Malatya il merkezinde ilköğretim 6.7.8. sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin yaşam kalitesi ve etkileyen bazı sosyodemografik özelliklerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Malatya il merkezinde ilköğretim 6?7?8. sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin yaşam kalitesi ve etkileyen bazı sosyodemografik özellikleri konu edilmektedir.Araştırmanın verileri, öğrencinin ve ailenin tanıtıcı özelliklerini içeren ?Öğrenci Bilgi Formu? ?Aile Bilgi Formu? ve ergenlerin yaşam kalitesini belirleyen ?Çocuklar için Yaşam Kalitesi Ölçeği Ergen Formu? ?Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği Ebeveyn Formu? aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 16 paket programı ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde Student t testi, ANOVA, ki-kare kullanılmıştır.Çalışmaya 1434 öğrenci ve 952 ebeveyn katılmıştır. Öğrencilerin %51,7'si kız, %48,3'ü erkektir, %39,4'ü 13 yaşında ve yaş ortalaması 13,2'dir. Öğrencilerin %76,9'u çekirdek ailede yaşamakta, %8,8'i bir işte çalışmakta, %81,8'i spor yapmakta ve %27,7'sinin herhangi bir hobisi bulunmaktadır. %52,6'sı okul başarısını iyi olarak değerlendirmiş, %8,4'ü okul tekrarı yapmıştır. Ebeveynlerin %60,4'ü anne, %39,6'sı babadır. Annelerin %61,8'i 30-39 yaş arasında olup, %45,7'si ilkokul mezunu ve %93,9'u ev hanımıdır. Babaların %57'si 40-49 yaşları arasında, %32,8'i ilkokul, %24,1'i lise mezunudur ve %22,6'sı işçi, %26,8'i serbest meslekte çalışmaktadır. Ebeveynlerin %65,7'si ekonomik durumunun orta düzeyde ve %77,2'sinin sosyal güvencesi olduğu belirlenmiştir.Araştırmada öğrencilerin bazı sosyodemografik değişkenlerinin yaşam kalitelerini etkilediği belirlenmiştir. Okul başarısını çok iyi olarak değerlendiren öğrencilerle, kötü olarak değerlendiren öğrenciler arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmakta, okulda başarılı olan öğrenciler yüksek yaşam kalitesi bildirmektedir. Öğrencilerin okula devamsızlık durumları, sınıf tekrarı yapmaları, tek ebeveynli olması ve kardeş sayısı yaşam kalitesinin sosyal alanlarını olumsuz etkilemektedir. Erkek öğrencilerin kız öğrencilere, spor yapanların yapmayanlara, düzenli kahvaltı yapanların, yapmayanlara göre ve boş zamanını iyi değerlendiren öğrencilerin yaşam kalitesi daha yüksek bulunmuştur.Ebeveynler ergenlerin yaşam kalitesini; fiziksel sağlık, sosyal işlevsellik ve psikososyal alanlarda ergenlere göre daha düşük algılamaktadır. Ebeveynin eğitim durumu da ergenin yaşam kalitesini değerlendirmesini istatistiksel olarak anlamlı yönde etkilediği belirlenmiştir. Ailenin ekonomik ve sosyal özellikleri yaşam kalitesi algısında belirleyici bir özellik olup, düşük ekonomik durum yaşam kalitesini anlamlı olarak olumsuz etkilediği saptanmıştır. Ebeveyn yaşının, öğrencinin yaşam kalitesini değerlendirmesini etkilemediği bulunmuştur.Öğrencilerin ve ailelerin temel bazı sosyodemografik değişkenlerinin yaşam kalitelerinin önemli bir belirleyicisi olduğu saptanmıştır. This study investigates the effect of some socio-demographic features on the teenager students? living quality who were educating in 6-7-8 classes of primary school in Malatya. The data used in the investigation was collected through variety of standardized forms such as `the student information form? that includes the introductory features of family of teenager, `The family information form? and the `the life quality scoring form? that identifies and scores the living standards of teenagers and their parents.The collected data was assessed via the SPSS 16 package program using the student t-test ANOVA, chi-square. 51.7% of students involved in the experiment were female and 48.3% were male. The age of 93.4% of students was around 13 with an average of 13.2. 76.9 % of the volunteer students were living in a seed family, 8.8% were doing a job, 81.8% were doing sports and 27.7% were not having any hobbies, 2.6% were appreciated his/her school success, 8.4% was repeated the class. While 60.4% of parents were mother, 39.6% were father. 61.8% of mothers were young whose age laying between 30-39 years, 45.7% of mothers were graduated from primary school and 93.9% were housewife. 57% of fathers were with an age between 40-49 years, 32.8% were graduated from primary school, 2.6% were laborer and 26.8% were having a free profession. The economic situation or income of 65.7 of parents was accepted as moderate and 77.2% of parents were having social assurance.The investigation showed that socio-demographic variations affect the living quality of teenagers. Significant differences were statistically found between the students who appreciated their scholar success and who did not. It was found that the successful students were reporting higher living standards. Expectedly the factors such as irregular attendance and repeating of classes, having single parent and the number of brothers and sisters were negatively affecting the living quality of progeny.Among mails and females those do sportive activities together, have regular breakfast and appraise their spare times were possessing higher life standards.Parents? intelligence was found as lower than that of children in understanding and evaluating the life quality, physical health, social functionality and other physico-social activities. Therefore the intellectuality of parents was positively effected children in evaluating their living quality. It was also found that the economical and social specialties are of primary identifiers in their sensation of the life quality. The low level of economical condition and welfare has a significant negative effect on the quality of their life. However, the age of parents was not an identifier for children in evaluating their living quality.In conclusion some fundamental socio-demographic means and life style of family are important identifiers of living quality of teenager students.
Collections