Lisans mezunu hemşirelerin önem verdikleri ve sahip olduklarını düşündükleri yönetim bilgi ve becerilerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesinde çalışan lisans mezunu klinik hemşirelerinin yönetim becerilerine önem verme ve sahip olma düşüncelerini belirlemek amacı ile lisans mezunu 117 hemşire ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmada veriler, ilgili literatür ışığında araştırmacı tarafından hazırlanan soru formu kullanarak elde edilmiştir. Veriler SPSS (versiyon 8.0) programı ile değerlendirilmiş t testi, Kruskal- Wallis testi ve Manwhitney U testi uygulanmıştır. Soru formunun güvenirlik analizi için, Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmış ve bu katsayı 0.95 olarak bulunmuştur. Geçerlik analizi için de üç uzman görüşüne sunulmuş ve bu doğrultuda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Araştırmaya katılan hemşirelerin % 61.5'i 21-25 yaş grubunda, % 69.2'si bekar, % 63.0'ı Hemşirelik yüksekokulu mezunu ve %66.7'si 1 yıldan daha az süredir çalışmaktadır. Hemşirelerin sadece %12'si çalışmaya başladıktan sonra yönetim becerilerine yönelik hizmet içi eğitim almışlardır. Yönetim becerilerine önem verme genel puan ortalaması 2.55 olarak bulunmuştur. Hemşireler soru formunda tanımlanan yönetim becerilerinin tamamını ya çok çok önemli ya da önemli bulurken, liderlik, çatışma çözüm sürecini bilme, değişimi sağlama, ekibe liderlik etme, bilgisayar kullanma, araştırmalara katılma becerilerine kısmen sahip olduklarını düşünmektedirler. Hemşireler sadece çalışılan klinikte hemşirelik bakımının amaçlarını belirlemek becerisine tamamen sahip olduklarını düşünmektedirler. Evli hemşireler, zaman yönetiminde, problem çözmede, çatışma çözümünde, kalite ve risk yönetiminde, planlama ve amaç oluşturma becerilerine bekar hemşirelerden daha fazla sahip olduklarını düşünmektedirler. Bekar hemşireler bilgisayar kullanma becerisine evli hemşirelerden daha fazla sahip olduklarını düşünmektedirler. Hemşirelik yüksekokulu mezunları problem çözme, kalite ve risk yönetiminde planlama ve amaç oluşturma, araştırmalara katılma becerilerine sağlık yüksek okulu mezunlarından daha fazla sahip olduklarını düşünmektedirler. 8821-25 yaş gurubu hemşirelerin problem çözme, planlama ve amaç oluşturma becerilerine diğer yaş gruplarına göre daha az oranda sahip olduğu bulunmuştur. Bilgisayar kullanma becerisinde 26-30 yaş grubunun toplam puan ortalaması, diğer gruplara göre daha yüksek olarak bulunmuştur. 5 yıl ve daha fazla süredir çalışan hemşireler problem çözme becerisine, cerrahi kliniklerde çalışan hemşireler kalite ve risk yönetimine daha fazla sahip olduklarını düşünmektedirler. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda klinik hemşirelerinin soru formunda yer alan yönetim becerilerine ait bilgi ve becerilerim geliştirmeleri için sürekli eğitimler önerilmiştir. 89 SUMMARY This descriptive study was carried out with 117 graduate clinical nurses, working in the Cumhuriyet University Hospital. The aim of this study was to determine the thought of gradute nurses on defined managemet skills, in terms of their importance and possesment. Data were obtained using a question form, developed by the researcher's herself, in the light of relevant literature. Results were evaluated by means of SPSS (version 8.0) program and t-test, Kruskal- Wallis test, Man Whitney U test were applied. Cronbach Alpha coefficient, was determined as 0.95, for reliability analysis of the questionnaire. In the study, it was found that 61.5 % of all the nurses were in the age group of 21-25, 69.6 % were single, 63.0 % were graduates of nursing school, 66.7 % were working less than a year, and only 12 % of the nurses received training on management skills after mey started to work. It was found that all the management skills, listed in the questionanire, found to be very important or important by the participants and the nurses thought that they have little ability to be leaders, using computer, to participate research. They also thought that they have complete ability in determining nursing care objectives in clinic where they working. Married nurses who participated in the study thought that they have more skills on time management, problem solving, risk management, planning and aim determination than single nurses. Single nurses thought that they have more skills on operating computers. Those who are graduates of nursing schools thought that they are more skillful on problem solving, quality and risk management, planning and determination of aims, participating research than those who are graduates of health schools. It was found that the nurses in the 21-25 age group have fewer skills on problem solving, planning, and determination of aims than the other age groups. The total grades, in using computers, of those who are 90in the 26-30 age group are more than the others. The nurses who are working more than five years thought that they have more skills on problem solving, whereas the nurses working in surgery clinics thought that they have more skills on quality and risk management. In the light of the findings of this study it was suggested that the nurses should receive continnious education programmes on management skills, defined in the questionaire. 91
Collections