Rasyonel kaynak kullanımında yerel yönetimlerin rolü -İsveç örneği-
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Günümüzde, dünya' da yaşanan ekonomik ve sosyal gelişmeler topluma sunulacak mal ve hizmetlerin artışımda beraberinde getirmiştir. Bu mal ve hizmetler geçmişten beri halkın ortak ihtiyaçlarım karşılayan ve süreklilik arz eden bir yapıya da sahiptir. Bu nedenle ihtiyaçlara uygun ve kolay ulaşılır olmaları gerekir. Bu mal ve hizmetleri üretme ve yerine getirme sorumluluğu, ülkenin yapışma göre mal ve hizmetlerin niteliğine göre kamu veya özel sektör tarafından yerine getirilir. Bu noktada kamusal mal ve hizmetler nitelikleri gereği Kamu kesimince üretilir. Kamu kesimi örgütlenmesi ise merkez ve yerel yönetimler biçiminde olmaktadır. Kamu kesimi üretici birimleri, merkez ve yerel yönetimler,toplumsal ihtiyaçların tatmini için üretimde bulunmakta dolayısı ile kaynaklan bu amaç için harcamaktadır. Burada önemli olan bu ihtiyaçların tatmininde kullanılan kaynakların optimum veya rasyonel şekilde kullanılmasıdır. Bu bağlamda hangi kamu kesimi üretici biriminin, kaynak kullanımında rasyonel davrandığım tezimizde ortaya koymaya çalıştık. Bu noktada üniter devlet yapısı ve demokratik bir yapıya sahip olan, Sosyal refah devleti örneği İsveç'i ve bu ülkenin kamu kesim işleyişini disiplinler arası bir çalışma ile ifade etmeye çalıştık. Öncelikle tez' de kamu ekonomisinin teorik yapısı ve sosyal refah devleti kavranılan ayrıntılı bir şekilde ortaya konmuş, kesimi üretici birimleri olarak merkezi yönetim ve yerel yönetimler, bu idareler arası ilişkiler, bu birimlerin kaynak kullanımında hangi ölçülerde rasyonel davrandığım ifade ettikten sonra örnek olarak İsveç örneği üzerinde durulmuş, İsveç modeli olarak bilinen sistemin analizi yapılmış ve Kamu kesimi üretici birimlerinin hangisinin daha optimal hareket ettiği ortaya konmuş ve bu noktada kaynak kullanımında rasyonel hareket eden kamu kesimi üretici birimlerinden yerel yönetimlerin geliştirilmesi yönünde hareket edilmesinin toplumsal ihtiyaçların en üst düzeyde tatmini ve insanların daha kaliteli yaşaması için önemli olduğu vurgulanmıştır. III ABSTRACK To day, economical and social developments experienced all over the world has brought also an increase in goods and services to be offered to the society. These goods and services, as from the past, has also a structure meeting common needs of the people and showing continuity. Therefore they should be in consistent with needs and easy to access. The responsibility for producing and performing these goods and services are fulfilled by public sector according to the structure of the country and to the nature of the goods and services to be produced. At this point, public goods and services are produced bt public sector as being necessary because of their nature. Organizing public sector is in the from of central and local governments. Producer units of the public sector, central and local governments produce to satisfy social needs and therefore spend resources for this purpose. The important point here is to use these resources for satisfaction of these needs in an optimum and rational manner. In this regard, we have tried to highlight in our thesis which public sector producer units would behave rational in use of resource. At this point we have tried to express Sweden which has a unitary state structure and a democratic structure, being an example of a social welfare state. First, theoretical structure of the public economy and social welfare state concepts have been highlighted in details in our thesis, Sweden case have been empharized as an example, the system known as the swede model have been analyzed, the fact that which of the public sector producer units behave in a more optimum manner have been put forward and the fact that developing local governments' behaving rationally in use of resources, as public sector producer units have been empharized being important to satisfy social needs at the highest level and people's living in a more qualified manner, after discussing central and local governments as public sector producer units, their mteradrninistrative relations and the rationality level of behaviours of these units in using resources. IV
Collections