Hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerilerinideğerlendirmek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Verilerin toplanmasında, ilgili literatür bilgisinden faydalanılarak, araştırmacıtarafından geliştirilen ?İlaç Dozu Hesaplama Becerisi Soru Formu? kullanılmıştır. Eldeedilen veriler bilgisayar ortamında SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Verilerin değerlendirilmesinde frekans dağılımı ve ki-kare testi kullanılmıştır.Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 22.53±1.43, % 97'si kadındır.Öğrencilerin %54.7'sinin düz lise mezunu olduğu ve %53.4'ünün Hemşirelik YüksekOkulunda eğitim gördüğü saptanmıştır.Çalışmamızda öğrencilerin yalnızca %26.2`sinin ?ilaç dozu hesaplamalarını nasılyapacağımı biliyorum? şeklinde ifade kullandığı, %19.4'ünün ilaç dozu hesaplamabecerilerini yeterli gördükleri saptanmıştır. Öğrencilerin yalnızca %37.7'sinin matematikselbecerilerini yeterli gördükleri ve yalnızca %39.4'ünün matematiksel hesaplarına güvendiklerianlaşılmaktadır. Çalışmamıza katılan öğrencilerin hemşirelik eğitimi boyunca aldıkları ilaçdozu hesaplama öğretimine yönelik ifadelerine bakıldığında yalnızca %18.6'sının yapılanöğretimi açık anlaşılır bulduğu görülmektedir.Çalışmaya katılan öğrencilerin ilaç dozu hesaplama becerilerini doğru olarak yapmadurumları incelendiğinde; en fazla hatanın doz problemleri(%98) ile ilgili hatalar olduğusaptanmıştır.Öğrencilerden ?nadiren? ilaç uygulamasında bulunduğunu ifade edenlerin ilaç dozuhesaplama problemlerinde %98.9 oranında başarısız oldukları görülmektedir.Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin doz problemlerinde, sağlık yüksekokuluöğrencilerinin de aritmetik işlemlerde ve dönüşüm problemlerinde hata yapma oranlarınındaha düşük olduğu ancak aradaki farkın anlamlı olmadığı saptanmıştır.Hemşirelik eğitimleri sırasında matematik dersi aldığını ifade eden öğrencilerin ilaçdozu hesaplama problemlerinde, almayan öğrencilere göre daha başarılı olduklarıgörülmektedir. This research is made it to clarify the ability of nursing students? medication dose-ratecalculation.The data are collected by ?Medicine Dose-Rates Calculation Ability Question Form?which is prepared by the researcher.The results are entered in SPSS computer software to analyse the results. The resultsare analysed by frequency separation and Ki-Square methods.The average ages of the students who participate in to the research are 22.53±1.43 and97% is woman. The 54.7% of the students are graduated from regular public high school and53.4% of it studied in Nursing Faculty.In this study, only 26.2% of the students stated that they know how to calculate themedicine dose-rate and 19.4% of it stated that they have the enough knowledge for.Also, 37.7% of the students think they have the enough mathematic knowledge forcalculations and only 39.4% of the students trust to their own calculations. Only, 18.6% of thestudents who attended to this study stated they found the medicine dose-rate calculationmethod that they learned during their study was clear enough to understand.When the results of the study are analysed, the results clarify the most of the errors arebased on the dose problems which has 98% of rate.Students, who have been in medicine applications rarely, become unsuccessful atmedicine dosage calculation problems in the rate of 98.9%.The results are also stated the students of Nursing Faculty have less error rate than theMedical Faculty students on the medicine dose-rate calculation, but the error rates betweenthe two faculties are very close to each other, that?s why it does not provide any mean on theresults.Students who studied mathematic during their nursing education become moresuccessful at medicine dosage calculation problems than the students who did not studymathematic during their nursing education.
Collections