Bazı antropometrik ölçümlerle büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Ülkemiz çocuklarında büyüme ve gelişmenin izlenebilmesi için ülke genelinde standart büyüme normları henüz tam oluşturulamamıştır. Bu nedenle büyüme ve gelişmeleri izleyip değerlendirmek için tüm çocukları kapsayan antropometrik çalışmaların yapılması gerekmektedir. Bu çalışmada güvenilir bir yöntem olan antropometrik ölçümler kullanılarak 7-17 yaş grubu çocuklarının büyüme ve gelişmelerinin bazı antropometrik ölçümlerle değerlendirilmesi amaçlandı. Araştırmamız Sivas il merkezinde yer alan Ülkü İlköğretim Okulu, Sivas Lisesinde 7-17 yaş grubundaki popülasyonu kapsamaktadır. Bu okullarda öğrenim gören 1287 erkek, 1 180 kız, toplam 2467 kişinin boy, ağırlık ve oturma yüksekliği ölçüldü. Ayrıca yaşa göre boy, yaşa göre ağırlık,, boya göre ağırlık yaşa göre oturma yüksekliği ve boya göre oturma yüksekliği değerleri belirlendi. Elde edilen antropometrik verilerin istatistiki analizleri SPSS (Versiyon 10.0) programı ile hesaplandı. Ayrıca ortalaması, standart sapması ve 10, 25, 35, 50, 65, 75, 90 persentil değerleri hesaplanıp ve `Student-t Testi` ile değerlendirildi. Yapılan `Student-t Testi` değerlendirmesinde; Erkek ve kızların boylan karşılaştırıldığında 13-17 yaşlarda erkeklerin kızlardan daha uzun boya sahip oldukları belirlendi. Her iki cinsiyet arasındaki boy farkı 13-17 yaş grubunda önemli (P<0,05) diğer yaş gruplarında ise önemsiz (P>0,05) bulundu. Ağırlıklar karşılaştırıldığında 7, 14-17 yaş gruplarındaki farklar önemli (P<0,05) diğer yaş gruplarındaki farkların önemsiz (P>0,05) olduğu belirlendi. Oturma yüksekliği karşılaştırıldığında ise iki cinsiyet arasındaki farkın 10, 14-17 yaş gruplarında önemli (P<0,05) diğer yaş gruplarında önemsiz (P>0,05) olduğu tespit edildi. Sonuç olarak; bulgularımız ülkemizin diğer bölgelerine ait ölçüm sonuçlan ile karşılaştırılarak tartışıldı. 46 SUMMARY İt has not been established growth standard norms in order to follow growing of our country's children up today. So it has been necessary to make anthropometric researches including of all Turkish children to follow and evaluate of their growth and development. In this study, measurements made in 7-17 age groups by using reliable anthropometric method for purpose evaluation of growhth and development. Our study carried on students who educated in Ülkü primary and Sivas high school which located in the centre of Sivas city. Students' age was between 7-17 year-old. We measured height, weight and sitting height in 1287 males, 1180 females of 2467 students. In addition it has been determined the measurement values of height- for age, weight- for- age, weight -for height, sitting height - for - age and sitting height - for - height. Statistical analyses of obtained anthopometrical data calculated by SPSS program (version 10.0). Also the average, standard deviations and percentil values of 10, 25, 35, 50, 65, 75 and 90 calculated and evaluated by student-t test. During the student-t test evaluation when comparing the height of males and females, it was observed statistically significant difference between the ages of 13-17 age groups; males' height were more than females (p< 0,05) whereas it was not significant in other age groups (p> 0.05). In comparison with weight, statistical significance was observed between the 7,14-17 age groups (p< 0,05) but it was not significant in other age groups (p> 0.05). Comparison with sitting height, statistical significant observed in 10,14-17 age groups (p< 0,05) but there was no statistical significant in other age groups (p> 0.05). As a result we compared our findings with the findings of other researchers which obtained from different regions of our country.
Collections