Adolesan çağda sigara ve alkolle ilgili verilen eğitimin etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
6. ÖZET Bu çalışmada sigara ve alkolün sağlığa zararlarıyla ilgili verilen eğitimin gençler üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Lise ve ilköğretim öğrencileri olmak üzere 2 araştırma ve 2 kontrol okulundaki 948 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma grubundaki öğrencilere 1 yıl boyunca 6 farklı eğitim verilmiştir, öğrencilere araştırma başında, 1. yarı yıl ve 2. yarıyıl sonunda üç kez anket uygulanmıştır. Ayrıca okuldaki öğretmenlere bir bilgilendirme toplantısı yapılmış ve ailelere broşür yollanmıştır. Araştırma sonunda öğrencilerin bilgi düzeyinde çok belirgin bir artış saptanmıştır, ilköğretim araştırma grubunda eğitim öncesi sigarayla ilgili bilgi puan ortalaması 8.59 iken, araştırma sonunda 12,67'ye; lise araştırma grubunda eğitim öncesi 11.07 iken, araştırma sonunda 13,50'ye çıkmıştır (p<0,000). Alkolle ilgili verilen eğitim sonucu da öğrencilerin bilgi düzeyindeki artış anlamlıdır (p<0,000). İlköğretim araştırma grubunda alkolle ilgili bilgi puan ortalaması araştırma başında 0,51 iken araştırma sonunda 0,80'e yükselmiştir. Lise araştırma grubunda ise bilgi puan ortalaması araştırma başında 0,77 iken eğitim sonrası 1,11 olmuştur. Lise ve ilköğretim okullarında sigara içme sıklığı bakımından eğitim öncesi ile eğitim sonrası arasındaki fark önemsizdir (p>0,05). Yalnız lise araştırma grubundakilerde sigaraya yeni başlayanlar, kontrol grubuna göre azdır (RE:1, 10). Sonuç olarak, verilen eğitimin bilgi düzeyini artırmada ve sigarayı başlamayı önlemede etkili olduğu ancak sigarayı bırakma konusunda etkin olmadığı bulunmuştur. Bu nedenle henüz bağımlılık yapmadan önce gerekli eğitimlerin yapılması önemlidir. Müdahalenin etkili olabilmesi için toplumun her sektörünün, ailelerin ve okul personelinin birlikte çalışması gerekmektedir. 82 7.SUİVMÂRY In this study, it was aimed to review the effects of education on hazards caused by tobacco and alcohol consumption on the adolescents' attitudes. A total of 948 junior and high school students, 2 from intervention and 2 from control schools, were included within the research. The students at the intervention school have attended six different educational periods covering a year (two semestres). A survey form has three times been applied to the students at the beginning of the study, and at the ends of the semestres. The lecturers were informed through constructed meetings and information brochures were posted to the families. At the end of the research a significant increase in the students' level of knowing has been observed. At the end of the study total point of information on smoking has rosen from 8.59 to 12.67 at the intervention primary school, and 11.07 to 13.50 at the intervention secondary school (p<0,000). The changes resulted by training and education on alcohol consumption have been significant witihin the study groups at both the primary and secondary schools (p<0,000). There was no difference observed in the smoking frequency between the study groups (p>0,05) although the number of new smokers is less in the secondary school intervention group compared to the secondary school control group (RE: 1,10). As a result, training and education has been found to be effective in improoving the information level and preventing new smokers while it had not effected in students quitting decisions. For this reason, training and education must be held before adolescentes get smoking habbit. A co-operation of all the related public sectors, families and school stuff is an important factor to achieve successful results. 83
Collections