerin daha anlayışlı, güler yüzlü olmalarını ve daha fazla açıklama yapmalarını, bilgi vermelerini istedikleri saptanmıştır. Sonuçlara uygun öneriler getirilmiştir. 78 SUMMARY Performances of The Patient Relatives in The Hospital and The Affections From The Hospital Environment This descriptive study is planned with the aims of to find the performances of patient relatives in the hospital and the affections of physical, emotional and social levels from the hospital environment. This study is carried out in adult services of Cumhuriyet University Hospital. Eighty patient relatives who were with their patients in the hospital at least three days, constituted the materials of this study. Data were collected by means of an interview questionnaire that was planned and performed by researcher. In the questionnaire, information about the patient relatives' soctodemographic characteristics, performances in the hospital and the affections from the hospital enviroment has been investigated. Statistical analyses of data was made by using percentage and chi-square significance tests. Conclusions of this study are as follows: Most of the patient relatives were female and in middle aged group, graduated from primary school and they were primary relatives of the patients. Most of the patient relatives stay hospital near their patients more than one week and in the wards which were for more than four patients. It has been found that most of the patient relatives stay near their patients to give physical care.In the hospital patient relatives perform physical care, personal higyen, emotional and social support to their patients. They also administer drugs, perform massage and measure body temperature in some instances. The patient relatives pointed out that they have received some help from the nurses in administering drugs, performing cold and warm, changing bed clothes and supporting emotionally. It has been found out that patient relatives did not underwent an active education and control. The patient relatives were affected from the hospital environment during their stay near their patients from physical, emotional and social aspects. During that stay in the hospital patient relatives did not meet physical necessities particularly eating, sleeping and basic hiygenic necessities. Moreover the patient relatives stated some physical symptoms like as food ache and edema, head and back ache and carried the dense emotional senses like anxiety and depression during the hospital stay. It has been determined that most of the patient relatives lived difficulties in family life and family relations, relations with other persons and in their study life and some of them stated that they lived economic poblems during the hospital stay. Patient relatives reported that hospital personnels' approach to them were generally well, however in some instances the staff were angry with them and ignore their needs. It has been found that patient relatives' general expectations from the staff is to see a smiling face, understandable approach and to get enough information about their patients. Proposals conforming with the conclusions of the study are made.
Collections