Sınıf öğretmenlerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve bu davranışları etkileyen bazı faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Buarastırma ilkögretim okullarında görev yapmakta olan sınıf ögretmenlerinin,saglıklı yasam biçimi davranıslarını ve bu davranısları etkileyen bazı faktörleribelirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıstır.Arastırmanın evrenini, Sivas li Belediye sınırları içerisinde 73 ilkögretimokulunda görev yapmakta olan 876 sınıf ögretmeni olusturmaktadır. Evrenintamamı örnekleme alınmıstır. Ancak arastırma, anket formunu doldurmayı kabuleden ve arastırmacı tarafından ulasılabilen 705 sınıf ögretmeni üzerindegerçeklestirilmistir.Arastırma kapsamındaki sınıf ögretmenlerinin saglıklı yasam biçimidavranıslarını belirlemek amacıyla, Pender (1987) tarafından gelistirilen veEsin'in (1997) Türk toplumuna uyarladıgı Saglıklı Yasam Biçimi DavranıslarıÖlçegi (HPLP) ile arastırıcı tarafından gelistirilen Kisisel Bilgi Formukullanılmıstır. Verilerin degerlendirilmesinde, t testi, varyans analizi ve tukey testikullanılmıstır.Arastırma sonucunda sınıf ögretmenlerinin % 36.7'sinin sınıf ögretmeniyetistirmeyen okullardan mezun oldugu, % 22'sinin ögretmenlik formasyonununolmadıgı ve % 62.1'inin ise ekonomik durumunu iyi görmedigi belirlenmistir.Yine ögretmenlerin % 37.8'inin sigara içtigi, % 24.3'ünde kronik bir hastalıkoldugu ve beden kitle indeksi hesaplandıgında % 49.2'sinin sisman oldugubulunmustur.Ögretmenlerin Saglıklı Yasam Biçimi Davranısları Ölçegi puan ortalaması126.94 ±17.70 olarak bulunmustur. Alt ölçeklerden en yüksek puan ortalaması37.98 ±5.61 ile kendini gerçeklestirme olurken, en düsük ortalama ise 9.45 ±3.05ile egzersiz olarak belirlenmistir.Aile tipi, egitim formasyonu alma, sigara kullanma, kronik hastalık,sürekli ilaç kullanımı dısındaki tüm degiskenlerin egzersiz alt ölçegi ile anlamlıbir iliskisinin oldugu, stres yönetiminin ise çocuk sahibi olma, vücut agırlıgı,sigara, alkol kullanma, kronik hastalık, sürekli ilaç kullanımı dısındaki tümdegiskenlerden etkilendigi görülmüstür. Yine sınıf ögretmenlerinin beden kitleindeksi dısındaki tüm degiskenleri ile saglıklı yasam biçimi davranısları arasındaanlamlı bir iliskinin oldugu saptanmıstır (p<0.05).Anahtar Kelimeler: Saglık, Saglıklı Yasam, Sınıf Ögretmeni, Hemsirelik This research has been done cross-sectionally in order to determinehealthy lifestyle behaviours of class masters working in primary schools and someof the factors affecting these behaviours.The population of this research consists of 876 class masters who workin 73 primary schools with in the municipality borders of Province of Sivas.The whole population has been taken as an example. However, the research hasbeen carried out on 705 class masters who could be reached by the researcher andthose who accepted to fill a survey form.In order to determine healthy lifestyle behaviours of class masters that arein the scope of the research, The Health Promoting Lifestyle Profile (HPLP),developed by Pender (1987) and adjusted to Turkish Community by Esin (1997),has been used together with the Personal Information Form developed by theresearcher. While evaluating data acquired test t, analysis of variance and tukeytest have been used.As a result of the research, it is designated that % 36.7 of class masters hadgraduated from non-class master training programmes, % 22 of them have nopedagogical training and % 62.1, of them don?t find their economic conditionswell enough. On the other hand, it is found out that % 37.8 of teachers smoke,% 24.3 of them have a cronic disease and when body mass index is estimated it isfound that % 49.2 of them are fat.Healthy Lifestyle Behaviours Criterion score average of teachers has beenfound out as 126.94 ±17.70. While the highest average of low criterions isrealization of oneself with the score of 37.98 ±5.61, the lowest average is exercisewith 9.45 ±3.05.It is observed that there is a meaningfull correlation between the lowerexercise creation and changeables except family type, having pedagogicaltraining, smoking, cronic disease and medication; and that stress management isaffected by all changeables except medication, cronic disease, alcohol, smoking,obesity and having children. Also it is seen that there is an important correlationbetween the healthy lifestyle behaviours and the changeable factors exceptteacher?s body mass index.Keywords: Health, Healthy Lifestyle, Primary School Teachers, Nursing
Collections