Psikiyatri kliniğinde hemşirelerce yürütülen hasta kabul uygulamalarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VIII.OZET: Araştırma, psikiyatri kliniğine yatan hastaların, psikiyatri kliniğine yatıyor olmaktan dolayı yaşadıkları anksiyeteyi, kabul sonrası rahatlama durumlarını, hemşirelerce yapılan hasta kabul uygulamaları ile ilgili görüşlerini belirlemek ve kabul uygulamalarını değerlendirmek amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmada, Spielberger tarafından geliştirilen, Öner ve Le Compte tarafından geçerlik ve güvenilirlik çalışması yapılmış Durumluk-Kaygı Envanteri kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan hasta kabul uygulamalarını değerlendirme formu l,H aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde khi-kare ve iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanılmıştır. Araştırma, Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Psikiyatri Kliniği'nde yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Aralık 1997-Mayıs 1998 tarihleri arasında psikiyatri kliniğine kabul edilen 95 hasta oluşturmuştur. Araştırma bulgularına göre hastaların yarıdan fazlasının hastaneye yatmaktan dolayı endişeli oldukları, endişelenme nedenlerinin çoğunlukla hastanede olabilecekleri bilmeme, tedavi ve sonuçlan hakkında belirsizlik, hastaneler hakkında genel bir rahatsızlık olduğu belirlenmiştir. Hastalar özellikle psikiyatri kliniğine yatıyor olmaktan dolayı korku, tedirginlik, endişelenme, yalnızlık, çaresizlik duygularını daha fazla yaşamakla birlikte utanma, suçluluk duyma, kızgınlık duyguları da belirtmişlerdir. Hastaların hastaneye yatma ile ilgili endişeleri Durumluk-Kaygı Envanteri aracılığı ile belirlenmiş ve anksiyete ortalama puanları 44. 5, olarak bulunmuştur. Bu orta düzeyde anksiyeteden biraz yüksektir. Ayrıca hastaların kliniğe geldiklerinde yaşadıkları bu endişenin hemşireler tarafından fark edildiği, hemşirelerin hastaları rahatlatarak güven duygularını artırdığı saptanmıştır. Hastaların bu ifadelerinin yanı sıra kabul sonrası anksiyete ortalama puanları (42.8), kabul öncesi anksiyete ortalama puanlarına (44.5) göre düşük bulunmuş ve yapılan istatistiksel değerlendirmede aradaki fark anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Hemşirelerin kabul sırasında hastalara karşı olumlu bir yaklaşım içinde oldukları belirlenmiştir. Kliniğe kabul edilen hastalar, klinik hemşiresi tarafından sıcak ve ilgili bir şekilde karşılandıklarını, karşılayan hemşirenin kendini tanıtarak kendilerine isimleri ile hitap ettiğini belirtmişlerdir. Hemşirelerin hasta kabulü sırasında hastalara kliniğin fiziki ortamını tanıttıkları, oda ve yatağını gösterdikleri, oda arkadaşları ile tanıştırdıkları belirlenmiştir. Hastaların 49 tcc yükseköğretim kmujuiyandan fazlasının diğer hastalarla ve görevlilerle hemşire tarafından tanıştırıldığı, ancak yarıya yakınının kendisinin tanışmak durumunda kaldığı belirlenmiştir. Bu tanıtım ve tanıştırılmanın, hastaların kliniğin fiziki ortamına uyum sağlamasına yardımcı olduğu belirlenmiştir. Hastaların tamamına yakını kabul sırasında hemşirelerin kendilerine klinikte yürütülen programlar, kliniğin fiziki yapısı, kılık- kıyafet düzeni, görevlilerle iletişim ve işbirliği, beslenme gereksiniminin karşılanması, kliniğe özel eşyaların kabulü hakkında bilgi verildiğini; ancak güvenliğin sağlanması, ziyaret ve telefon saatleri konusunda daha az bilgi verildiğini belirtmişlerdir. Hastalar klinik uygulamaları ile ilgili hemşirelerin verdiği bilgilerden sonra çoğunlukla memnun olup rahatladıklarını belirtmişlerdir. Ancak, buna rağmen hastaların yarıya yakını da dış kapının kilitli olması ve beslenme gereksiniminin karşılanmasındaki kısıtlılık ile ilgili verilen bilgiden tatmin olmadıklarını, sıkıntı ve rahatsızlık duyduklarını belirtmişlerdir. Klinikte kabul sırasında doktor ve hemşirelerin hastalar ile görüşme yaptıkları belirlenmiştir. Ancak yapılan görüşmelerin ağırlıklı olarak hastadan bilgi almaya yönelik olduğu, hasta ve yakınlarına bilgi vermede eksiklikler, yetersizlikler olduğu saptanmıştır. Hastalık ve tedavisi hakkında bilgilendirilen hastaların tedavi ekibine güven duyduğu, bilgi verilmeyen hastaların ise meraklanma ve güvensizlik yaşadıkları saptanmıştır. Hastaların yarıya yakını hastanedeki ilk gecelerini rahat ve huzurlu geçirirken yarıdan fazlasının korkulu, sıkıntılı, uykusuz geçirdiği belirlenmiştir. Hastaların tamamı hemşireler tarafından yapılan kabul uygulamalarını genel olarak yeterli ve olumlu bulduklarını, büyük bir kısmı kabul uygulamalarından sonra sıkıntı ve korkularının azaldığını ve rahatladıklarını belirtmişlerdir. Ancak az bir kısmının rahatlayamadığı saptanmıştır Hastaların kliniğe geldiklerinde hemşirelerden en çok ilgili, saygılı karşılanmayı bekledikleri, bunun yanısıra sorunlarının çözümlenmesine yardım, hastalıkları, hastane kuralları ve hastalar hakkında bilgi verilmesi ve hastalıklarının iyileştirilmesini istedikleri saptanmıştır. Elde edilen sonuçlara uygun öneriler getirilmiştir. 50 VIII. SUMMARY This search has been done as defining in order to sum up the admission practices, to define the patients opinions about admission of patient, the patients placed to the clinic and their staying in the clinic their anksiyete and their relieve situations after admission. In this search, Status - Trait Anxiety Inventory developed by Spielberger and worked on its validity and confidence by Öner and I,e Compete has been used. The data's have been collected by means of the form I. II of sum up the patients admission practices prepared by researcher have been collected. In the end of this search the significance test two quenages difference t test and Khi-Kare in the statisticsal sum up of the data's has been used. This research has been done in the psychiatry clinic of the Cumhuriyet University search and Application Hospital. The exampling of the search was consist of as patients laced to the psychiatry clinic in December 1997 and May 1998. According to the search results, the more of the half of the patients were anxious, the reasons of their anxious mostly was their unlanowing what things would happen in the hospital, uncertainty about the treatment and its results, a general discomfort about hospitals have been determined. The patients especially because they were placed to the psychiatry clinic were in fear, uneasiness, anxiety, loneliness, helplessness and also they were in shame feeling of guilty and their senses of anger has showed. When the patients anxieties about their placing to the hospital by means of Status - Trait Anxiety Inventory their average anksiyete levels is 44,5. This is a bit higher than middle level anksiyete. And also when the patients came to the hospital and they felt this anxiety was realiced by nurses and so the nurses increased. Their confidence feelings and they relieved them was determined where as these patients expressions after admission, the average anksiyete points is (42,8) was defined lower to before admission average anksiyete points (44,5) and in the statisticsal search done this the difference has been found significance (p<0,05). During the admission the nurse positive behaviors towards the patients was determined. The patients placed to the clinic pointed out they were welcomed in a good way by the nurses and they added the nurses who cared for the patients introduced themselves and addressed to the patients with their names. During the patients were admitted to the hospital the nurses introduced to them the physical condition of the clinic, they showed them the room and the bed and they introduced them to their roommates and all these was determined. Most half of the patients were introduced to the other patients ad authorities by the nurses but nearly half of them had tointroduced themselves to the others was found. These introducing and having introduced helped the patients adaptation to the physical condition of the clinic was determined. Almost wholly of the patients pointed out that the nurses during the admission gave information about the programmes of the clinic, the physical condition of the clinic, application of general view, communication with the authorities and cooperation, supplying on need of nutrition and admission of private articles to the clinic but they determined that they were informed less about making security visit and the telephone hours. The patients brought out that they were comfortable peaceful and mostly glad after the nurses had let them about the clinic applications. But nevertheless the half of the patients were not satisfied about the knowledge given on restriction for supplying nutrition and why the out door was locked for that reason they felt discomfort and uneasiness. During the admission in the clinic the doctors end the nurses having and interview with the patients was determined. But these meetings were heavily was to get knowledge from the patients and there were lacking and inefficiency about giving information to the patients and their relatives was found out. The patients given information about the illness and treatment rely on the treatment team but the patients not given information were in worry and distrust were determined. Almost the half of the patients spent their first nights in peaceful and well in the hospital but the most half of them spent their first nights in fear, trouble and sleepless was understood. All of the patients found the admission applications done by the nurses generally sufficiently and positive, must of them pointed out that their troubles and fears went down after admission applications and so they were relieved. But some of them couldn't relieved. The patients were expetiry that when they were placed to the clinic the nurses should welcome them in a good and respectful way, also for solving the problems helping giving information to them about the hospital and its roles and recovering the illnesses. All were determined. Proper proposals to the collected results have been brought. 52
Collections